201902081603482019fordfocus01.jpg

Met deze Focus is Ford aan generatie vier van zijn bestseller toe. Het merk met de blauwe ovaal gebruikt daarvoor een gloednieuw platform. Dat moet de Focus niet alleen toegang geven tot veel meer technologie, connectiviteit en rijhulp, maar hem ook ruimer maken. Bovendien biedt Ford hem in allerlei varianten aan: als vijfdeurs en break, van sportieve ST Line over luxueus aangeklede Vignale tot stoer uitgedoste Active. De meest veelzijdige Focus ooit? Dat alvast wel.

201902081603532019fordfocus02.jpg

De tekentafel

Maar wij reden met de vijfdeurs in Titanium-uitvoering. Die is 4,38 meter lang, en houdt daarmee concurrenten als de Volkswagen Golf en Renault Mégane af. Zijn voorsprong verliest de Focus wel als het op kofferruimte aankomt: met 375 liter moet de Ford de duimen leggen voor de Golf (380 liter) en de Mégane (434 liter).

Dat maakt de Focus wel goed in het interieur: de passagiers achteraan beschikken voortaan over meer ruimte voor benen, hoofd en andere ledematen, terwijl het dashboard zijn massieve, zware stijl inruilt voor een slanker, horizontaler design met hoog geplaatst tabletvormig infotainmentsysteem. De kwaliteitsindruk is degelijk, de materiaalkeuze meestal ook, al kan Ford het niet laten om hier en daar wat goedkopere, glanzende materialen te gebruiken.

Tot slot nog een woordje over het exterieurdesign: de nieuwe Focus is een groeier en vraagt dus wat gewenning. Vooraan is hij meteen herkenbaar als Ford en Focus, maar vooral in profiel lijkt hij wat anoniemer in de massa op te willen gaan dan vroeger. De achterkant verhelpt dat euvel door breeduit “Focus” te blokletteren.

201902081603492019fordfocus04.jpg
201902081603492019fordfocus05.jpg

De testbank

De 1.5 EcoBlue onder de motorkap is de instapdiesel in het nieuwe Ford Focus-gamma. Hij bestaat er in twee vermogensversies, 95 en 120 pk, en heeft nog een 2.0 EcoBlue van 150 pk boven zich. Op de 95 pk-versie na, die alleen een manuele zesbak heeft, zijn alle diesels te kiezen met manuele bak of achttrapsautomaat.

“Onze” 1.5 EcoBlue van 120 pk was voorzien van die laatste, waardoor hij in 10,2 seconden naar 100 km/u accelereert en een topsnelheid bereikt van 189 km/u. Geen atletische sprinter dus, maar de Focus maakt wel optimaal gebruik van zijn 300 Nm koppel. Dat is ook de verdienste van de achttrapsautomaat, die misschien de verfijning mist van sommige van zijn concurrenten maar die verder zijn werk degelijk doet. De zelfontbrander maakt relatief enthousiast toeren, maar laat zich wel horen bij een koudstart of wanneer je hem echt aanspreekt.

Pluspunten zijn er ten slotte nog voor de rijdynamiek: die is nog steeds op Ford-niveau. Deze Focus stuurt ook in zijn versies met basisophanging snedig en scherp, en geeft daarbij ook de nodige aandacht aan het rijcomfort. Wel lijkt hij dat allemaal wat afstandelijker te doen dan vroeger.

201902081603502019fordfocus06.jpg

De rijpolitie

Een nieuwe Focus brengt natuurlijk nieuwe rijhulp met zich mee. Rijstrookhulp, adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning, uitgebreide parkeerhulp, een head-updisplay, enzovoort: je vindt het allemaal terug op de Focus. Meestal optioneel weliswaar, maar Ford houdt de opties betaalbaar en bundelt heel wat snufjes in handige optiepakketten.

De gadgets

Vanaf de basisuitvoering voor deze 1.5 EcoBlue met 120 pk heeft de Focus standaard digitale radio, Apple CarPlay en Android Auto. In de optielijst noteren we onder meer nog de mogelijkheid om je smartphone op te laden via inductie en een geluidsinstallatie van Bang & Olufsen. Het infotainmentsysteem is bedienbaar met je stem of via het touchscreen.

201902081603512019fordfocus07.jpg

De rekening

Ford zet zijn Focus met 1.5 EcoBlue van 120 pk in de catalogus vanaf € 26.185 (Trend Edition Business). Voor de automatische versnellingsbak betaal je nog eens € 1.700 extra. Als sportievere ST Line hangt er een prijskaartje van € 26.385 aan vast. De duurste uitvoering is de Vignale, die met deze dieselmotor en automaat een bedrag van € 32.485 onder de rekening zet.

Het gemiddelde verbruik bedraagt volgens Ford 4,2 l/100 km, de gemiddelde CO2-uitstoot 111 g/km. Wij deden daar een dikke twee liter bovenop, en klokten af op 6,4 l/100 km.

Het verdict

De nieuwe generatie Ford Focus is ruimer, comfortabeler en beter afgewerkt dan zijn voorganger. Het design werd er wat anoniemer op en het prijskaartje ging ook iets de hoogte in. Dat betekent niet dat de Focus komaf maakt met zijn verleden: hij rijdt nog steeds dynamisch, maar pakt dat iets volwassener aan. De 1.5 EcoBlue dieselmotor van 120 pk is een soepele en enthousiaste zelfontbrander, die perfect samenwerkt met de achttrapsautomaat, maar die zijn vocale aanwezigheid soms iets te sterk laat gelden.

201902081603532019fordfocus08.jpg