De XC40 is het eerste model dat het nieuwe modulaire CMA-platform gebruikt voor de compacte Volvo’s (en de modellen van Lynk & Co). Maar daarnaast mag de compacte SUV nog met een primeur gaan lopen: onder de motorkap huist namelijk de eerste driecilinder in meer dan 90 jaar Volvo-geschiedenis.
Lagere prijs
Goed nieuws voor wie gewonnen is voor de charme van de XC40 maar de prijs van zijn twee lanceringsmotoren te hoog vond (D4-dieselmotor van 190 pk en T5-benzinemotor van 247 pk). Vooral in hun “Launch Edition”, met prijskaartjes van € 48.700 en € 50.900. Deze XC40 T3 heeft namelijk een toegankelijkere catalogusprijs: € 31.300.
Ook met R-Design
Maar kiezen voor de driecilinder betekent niet dat je geen rijkelijk uitgeruste XC40 kunt bestellen. Zelfs als T3 is hij er in de uitvoeringen Momentum (€ 33.300) en Inscription (€ 37.150), en ook als sportieve R-Design (€ 37.650). Dat was ook de uitvoering van ons testmodel met 18-duimsvelgen, dat inclusief alle opties uitkwam op zowat € 45.000. We zitten immers nog steeds in het premiumsegment.
Gespierd…
De nieuwe driecilinder komt niet zomaar uit het niets: hij is gebaseerd op de modulaire configuratie van de tweelitermotoren van de nieuwe “Drive-E”-familie uit de andere nieuwe Volvo’s. Met cilinder minder houdt de T3 dus een cilinderinhoud van 1,5 liter over. De directe injectie en drukvoeding van de T4 en T5 blijven wel aan boord. Op papier ontbreekt het de T3 niet aan spierkracht: 156 pk bij 5.000 tpm en 265 Nm tussen 1.850 en 3.850 tpm. De driecilinder zal ten slotte ook de basis vormen voor de toekomstige plug-inversie van de XC40.
… en beschaafd
Wie zich zorgen maakt om de trillingen en klank van bepaalde driecilinders mag gerust zijn: deze T3 is bijzonder beschaafd. In het verkeer gaat hij op een dot gas mee zonder geluid of trillingen. Zelfs op de snelweg houdt hij zich koest (waardoor je zowaar nogal veel windgeluiden rond de spiegels hoort). Je merkt de drie cilinders eigenlijk alleen bij het hernemen. Accelereer je stevig, dan hoor je hem natuurlijk ook duidelijker. Maar zelfs in die situaties blijft zijn typische driecilinderklank discreet. Ondanks zijn etiket van ‘instapmotor’ is de T3 dus zeker niet ondergemotoriseerd.
Stug rijcomfort
Met zijn sportieve dempers (standaard op R-Design) en 18-duimsvelgen is deze XC40 niet bepaald soepel gedempt. Maar de uitstekende zetels van deze compacte SUV zorgen wel nog voor een acceptabel rijcomfort. Voor dynamische chauffeurs is deze XC40 dan wel efficiënt. Alleen jammer van het gewicht (1.580 kilogram minimum blijft veel voor een driecilinder) en het wat kunstmatige stuurgevoel.
Intelligent en praktisch
De XC40 is intelligent ontworpen en dus praktisch voor dagelijks gebruik. Met 4,42 meter zijn de afmetingen compact genoeg, al blijft het zicht schuin naar achter wat matig door het ontwerp van de C-stijl. Het interieur is dan weer voldoende ruim voor vier volwassen passagiers. Maar het zijn vooral de praktische details: een opbergvak voor laptops in de portieren, een ruimte voor tablets onder de voorste passagierszetel, een wegklapbaar haakje aan het handschoenkastje voor tassen of nog een plooibare scheidingsbalk in de koffer met haakjes voor boodschappentassen. Het volume blijft daarentegen beperkt, met 460 liter tegenover 505 liter voor de BMW X1 en 530 liter voor de nieuwe Audi Q3. Temeer omdat, in tegenstelling tot die Duitse concurrenten, de achterbank in de Volvo niet verschuifbaar is.
Besluit
De T3 zit deze XC40 als gegoten. Niet alleen omdat het de prijs van deze compacte SUV naar beneden trekt (van € 39.600 voor de T4 naar € 31.300), maar ook omdat de driecilinder discreet en krachtig is. Het enige minpunt is het verbruik: als je dat niet wil zien oplopen, spring je beter gedoseerd om met het gaspedaal. Met een ontspannen rijstijl zijn de WLTP-cijfers van 7,1 tot 7,7 l/100 km (afhankelijk van de aankleding) redelijk haalbaar.
%%snip_11%%