Denk je aan een SUV van Skoda, dan gaan je gedachten waarschijnlijk naar de elektrische Enyaq, die goedkoper is geworden om in aanmerking te komen voor de Vlaamse EV-premie van 5.000 euro. Of misschien wel aan de Kodiaq, die net is vernieuwd en daarmee praktischer dan ooit is geworden. Je zou dus kunnen vergeten dat de Karoq ook nog steeds deel uitmaakt van het gamma. Dit ‘tussenmaatje’ is sinds 2017 op de markt en komt dus aan het einde van zijn levensduur, al heeft de facelift van 2022 hem nog wat langer vers gehouden. Op technisch vlak is hij nauw verwant aan de Volkswagen T-Roc en aan de Seat/Cupra Ateca. En in 2023 won hij nog de VAB Gezinswagen van het Jaar-verkiezing.

Opgaan in de massa

De anonimiteit van de Karoq wordt natuurlijk versterkt door zijn vrij neutrale look. Skoda staat bekend om zijn strakke lijnen, en de middelgrote SUV vormt daarop geen uitzondering. Bovendien kan je de Karoq maar in een paar kleuren krijgen, en dan moet je al fan zijn van felblauw, oranje of rood. Het gros van de klanten kiest dan ook voor een grijs of zwart exemplaar. Voor iets meer uiterlijke flair is er de Sportline, met zijn zwarte accenten en zijn meegespoten bumpers.

Goede oude knoppen

Ook aan boord is het een vrij neutraal schouwspel, met vooral donkere tonen. We houden wel van het tweespaaks stuurwiel met het kleine ‘kinnetje’, en ook de afwerking is van een goede kwaliteit: alles voelt solide aan. Dit is ook nog een product van de vorige generatie, wat betekent dat je nog steeds heel wat knoppen krijgt voor de klimaatcontrole, zetel- en stuurverwarming, enzovoort (en dat is goed nieuws!). Het centrale display is iets kleiner dan bij de nieuwste modellen van het merk (standaard 6,2 inch, optioneel tot 9,2 inch), maar het werkt goed en ondersteunt ook draadloos Apple CarPlay en Android Auto in de grootste versie. Voor je neus krijg je een digitale cockpit van 10,25 inch, die je naar wens kan instellen.

En natuurlijk zijn er nog alle ‘Simply Clever’-details van Skoda, waaronder een extra USB C-poort aan de middenspiegel voor je dashcam, klaptafeltjes voor de achterpassagiers, een paraplu onder de stoel en nog veel meer. Voor de kroostrijke gezinnen is er ook een Isofix-aansluiting op de passagierszetel vooraan.



Net ruim genoeg

Met een lengte van 4,39 meter, een breedte van 1,84 meter en een hoogte van 1,63 meter is de Karoq nog zeer bruikbaar in de stad. Toch heb je aan boord echt plek voor het hele gezin, met een achterbank waarop ook volwassenen zonder problemen kunnen plaatsnemen (al nemen die klaptafeltjes van hierboven wel wat knieruimte weg). In de diepe koffer kan je 521 tot 1.630 liter kwijt, of zelfs 1.810 liter met de verwijderbare(!) achterzetels via het optionele VarioFlex-systeem. Tenslotte nog een pluspuntje voor de zetels, die ook in de standaardconfiguratie erg comfortabel zijn.

TSI of niets

Onder de motorkap is het aanbod van de Karoq wel enigszins kaalgeplukt. Je hebt nog maar drie keuzes, in alle gevallen op benzine: de 1.0 TSI-driecilinder van 115 pk (met een manuele zesversnellingsbak), of de 1.5 TSI-viercilinder van 150 pk (met een manuele versnellingsbak of een DSG-automaat met dubbele koppeling en 7 versnellingen). Ga je voor de Sportline, dan is er nog de 2.0 TSI van 190 pk, die standaard de DSG-bak en vierwielaandrijving krijgt. Vroeger kon je nog verschillende variaties van de 2.0 TDI-dieselmotor krijgen, maar Skoda heeft voor het einde van de Karoq zijn carrière duidelijk gekozen voor de tegenwoordig meer gewilde benzinemotor. Een plug-inhybride is er nooit geweest.

Driecilinder volstaat

Gelukkig volstaat zelfs de 1.0 TSI al ruimschoots om de Karoq vlot in beweging te brengen, ook dankzij de korte overbrenging van de manuele zesbak. De SUV weegt dan ook nog geen 1,3 ton leeg, wat goed nieuws is voor zowat elk aspect van de rijervaring. Een sprint van 0 naar 100 km/u in 11,1 seconden is niets speciaals, maar de driepitter toont zich levendig en gewillig om het tempo op te voeren, toch zodra de turbo op stoom komt. De 1.5 TSI doet hetzelfde sprintje in 8,9 seconden, maar is iets vlakker in zijn karakter. Ook qua verbruik maakt de 1.0 indruk: een gemiddelde van 6 l/100 km is perfect mogelijk, de 1.5 lust een half litertje meer. De 2.0 TSI komt nog een stuk vlotter voor de dag, maar lijkt ons overbodig, tenzij je echt het beste van het beste wil hebben.

Perfect in balans

Onderweg is dat relatief lage gewicht van de Karoq duidelijk te voelen. Skoda is dan ook een meester in het afstellen van de bedieningselementen en het onderstel van zijn basisversies, die volgens ons zelfs nog iets fijner rijden dan de Sportlines of Monte Carlo’s. Het stuur is precies zwaar en direct genoeg en de versnellingsbak laat zich vlot bedienen, maar het is vooral de souplesse van het onderstel waar de Karoq indruk mee maakt. Het biedt een hoogwaardig comfort zonder al te veel koetswerkrol toe te laten in de bochten. De SUV zweeft daarmee over de oneffenheden, maar biedt toch genoeg precisie om hem mooi te plaatsen in de bochten. Kortom, een zeer geslaagd chassis, dat perfect past bij deze gezinswagen.

Prijs Skoda Karoq 2024

De Skoda Karoq is verkrijgbaar vanaf 28.800 euro in België (1.0 TSI 115 pk, handbak, Family). Voor de 1.5 TSI moet je minstens 31.690 euro betalen, de DSG-automaat kost je nog eens 1.150 euro extra. De 2.0 TSI is enkel beschikbaar als Sportline en kost daardoor minstens 45.730 euro. Maar zelfs dan zijn er nog heel wat opties beschikbaar (panoramadak, Lounge-interieur, elektrische zetels, trekhaak, parkeerassistent, ...). Een aanrader is wel het Canton-geluidssysteem (425 euro), want de standaard meegeleverde boxen klinken niet geweldig. Als je echt je best doet, kan je je Karoq zelfs aankleden tot boven de 60.000 euro! Maar voor dat geld is er leuker speelgoed te krijgen...

Ons verdict

De Skoda Karoq is een echte allemansvriend: gezinnen zullen zijn binnenruimte en praktisch gemak waarderen, maar ook liefhebbers van rijplezier kunnen er hun hart mee ophalen. Hij kost niet te veel in aanschaf, verbruikt weinig en is zowel in de stad als op de snelweg een aangename metgezel. Zijn grootste punt van kritiek is misschien wel dat hij niet zo hip is, maar is dat een probleem voor een gezinswagen in hart en nieren?