Presentatie

De Smart Brabus krijgt alles wat een sportieve wagen hoeft te hebben, maar doet dit discreet. Dubbele uitlaat, grotere wielkasten, ruimere luchtinlaten en bredere velgen maken dat de Brabus zich onderscheidt, maar hij blijft chique. Gepast en niet overdreven! In zijn zwarte kleedje ziet de Smart Brabus er dan ook erg verleidelijk en trendy uit.

98 pk voor 780 kilo !

De kleine driecilinder van 1000 cc werd tot 98 pk en 140 Nm opgekitteld. Genoeg om de Smart behoorlijk dynamisch vooruit te kunnen stuwen, aangezien die slechts 780 kg op de weegschaal zet. De gerobotiseerde versnellingsbak is dezelfde als in de andere versies en telt dus vijf gangen. Toch is er een klein en leuk onderscheid: hier krijgen we paddels achter het stuur!

Aan het rode licht verbaast de Brabus vriend en vijand. In de eerste versnellingen lijken de anderen wel ter plaatse te trappelen. De kleine driecilinder gromt dat het een lust is en klimt als een berggeit in de toeren. De klank is een mengeling van allerhande mechanische geluiden, maar zorgt voor ambiance. Hoewel we een voorkeur hebben voor gerobotiseerde bakken, reageert die toch heel wat overtuigender in manuele bediening als in automatische modus. Maar we zijn hier ver verwijderd van de snelheid en de zachtheid van een versnellingsbak met dubbele koppeling.

Wegligging

Met zijn specifieke ophanging bijt de Brabus zich goed vast in de bitumen. Maar toch is het oppassen voor een te groot optimisme. Zeker in vochtige omstandigheden doet het ESP overuren en is het maar te hopen dat het geen forfait geeft. Het ESP is trouwens niet uitschakelbaar….en dat is maar goed ook. Met zijn erg korte wielbasis zou de Brabus immers constant rondjes rond zijn middelpunt draaien. Ook op de autosnelwegen is het oppassen geblazen aangzien de Smart behoorlijk last heeft van laterale zijwind. De remmen zijn typisch Smart en in dit geval betekent dat te weinig gevoel, sponzig en van slappe remkracht dadelijk over naar bijtend en zelfs te sterk.

Comfort

Iedereen weet ondertussen dat het comfort van een Smart eerder beperkt is. En met een hardere ophanging en laag-profielbanden wordt het er uiteraard niet beter op. Je wordt dus nogal dooreen geschud tijdens het rijden. Bij langere ritten dreunt de motor wat en vervult hij het interieur met zijn typische sound, die bovendien door rol- en windgeluiden bijgestaan wordt. Je zit behoorlijk in de Smart, maar de rijpositie heeft toch te leiden van de beperkte regelmogelijkheden.

Prijzen en uitrusting

Voor een kleine tweezitter zijn 16.795 € een behoorlijke bom geld. De prestaties zijn natuurlijk erg goed, maar toch verlaat je bij voorkeur niet te dikwijls de stadsgrenzen. Zo werd de top op 155 kmh begrensd, wat al 10 kmh sneller is als de gewone versie. Toch is het duidelijk dat de serie-uitrusting wat completer had gemogen. Stuurbekrachtiging, pre-radiouitrusting of airco zijn…opties!

Terwijl Smart een gemiddelde van 5,2 liters per honderd voorziet mag je toch op 8 liter rekenen als je rechtervoet graag de paardjes voedt. Wat uitstoot betreft, houdt de Smart het bij 124 gr CO2 per kilometer.

Conclusie

De Smart Brabus richt zich vooral naar de stadsbewoner met hang naar exclusiviteit. Zijn nervositeit zal menigeen verbazen en de prestaties zijn meer dan merkwaardig. Maar de hoge prijs en het beperkte comfort vormen een belangrijke hindernis. Dus blijft het jullie eigen keuze, want de Smart gebruik je best…alleen.