9 maanden na de presentatie van de nieuwe generatie GLC, onthult Mercedes nu zijn coupévariant. Met zijn lengte van 4,76 m, zijn breedte van 1,89 m en zijn hoogte van 1,6 m is de GLC Coupé 4 cm langer en lager dan zijn meer klassieke broertje. Laten we het om te beginnen eens hebben over zijn uiterlijk. Hoewel er helemaal niets verandert aan de voorzijde, krijgt de GLC Coupé een heel eigen achterkant. Naast zijn meer dynamische daklijn heeft het model ook een unieke lichtsignatuur en een hertekende kofferklep en bumper.

Een premium, haast luxueuze Mercedes GLC Coupé

Eenmaal aan boord verandert er echter niets tussen de klassieke SUV en de coupé. We zien hetzelfde digitale instrumentarium van 12,3 inch en een verticaal centraal aanraakscherm van 11,9 inch. Het ultrageconnecteerde scherm kan Apple CarPlay en Android Auto weergeven zonder een kabel nodig te hebben. De nieuwste generatie van Mercedes’ MBUX-infotainmentsysteem is echter zo krachtig dat je niet snel de controle moet overlaten aan je smartphone.

Naast deze displays, en net zoals in de andere nieuwe producten van het Duitse merk met de ster, is de materiaalkwaliteit en de afwerking aan boord simpelweg onberispelijk. Van de ventilatieopeningen tot de deurgrepen, waar je ook naar kijkt of wat je ook maar aanraakt, het hele interieur straalt een kwaliteitsgevoel uit dat een premium- of zelfs luxemerk waardig is. Er zijn slechtere manieren om je te verplaatsen dan aan boord van deze GLC Coupé.

Weinig offers voor zijn look

Ondanks zijn aflopende daklijn, is er helemaal geen gebrek aan plaats aan boord van de coupévariant van de nieuwe Mercedes GLC. Hij kan dan ook rekenen op dezelfde grote wielbasis van 2,89 m als bij de klassieke SUV, en Mercedes heeft veel moeite gedaan om voldoende hoofdruimte over te laten voor de passagiers achterin. De enige concessies die de GLC Coupé maakt zijn in de koffer te vinden. Die is 75 tot 190 liter kleiner, waardoor je ‘nog maar’ 545 tot 1.490 liter overhoudt. Dat blijft echter nog steeds ruim voor het segment. Zijn hertekende kofferklep en achterbumper zorgen ook voor een iets hogere laaddrempel. Dat maakt het model echter deels goed met een gemakkelijker toegankelijke koffer dankzij de grote achterklep.

Benzine en diesel, ook als plug-in

Er is ook geen gebrek aan aanbod onder de motorkap van de Mercedes GLC Coupé. Mercedes biedt voorlopig namelijk 2 benzinemotoren, 2 diesels en 3 plug-inhybrides aan! Bij de benzinemotoren vinden we de 200 met 150 kW (204 pk) en 320 Nm, naast de 300 met zijn 190 kW (258 pk) en 400 Nm. Op diesel produceert de 220 d 145 kW (197 pk) en 440 Nm, terwijl de 300 d 198 kW (269 pk) en 550 Nm haalt.

Vervolgens komen we bij de plug-inhybrides 300 e, 400 e en 300 de. De eerste levert een totaal van 230 kW (313 pk) en 550 Nm. De tweede haalt 280 kW (381 pk) en 650 Nm. De laatste heeft een dieselmotor en levert een gecombineerd vermogen van 245 kW (335 pk) en 750 Nm. Al deze motorisaties zijn gebaseerd op 2 liter-viercilinders en zijn standaard voorzien van 4Matic-vierwielaandrijving.

Alle plug-inhybrides hebben dezelfde batterij van 31,2 kWh, waarmee ze tot 130 km volledig elektrisch kunnen afleggen. Om een dergelijk cijfer te halen, zal je echter zeer goed moeten anticiperen en een lichte rechtervoet moeten hebben. Een honderdtal kilometer elektrisch afleggen bij dagelijks gebruik is echter gemakkelijk haalbaar. Nog een voordeel van deze plug-invarianten: hun maximale laadvermogen van 60 kW aan een DC-snellader betekent dat ze in amper een halfuur opgeladen kunnen worden! Het enige minpunt van deze imposante batterij is dat hij 155 liter aan kofferruimte inneemt.

Een kwestie van compromissen

Coupé of SUV, de Mercedes GLC schittert op de weg dankzij zijn uitstekende compromis tussen comfort en dynamiek. Neen, hij heeft niet het sportieve, levendige of het dynamische van een Mercedes-AMG SL. En hij is ook niet zo comfortabel of soepel als een S-Klasse. Maar hij is daarentegen wel veel gemakkelijker om mee te leven dan die eerste en dynamischer dan die tweede. De geluid- en schokdemping zijn goed geregeld, waardoor hij zijn passagiers opvallend goed isoleert van de buitenwereld. En ondanks de aangename souplesse van zijn ophanging, helt hij toch niet al te veel over wanneer je het tempo opvoert. Precies hoe het moet, dus. 

Zijn voortrein is niet de meest communicatieve, maar hij is voldoende scherp. Het resultaat is een gebalanceerde en zuivere wegligging. Hij is zelfs verrassend wendbaar met de optionele meesturende achterwielen, die tot 4,5 graden kunnen meedraaien. Hij is op zijn gemak in de stad, op de snelweg en zelfs op bochtige bergwegen. Kortom, hij kan het allemaal en hij doet het ook goed.

Hoeveel kost de Mercedes GLC Coupé?

In België beginnen de prijzen van de benzineversies bij 62.315 euro voor de GLC 200 Coupé en 78.680 euro voor de GLC 300 Coupé. De diesels variëren dan weer van 64.375 euro voor de 220 d tot 81.070 euro voor de 300 d. De plug-inhybrides tjokvol technologie en elektronica zijn natuurlijk de duurste versies, met een GLC 300 e Coupé voor minstens 79.255 euro, een 300 de met een vanafprijs van 81.675 euro en een 400 e die vanaf 88.330 euro wordt verkocht. Met een vergelijkbare afwerking en motorisatie is dat ongeveer 4.000 euro meer dan voor een klassieke GLC.

Ons verdict

Net als zijn evenknie met de klassieke SUV-look, kan deze Mercedes GLC Coupé werkelijk alles, en doet hij ook alles goed! En dat met een meer dynamische en gestroomlijnde look. Een verleidelijke look, maar eentje die wel wat laadruimte wegneemt en bovendien 4.000 euro meer kost. Meer elegantie ten koste van een vleugje praktisch gemak, het is aan jou om te beslissen of het die hogere prijs waard is.