Met enkel de Giulia, een aangename auto in een tanend marktsegment, en de Stelvio, een sportief ogende SUV die het zonder elektrificatie moet stellen, was het Alfa Romeo-gamma tot voor kort op zijn zachtst gezegd beperkt. De nieuwe Tonale, een compactere SUV die we eerder al konden testen, moet dan ook dienst doen als reddende engel voor het merk, ook al verloochent het daarmee voor een stukje zijn aloude sportieve inborst. In de standaard uitvoeringen dan toch, die ons qua prestaties en rijgevoel wat op onze honger liet zitten.

Opstap naar de 100% elektrificatie

Maar Alfa belooft met de Tonale plug-in hybrid extra pit. Zelf omschrijft het merk dat als ‘efficient sportyness’. Want de vierwielaangedreven SUV mag dan wel beschikken over een totaalvermogen van 280 pk, hij beschikt ook over een CO2-uitstoot van 26 g/km en een normverbruik van 1,14 l/100 km, beide volgens de WLTP-norm.

De Tonale is de allereerste auto in de geschiedenis van Alfa Romeo met een stekker. Beter laat dan nooit, maar het merk wil die achterstand snel goedmaken met zijn ‘zero to zero’ plan: van 0% elektrificatie voor de Tonale tot 0% uitstoot in 2027, wanneer het merk enkel nog 100% elektrische modellen wil verkopen. Daarmee zal het tot één van de eerste traditionele merken behoren die die stap zet. Dat betekent ook dat deze Tonale PHEV geen lang leven beschoren is.

Italiaanse Jeep

Alfa Romeo mag dan wel tot de Stellantis-groep behoren, op technisch vlak heeft hij niet veel gemeen met zijn neefjes bij Peugeot, Citroën en Opel. Qua techniek deelt hij veel meer met de Jeep Compass 4Xe, die trouwens in het Italiaanse Melfi gebouwd wordt. Concreet gaat het om een combinatie van een drukgevoede 1.3 liter grote ‘MultiAir’ viercilinder met een vermogen van 180 pk en een elektromotor met een piekvermogen van 90 kW en een koppel van 250 Nm.

Die laatste haalt zijn stroom uit een lithium ion batterijpakket met een capaciteit van 15,5 kWh. Daarmee geraakt hij in de stad officieel meer dan 80 km (69 km in gemengde cyclus) ver zonder een drup benzine te verbruiken, en dat tot een snelheid van maximaal 135 km, om vervolgens in twee en een half uur opgeladen te worden aan een laadvermogen van 7,4 kWh (5u30 aan een standaard 220V stopcontact). Dat moet er volgens de Italianen voor zorgen dat de gemiddelde Europeaan, die dagelijks 35 km aflegt waarvan 14 km in de stad, maar weinig zal moeten stoppen aan het tankstation. Met een volle tank benzine en volledig opgeladen zou de Tonale PHEV in één ruk meer dan 600 km moeten kunnen afleggen.

Zwaar maar efficiënt

Het batterijpakket zorgt ook voor een lager zwaartepunt en een een zo goed als optimale gewichtsverdeling over de voor- en achteras van 53%-47%. Maar natuurlijk zorgt hij ervoor dat de Tonale PHEV geen pluimpje is, met een leeggewicht van niet minder dan 1.835 kg, waarbij 125 kg alleen al aan de batterij toe te schrijven is.

De Tonale PHEV is een ‘Q4’, Alfa-lingo voor vierwielaandrijving. Daarbij is er geen verbinding tussen de voor- en achterwielen, maar wel een ‘by wire’-systeem. Dat betekent dat de voorwielen steeds aangedreven worden door het benzineblok, via een traditionele zestraps automaat, terwijl de elektromotor de achterwielen aandrijft. Bij plankgas leveren beide motoren hun volle vermogen van samen 280 paarden, wat zorgt voor een traditionele sprint van 0 naar 100 in 6,2 seconden en een topsnelheid van 206 km/u. Bij het vertragen recupereert de Tonale PHEV energie om die op te slaan in de batterij, maar je kan er ook voor kiezen om hem te laten ‘coasten’. Ook het energieniveau in de batterij op peil houden om op een later moment meer elektrisch te kunnen rijden, is een optie.

DNA

Meer nog dan bij de standaardversies van de Tonale heeft de ‘DNA’-knop in de PHEV-versie een invloed op de rijervaring, omwille van de invloed van de elektromotor. In ‘A’, kort voor ‘Advanced Efficiency’ moet je qua prestaties niet al te veel verwachten. Die stand is dan ook aangewezen voor gebruik in de stad met zoveel mogelijk puur elektrisch rijden. In ‘Natural’ (N) reageert de Tonale al kwieker, al bederft de versnellingsbak de pret wat door snel de lagere toerentalregionen op de zoeken en eerder aarzelend te reageren wanneer je het gaspedaal wat dieper indrukt.

Wil je het volle potentieel van de Tonale PHEV verkennen, dan kies je voor de ‘D’ van ‘Dynamic’, met een sportievere calibratie van de gasrespons, de versnellingsbaksturing en de stabiliteitscontrole. In dat geval reageert de Tonele veel alerter op de bewegingen van je rechtervoet, maar in deze stand blijft de motor dan weer te lang in de hogere toerentalregionen hangen. In combinatie met het weinig opwindende motorgeluid van de MultiAir viercilinder kan dat na een tijd op je zenuwen beginnen te werken. Je kan hem met behulp van de schakellepels natuurlijk een toontje lager laten zingen, maar bij dagdagelijks gebruik is dat weinig praktisch.

Goede wegligging, te licht stuur

De testwagens waren allemaal uitgerust met instelbare dempers (standaard op de ‘Veloce’, optioneel op de ‘Editione Speciale’), die in de ‘D’ modus van de DNA standaard in de stevigere stand gingen. Bij normale ritten op de openbare weg was de ophanging in die stand misschien iets te stevig, maar met een druk op de knop kan je ze ook in de dynamische modus terug zachter zetten. De Tonale maakt in elk geval vlot komaf met bochten, zonder al te veel over te hellen, en de wielen reageren daarbij bijzonder direct op de stuurinput. Alleen jammer dat de bekrachtiging licht is en weinig feedback biedt.

Tijdens de paar ronden die we met de Tonale PHEV konden afleggen op het testcircuit van Balocco, waar alle auto’s van het merk (en van een reeks andere merken van de Stellantis-groep) getest en ontwikkeld worden, toonde de Tonale zijn volle potentieel. Daar zorgden de dempers in hun stevige stand er wel voor dat de Tonale zich perfect gedroeg op het bochtig parcours met biljartvlakke asfalt aan hoge snelheden, waar de 280 paarden verdeeld over de vier wielen de vrije loop kregen en zorgden voor een neutraal bochtengedrag.


Op het verbruik hebben we in die omstandigheden niet gelet, maar tijdens de ritten op een gevarieerd parcours met een combinatie van snelwegen, stadsverkeer en wegen in de bergen, kwam het verbruik in de praktijk nauwelijks boven de 5 l/100 km uit. Dat kan ongetwijfeld (veel) lager door optimaal gebruik te maken van de reserves in de batterij en het enthousiasme van je rechtervoet. Qua gebruikskosten zou de Tonale PHEV dan ook goed moeten meevallen. Wel moet je rekenen op een prijskaartje van minstens € 51.000 voor de meteen te bestellen Edizione Speciale tot € 55.500 voor de ‘Veloce.

Ons verdict

Met zijn 280 pk is de Tonale PHEV bijzonder vlot en dankzij zijn vierwielaandrijving dankzij een elektromotor op de achteras ook efficiënt op alle vlakken. Alleen jammer dat het de stuurbekrachtiging wat te licht is en weinig rijgevoel biedt. Het elektrische rijgedeelte zorgt ervoor dat de dorst van deze versie binnen de perken blijft. Niet alleen in de realiteit, maar ook op papier, wat van deze PHEV-versie zonder twijfel dé Tonale is die ook je boekhouder blij maakt. Daar betaal je wel een stevige prijs voor.