De tweede generatie Audi A7 Sportback kwam uit in 2018 en is dus niet meer van de jongste, maar het model blijft chic en stijlvol. In het segment van de grote vierdeurscoupés is de rechtstreekse concurrentie beperkt tot de Mercedes CLS, die ook aan het einde van zijn levensduur zit. De minder premium Volkswagen Arteon is daarom niet minder mooi, en kan dus ook als een potentiële concurrent worden beschouwd.

Tussen berline en coupé

Het is Mercedes die het segment van de vierdeurscoupé leven inblies in 2004 met de CLS. Het idee sloeg aan, vooral in China en in de VS, waardoor de concurrentie is gevolgd, waaronder dus ook Audi. Deze A7 Sportback van de tweede generatie kreeg een kleine facelift in de zomer van 2023. De veranderingen bleven beperkt tot een zeer licht hertekende neus, met een nieuwe grille, anders gevormde luchthappers en iets gewijzigde lichtblokken. Het S-Line-pakket wordt nog steeds aangeboden voor een sportievere look, zowel aan de buitenkant als aan boord.

Stijlvol en geconnecteerd interieur

Het moderne en minimalistische dashboard is bijna volledig gevrijwaard van knoppen. Het gros van de functies laat zich bedienen via schermen, waarvan er drie te vinden zijn. Om te beginnen is er een klassiek centraal aanraakscherm van 10,1 inch voor het multimediasysteem en de navigatie (die standaard aanwezig is). Dat staat boven een tweede scherm van 8,6 inch, waarmee je de airco bedient en adressen kan invoeren in de GPS door rechtstreeks op het scherm te schrijven met je vinger. Sinds de facelift van 2023 zijn de klassieke tellers standaard ook vervangen door de Virtual Cockpit, een scherm van 12,3 inch waarop je onder meer de navigatiekaart fullscreen kan weergeven, met kaarten van Google Maps en satellietbeelden van Google Earth. Het is zeer aangenaam in gebruik en ook de resolutie is uitstekend. De connectiviteit is bovendien helemaal up-to-date.

5 deuren en tot 5 zitplaatsen

Vooraan is het meubilair en de binnenruimte identiek aan die van de Audi A6, waarmee deze A7 Sportback zijn technische basis deelt. Achteraan zijn er standaard twee zitplaatsen, een achterbank met drie zitplaatsen is verkrijgbaar tegen een meerprijs. We zouden het echter niet aanraden, want deze centrale zitplaats is niet erg comfortabel: je moet je benen rond een brede transmissietunnel plooien, terwijl je hoofd tegen de dakhemel zit. De zijdelingse plekken zijn daarentegen erg aangenaam. De koffer is gemakkelijk toegankelijk dankzij de grote achterklep, maar de A7 Sportback is geen verhuiswagen, vooral omdat de hoogte van de koffer beperkt blijft. Het blijft echter ruimer dan een gewone coupé en je kan de achterbank neerklappen om langere spullen te vervoeren. Let echter op, want de koffer van de plug-inhybrides is kleiner dan die van de gewone verbrandingsmotoren: 380 liter tegenover 535 liter.

Van 163 tot... 630 pk sterke verbrandingsmotoren

Het gewone gamma is booral opgebouwd uit 2 liter-turbomotoren op benzine (204 of 265 pk) of diesel (163, 204 of 245 pk), die in sommige gevallen voorzien zijn van quattro-vierwielaandrijving. Bekende motoren die vrij aangenaam zijn in gebruik en ook een redelijk verbruik kunnen voorleggen. Bovenaan het gamma zit de sportieve S7 (3.0 V6 diesel van 344 pk, 0-100 km/u in 5,1 seconden) of de duivelse RS7 Performance met zijn 4.0 biturbo-V8 van 630 pk/850 Nm (0-100 km/u in 3,4 seconden).

Een manuele versnellingsbak is er niet in de A7: alle motorisaties hebben een automaat (robotbak met 7 versnellingen en dubbele koppeling voor de viercilinders, of ZF-automaat met 8 versnellingen en koppelomvormer voor de S7/RS7)/

Twee plug-inhybrides

De Audi A7 is niet verkrijgbaar met een volledig elektrische aandrijflijn, maar er zijn wel twee plug-inhybrides: de 50 & 55 TFSI e. Beide varianten koppelen een 2 liter-turbobenzine van 252 pk aan een elektromotor van respectievelijk 115 of 143 pk. Het geheel levert een piekvermogen van 299 of 367 pk op, met in beide gevallen meer dan fatsoenlijke prestaties.

Hun batterij (van 17,9 kWh bruto/14,4 kWh netto) biedt een officieel elektrisch rijbereik tot 71 kilometer. Reken eerder op een goede 50 km in de praktijk, wat nog steeds correct is. Maar zoals steeds is deze autonomie kleiner in de winter, aangezien de koude een impact heeft op de prestaties van de batterij, en omdat de verwarming aan boord energie kost. Is de batterij leeg, dan neemt de benzinemotor het stokje over en neemt het brandstofverbruik toe tot ongeveer 10 l/100 km (of meer als je een zware voet hebt), wat meer is dan bij een gewone verbrandingsmotor op benzine of diesel.

Soepel, maar snel

De A7 Sportback voelt aan als een stille cocon. De geluidsisolatie aan boord is uitstekend, vooral als je voor de dubbele beglazing kiest voor de voordeuren. We raden ook de luchtvering aan, die de passagiers op luchtkussens zet voor een hoogwaardig, maar nooit slap, comfort. De grote velgen tot 21 inch zien er mooi uit, maar zouden we afraden, omdat ze de A7 wat stuiterig maken op een slecht wegdek. En om sneller te rijden zonder het chassis te overbelasten, zouden we de A7 Sportback ook uitrusten met de meesturende achterwielen. Daarmee laat deze reisberline het niet afweten als het op bochtenwerk aankomt. De hybrides zijn echter minder wendbaar dan hun klassieke tegenhangers, aangezien de batterij het totale gewicht op meer dan twee ton brengt! Een meergewicht dat je duidelijk voelt in bochten en bij hard remmen.

Prijs Audi A7 Sportback

De A7 Sportback is een stuk duurder dan de A6 waarvan hij is afgeleid. De prijzen beginnen bij 64.170 euro op diesel (35 TDI, 163 pk), bij 63.160 euro op benzine (40 TFSI, 204 pk) en bij 80.310 euro voor een plug-inhybride (waarvan de kosten tot eind 2024 nog 100% aftrekbaar zijn voor professionals). Met de lange optielijst kan je het prijskaartje echter nog flink spekken. Dat gezegd zijnde: de Mercedes CLS is nog een stuk duurder...

Ons verdict

Deze Audi is niet alleen mooi om naar te kijken, hij is ook erg aangenaam om mee te leven en om mee te rijden. Het is een origineel alternatief voor de klassieke grote premiumberlines. Maar de meerprijs ten opzichte van de A6 waarvan hij is afgeleid, is moeilijk te verantwoorden...