Mercedes stak heel wat werk bij zijn update van de E-Klasse, en BMW kon dus niet achterblijven met zijn 5-Reeks. De stijl wordt steeds dynamischer, en de technologie zet grote stappen vooruit. En sportiviteit? BMW belooft nog steeds een scherpe 5-Reeks. Wat klopt daarvan op de weg?
Hogerop zoeken
De 5-Reeks neemt heel wat technologie en het platform over van de 7-Reeks. Het resultaat is een grote auto: 4,94 meter. De designers zijn weliswaar voorzichtig gebleven: op esthetisch vlak lijkt deze 5-Reeks eerder op een evolutie dan op een revolutie. Maar onderhuids verandert er wel heel wat, dankzij het gebruik van aluminium, staal met hoge trekweerstand en magnesium, om minder gewicht in de schaal te werpen.
Technologiesalon
In het interieur hangt er nog steeds een gezinssfeer. Bepaalde bedieningen, zoals die van de klimaatregeling en de radio, lijken ongevoelig voor verandering, terwijl het instrumentenpaneel digitaal is – maar nog steeds tellers heeft. Het multimediascherm doet aan een raketinterface denken, die bediend kan worden via de centrale draaiknop, het touchscreen, per stem of per… gebaren. Het gadgetgehalte is dus hoog.
Alles is dankzij de connectiviteit mogelijk. De navigatie kan je naar een gratis parkeerplaats sturen, terwijl het systeem ook nieuws- en weerberichten kan weergeven. Apple CarPlay en Android Auto zijn uiteraard op de afspraak, en BMW voegt daar nog een internetverbinding met eigen apps aan toe. Je kunt de auto zelfs parkeren via de… sleutel, maar in tegenstelling tot bij Mercedes kan dat alleen vooruit en achteruit.
Veiligheid?
De 5-Reeks heeft de laatste nieuwe veiligheidstechnologie aan boord: een adaptieve snelheidsregelaar met fileassistentie, verkeersbordherkenning, waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, dodehoekwaarschuwing,… Als je kiest voor rijstrookassistentie en dan de richtingaanwijzer gebruikt, wisselt de 5-Reeks zelfstandig van rijstrook. De auto maalt de kilometers niet helemaal zelfstandig af: na een tiental seconden roept de 5-Reeks je tot de orde als je je handen niet op het stuur houdt.
Plaats voor iedereen?
De buitenafmetingen zijn gigantisch, en dat heeft uiteraard gevolgen voor het interieur: de ruimte vooraan en achteraan is bijzonder genereus. De koffer stuit op gemengde reacties: het volume van 530 liter lijkt op papier correct, en de ruimte is diep genoeg, maar de hoogte is beperkt en afhankelijk van de specificatie zelfs te beperkt. Je kan natuurlijk ook uitwijken naar de break.
Prestaties
We beginnen bij de populairste keuze: de 520d. Die heeft een klassieke tweeliter viercilinder turbodiesel met 163 of 190 pk, afhankelijk van de fiscale regels. In beide gevallen is het koppel met 400 Nm identiek. De motor is gekoppeld aan een uitstekende achttrapsautomaat en is gewillig genoeg. De 520d is een rationele, maar krachtige keuze. De enige opmerking: de dieselklank bij vollast. Gelukkig is de geluiddemping op peil.
Heb je de motor liever romiger en zachter, dan zijn er gelukkig de klassieke zescilinders-in-lijn op benzine en diesel. De 530d wist ons te verrassen: vergeleken met de 520d maakt hij een serieuze sprong voorwaarts. De 5-Reeks zet sportwagenprestaties neer. Een drie liter grote zescilinder van 265 pk en 620 Nm gaat natuurlijk goed vooruit. 0-100 km/u gebeurt in 5,7 seconden, ongeveer twee seconden sneller dan de 520d. De zescilinder ligt ook aangenamer in het oor – al blijf je horen dat het een zelfontbrander is.
Sportief?
Met zulke motoren en de typebenaming verwacht je natuurlijk sportieve genen in de 5-Reeks. Maar laat ons met de deur in huis vallen: verwacht niet te veel. Dynamisch ontgoochelde de nieuwe 5-Reeks het meest. De auto rijdt gezond en efficiënt, maar heeft wat teveel koetswerkrol en een weinig precies stuur. De eerste 5-Reeksen gaven je de indruk één te zijn met de auto, maar het huidige model geeft je eerder de indruk een grote boot te besturen. Ook met vierwielsturing en adaptieve ophanging. Efficiënt: zeker. Maar niet zo snedig als een Jaguar XF.
Comfortabel dan?
De 5-Reeks is dus een grote kilometervreter die vooral op comfort mikt. Op dat vlak doet de grote Duitser het natuurlijk uitstekend, en heeft hij van de concurrentie – op de Mercedes E-Klasse na – niets te vrezen. De demping, geluiddemping, zetels en zelfs de kwaliteit van de klimaatregeling en de stereo zijn op topniveau. Op de snelweg kregen we bijna spijt dat we aan onze afrit kwamen.
Verbruik
We hebben onze metingen twee keer gecheckt, maar de cijfers logen niet: op hetzelfde traject, met dezelfde rijstijl en gelijkaardige verkeersdrukte verbruikten we minder met de… 530d. Die registreerde 6,7 l/100 km, vergeleken met 7,1 l/100 km voor de 520d. Die laatste had weliswaar vierwielaandrijving, wat altijd wat meer verbruikt. Toch geven de officiële cijfers een licht voordeel aan de 520d xDrive (4,1 tegenover 4,5 l/100 km). Qua CO2-uitstoot zijn onze twee Duitsers relatief zuinig: respectievelijk 108 en 118 g/km.
Prijzen
Er is al een 520d vanaf € 47.950, maar onze testmodellen waren aanzienlijk duurder. Een 520d xDrive kost € 52.950 en een 530d € 59.900. De standaarduitrusting is naar behoren, maar we vinden het jammer dat BMW een meerprijs vraagt voor dingen die standaard zouden moeten zijn (adaptieve snelheidsregelaar, achteruitrijcamera, automatische kofferopening,…). Met de packs kan je een degelijk uitgeruste auto samenstellen tegen een relatief degelijke prijs. Of toch bijna: onze 520d xDrive kostte € 70.445, onze 530d had een prijskaartje van bijna € 90.000.
Besluit
Wat de constructeur ook zegt: de filosofie van dit model is veranderd. Het gaat niet meer om een kilometervreter die vooral prestatiegericht is, maar om een bijzonder comfortabele auto waarmee het veilig kilometers malen is. Die evolutie zal volgens sommige puristen te betreuren zijn, maar is uiteindelijk logisch: de huidige verkeersomstandigheden geven aan dat deze 5-Reeks een echt moderne BMW is. Technologisch speelt deze Beier in de hoogste afdeling.