Het is duidelijk dat de BMW M2 grondig is veranderd in zijn overgang van de eerste naar de tweede generatie. Zijn extra brede en hoekige stijl is om te beginnen polariserend: je houdt ervan of niet, er is niet echt een tussenweg. Hoewel je hem, net als bij de grille op de huidige M3 en M4, begint te waarderen als je er meer tijd mee doorbrengt. Dat is trouwens lang niet de enige gelijkenis tussen de Beierse sportievelingen. De M2 werd ook 11 cm groter voor een lengte van 4,58 m, een breedte van 1,89 m en een hoogte van 1,4 m. Dat is bijna 10 cm langer dan een M3 E46! Het levert ook een 150 kilo hoger gewicht op, voor een totaal van 1,8 ton. 300 kilo meer dan de M3 E46 en zelfs 150 kilo zwaarder dan de M3 F80 en E92, hoewel die laatste nog een V8 onder de kap had! 

Er is echter een goede reden voor al deze veranderingen. De M2 G87 staat niet op de voorwielaangedreven architectuur van de 1 Reeks en 2 Reeks Gran Coupé, maar op die van de 2 Reeks Coupé, 3 Reeks, 4 Reeks, M3 en M4! Het is dus niet zomaar een klein sportcoupeetje meer, maar een echte sportieveling die zijn kinderlijke geest heeft behouden – en daarmee niet altijd even gemakkelijk in te tomen is.



BMW M2: meer dan ooit een mini-M3/M4

De gelijkenissen met zijn grotere broers springen meteen in het oog wanneer je aan boord klimt. Je waant je haast in een 3 Reeks! De M2 heeft namelijk quasi hetzelfde dashboard en hetzelfde gebogen dubbele schermpaneel van 12,3 inch en 14,9 inch, met natuurlijk ook dezelfde voor- en nadelen. Het reageert snel en is vrij gemakkelijk in gebruik dankzij de grote draaiknop en de verschillende sneltoetsen op de middenconsole, terwijl het infotainmentsysteem ook draadloos verbinding kan maken met Apple CarPlay en Android Auto. 

Maar het gebrek aan fysieke bediening voor de klimaatcontrole is jammer. De ventilatie of de zetelverwarming aanpassen, vereist nu verschillende kliks en swipes, wat ook het hele beeld inneemt van het scherm. Daar zijn betere oplossingen voor. Gelukkig zijn er nog echte knoppen te vinden op het stuur, met zijn (te?) dikke rand.

Niet per se praktischer

De nieuwe M2 is groter dan zijn voorganger, maar daardoor niet per se ruimer. Een middelgrote volwassene kan nog net plaatsnemen op de achterbank, maar niet zonder dicht tegen het dak en de voorzetel te zitten. De koffer is nog steeds 390 liter groot. Maar je kiest natuurlijk geen BMW M2 voor zijn praktische aspecten, maar wel voor zijn motor en zijn rijgedrag!

Koppelrijke zescilinder-in-lijn

Onder de motorkap van de M2 zit dezelfde S58-motor als in de M3 en M4. De 3 liter-zescilinder-in-lijn is echter een beetje teruggetuned om nog ‘maar’ 460 pk en 550 Nm te ontwikkelen. Nog steeds een flinke cavalerie, die in dit geval exclusief naar de achteras wordt overgedragen via een 8-trapsautomaat of, optioneel, een goede oude manuele versnellingsbak! De 0-tot-100-km/u is daarmee in respectievelijk 4,1 of 4,3 seconden achter de rug, met een topsnelheid van 250 km/u, of 285 km/u als je het M Driver’s Package van 2.495 euro aanvinkt tijdens het configureren.

Fun, fun, te veel fun?

Net als bij zijn grotere broers barst deze motor van het koppel, bijna tot op het punt waarop je niet meer weet wat je ermee moet doen. Terugschakelen om in te halen is simpelweg niet meer nodig, zelfs niet in de 6e versnelling (of de 8e, in het geval van de automaat). Maar dat betekent ook dat de M2 wat hoger in de toeren zich (zeer) nerveus en speels begint te gedragen. Met zijn wielbasis van 2,75 m, 11 cm korter dan de M3 en M4, is hij veel gevoeliger dan die twee. 

Op een vettig wegdek begint hij zelfs door te slippen in een rechte lijn en kunnen de wielen lichtjes blokkeren, ook al zijn alle rijhulpmiddelen ingeschakeld. En pas op voor de reacties wanneer die hulpjes zijn uitgeschakeld, vooral omdat de M2 geen lichtgewicht meer is met zijn 1,8 ton! Dat gezegd zijnde, als je eenmaal zijn talloze dynamische instellingen correct hebt geconfigureerd via de twee sneltoetsen op het stuur, maken zijn motor, zijn levendige en precieze besturing (hoewel het gevoel ontbreekt) en zijn bijtende remmen hem net zo ongelooflijk leuk op Spa-Francorchamps als op de weg.

En ja, net als de M3 en de M4, is de M2 net zo dagelijks inzetbaar als je je voet van het gas haalt. De geluidsisolatie is goed voor elkaar, en hoewel hij vrij stug afgeveerd staat, is hij ook niet té hard. De koffer is groot genoeg en hij heeft 4 zitplaatsen, waarmee hij voor de meeste mensen praktisch genoeg is voor dagelijks gebruik. Als kers op de taart is zijn zescilinder zelfs verrassend zuinig op de snelweg, met een gemiddelde van slechts 8,3 l/100 km. Niet slecht voor een bolide met 460 pk en 550 Nm. Wil je je echt amuseren, is er naast een geweldige motor en een magnifiek chassis ook nog een goede oude manuele versnellingsbak! Je moet zelfs het heel-and-toe-truukje niet onder de knie hebben, want de M2 geeft automatisch tussengas. Alleen jammer dat die echte versnellingspook een betalende optie is. Een beetje de omgekeerde wereld...

Prijs BMW M2 G87

De nieuwe M2 is groter, krachtiger, moderner en beter uitgerust, en is logischerwijs dan ook duurder dan zijn voorganger. Maar met een vanafprijs van 76.100 euro blijft hij redelijk interessant geprijsd voor een sportcoupé met een 3 liter-zes-in-lijn, 460 pk en een manuele versnellingsbak. Dat is trouwens een optie van 510 euro. Als kers op de taart is de M2 standaard al vrij goed uitgerust, hoewel het natuurlijk nog altijd mogelijk is om enkele duizenden euro’s aan opties aan te vinken als je dat wil.



Ons verdict

Toegegeven, de BMW M2 is veel groter en zwaarder geworden, maar dat maakt hem niet minder geslaagd dan zijn voorganger. Integendeel! Het is meer dan ooit een mini-M3/M4. Hij blijft dagelijks bruikbaar en heeft een uitstekend chassis dat naar smaak in te stellen valt, met een koppelrijke zescilinder-in-lijn die voor voldoende fun zorgt op de weg en op het circuit. Een geweldige motor die ook nog eens aan een manuele versnellingsbak gekoppeld kan worden, al wordt zijn vermogen van 460 pk en 550 Nm altijd naar de achterwielen gestuurd. Kortom, de BMW M2 is een leuke coupé die gezien zijn prijs nog enigszins bereikbaar blijft. Auto’s zoals deze worden steeds zeldzamer, en deze is gelukkig bijzonder geslaagd.