Citroën speelt graag in op zijn geschiedenis van aparte keuzes, zowel qua technische oplossingen als qua design. Door die positionering weet het zich van rivaliserende merken te onderscheiden, maar ook zijn plaats te vinden binnen de PSA-groep. Op dezelfde technische basis weet Citroën zo producten te bedenken met een andere insteek dan die van Peugeot, Opel en DS, en dat is ook hier duidelijk weer het geval.
Berline-SUV
De lancering van deze derde generatie van de C4 (de vierde als we die van 1928 meetellen, naast de C4’s van 2004 en 2010) geeft Citroën de kans om zich weer in het hart te plaatsen van Europa’s populaire segment van middenklasseberlines. Citroën had dit segment in 2018 verlaten toen de vorige C4 uit productie ging (al moest de C4 Cactus de tussentijd invullen na zijn facelift). Om zo breed mogelijk aan te spreken kruist Citroën nu de twee populairste onderdelen van het Europese C-segment: traditionele berlines (28 procent van de verkoopcijfers) en SUV’s (47 procent).
15,6 centimeter
Resultaat: een berline die een paar elementen leent bij de SUV. Vooral dan de hogere positie, met een bodemvrijheid van bijna 16 centimeter (hij komt aardig in de buurt van de Nissan Qashqai met zijn 18 centimeter). Dankzij een esthetische knipoog naar zijn voorvader GS trekt de nieuwe C4 ook wat naar de wereld van de coupés. Hij biedt met andere woorden een eerder verfrissende kruising van genres.
“Geforceerde’ stijl?
Keerzijde van de medaille: deze ‘aparte’ stijl maakt dat het zicht naar achteren eerder matig is. Je zal bij dagelijks gebruik moeten leren leven met de kleine spoiler die de achterruit in twee delen splitst, want je kijkt er elke keer naar wanneer je een blik in de binnenspiegel werpt.
Groot en ruim
Met zijn lengte van 4,36 meter is de Citroën C4 duidelijk groter (+ 20 centimeter) dan de C4 Cactus die hij aflost. Hij positioneert zich bij de grootste modellen van zijn segment. Ter herinnering, de referentie van dit segment, de VW Golf, is slechts 4,28 meter lang. In de praktijk kan de C4 daardoor een zeer ruim interieur bieden.
Of toch veel beenruimte voor de passagiers achterin. De hoofdruimte zou daarentegen wat krap kunnen blijken voor grote gestaltes als gevolg van de aflopende daklijn.
Gemiddelde koffer
De koffer houdt het daarentegen bij een vrij gemiddelde inhoud voor het segment (en dus wat krap gezien de afmetingen van deze grote C4) met 380 liter. Op praktisch vlak heeft hij wel een dubbele laadvloer waar de laaddrempel (71,5 centimeter) op aansluit en waardoor je een nagenoeg vlakke vloer krijgt door de achterbank neer te klappen.
Warm welkom
Citroën zet sterk in op comfort en heeft daarom zachte stoelen gemonteerd in zijn C4.
De algemene look van de bestuurderspost overtuigt door het gevoel te scheppen van een comfortabele cocon. Zonder daarom een premiumniveau te bereiken toont de afwerking van het geheel zich eerder verzorgd. Praktisch gezien is de feedback van de fysieke knoppen voor de airco best wel aangenaam, in tegenstelling tot de jongste creaties van het merk die alles via het scherm laten regelen.
Het scherm dat de traditionele tellerplaat vervangt is daarentegen vrij klein. Het toont bovendien eerder summiere informatie. Gelukkig kan het worden aangevuld met een head-updisplay in kleur en met een groot formaat.
Het ‘aparte’ karakter van de C4 gaat verder in de bergvakken. Er zijn er veel (16 in totaal, met een volume van 39 liter) en ze zijn duidelijk origineel, maar niet altijd even bruikbaar… Zo is er bijvoorbeeld het ‘Smart Pad Support Citroën’. Dat is een wegklapbare steun die rechtstreeks in het dashboard is geïntegreerd om een tablet te bevestigen voor de voorste passagier.
Motoren voor iedereen
De jongste generatie van de C4 geeft de keuze tussen benzine, diesel of elektrisch. Voor deze eerste kennismaking proefden wij eerst het hart van het benzinegamma: de 1.2 PureTech 130 met manuele versnellingsbak. Die laatste biedt weliswaar zes verhoudingen, maar kampt wel met een pook die een beperkt gebruiksplezier kent. Je kan echter ook kiezen voor een achttrapsautomaat.
De motor van zijn kant is vrij soepel en gewillig om de C4 dapper aan te drijven, maar onder druk wordt hij wel wat lawaaierig. Ook stroomlijngeluiden hadden wat beter beheerst mogen zijn om het ‘cocongevoel’ te versterken.
Verzorgd comfort
Onderweg onderscheidt de C4 zich zoals verwacht wel door zijn werkingscomfort. De Fransman wordt op dit vlak goed geholpen door zijn ophanging met progressieve hydraulische aanslagpunten, die een kenmerk zijn geworden van recente Citroëns. Hij is daarom niet even uitmuntend als de C5 Aircross met hetzelfde systeem, maar hij biedt toch een mooi comfort voor dit segment. Liefhebbers van het genre zullen ook blij zijn met de halfhoge rijhouding, halverwege tussen een klassieke berline en een SUV.
Het overbekrachtigde stuur met zijn kunstmatige feedback zal daarentegen niet elk type bestuurder weten te overtuigen…
Hoeveel kost hij?
De C4 is in België verkrijgbaar vanaf 20.750 euro op benzine (1.2 PureTech Live). Ga echter eerder uit van een catalogusprijs van 26.700 euro voor een C4 1.2 PureTech 130 met het ‘verzorgde’ uitrustingsniveau Shine, of zelfs 28.100 euro voor dezelfde motorversie als Shine Pack, het hoogste niveau.
Ons verdict
De C4 doet een frisse wind waaien door het segment van de middenklasseberlines. Hij zal zeker bestuurders weten aan te spreken die op zoek zijn naar een originele en comfortabele auto. Een echte Citroën, met andere woorden.