Bij de voorstelling van de facelift van de C5 Aircross deed de designer die verantwoordelijk was voor het project een opmerkelijke uitspraak: als je bij het zien van de update halverwege zijn carrière meteen herinnerd wordt aan hoe de auto er vroeger uitzag, dan wil dat zeggen dat het werk beter gedaan had kunnen worden. En bij een eerste blik op het vernieuwde model komt de neus van de vorige versie van de Franse SUV ons niet meteen voor de geest. Opdracht geslaagd dus. De aanpassingen zijn misschien subtiel, maar het zijn er wel veel!





Veel veranderingen, maar niet overal

We konden deze update begin dit jaar al exclusief ontdekken. Heel de voorsteven is nieuw! Van de grille, over de koplampen tot de bumpers. De veranderingen aan de achterzijde zijn beperkter, de echte vernieuwing komt van de koplampen. Ook het interieur evolueert. Het pronkstuk is het nieuwe 10 duim grote centrale scherm dat inspiratie put uit dat van de nieuwste C4 en C5 X. Het is jammer dat de C5 Aircross niet het nieuwste infotainmentsysteem van de groep krijgt. Het gebruikte systeem is responsief, maar nog steeds niet erg intuïtief. Het is groter geworden, maar enkel in de breedte om permanent de temperatuur van de airco weer te geven. In werkelijkheid zijn het oppervlak en het gebruik ervan niet veel veranderd. Gelukkig maakt de C5 Aircross dit goed met een 12.3 duim grote digitale instrumentencluster die zeer personaliseerbaar en praktisch is. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk de kaart over bijna het volledig scherm weer te geven. Kortom, de C5 Aircross is volwassener geworden.





Comfort is zijn ding !

Het ontwerp van de Franse SUV is geëvolueerd, maar wat er niet veranderd is, zijn de bruikbaarheid van het interieur en het comfort! De zetelrij voor de passagiers is samengesteld uit drie identieke en onafhankelijke zetels met verstelbare zitting en rugleuning! De bagageruimte is dan weer gegroeid, met van 580 tot 1.630 liter bij de versies met verbrandingsmotor en van 460 tot 1.510 liter bij de hybride versie. Aan ruimte geen gebrek, en ook de modulariteit is onovertroffen.





Zijn rijcomfort is ronduit royaal! Zoals altijd bij Citroën. Wat je hem ook voor de wielen gooit, de C5 Aircross werkt het weg alsof er niets aan de hand is. Bovenop deze vering, die de beste limousines waardig is, voegt Citroën zachte zetels toe, maar ook weer niet te zacht, en een uitstekende geluidsisolatie. Als je de motor te hard op zijn staart trapt, hoor je hem wel, maar zolang je geen al te zware voet hebt, ben je praktisch van de wereld afgesloten! De paar uur die we aan boord doorbrachten, hebben we amper gevoeld. We hadden er zelfs nog een aantal uren extra in willen spenderen! Dankzij niveau 2 semiautonoom rijden, inclusief adaptieve cruise control en een uitstekende rijstrookassistent, wordt kilometers vreten een formaliteit, bijna een plezier.

Maar niet enkel comfort

Citroën begint met de 'C' voor comfort en niet met de 'D' voor dynamiek. Maar zoals we al eerder zagen bij de Franse fabrikant, betekent dat niet dat bochtenwerk een geen pretje is. De besturing mist gevoel, maar de weerstand is toereikend en precies. De C5 Aircross voelt degelijk en goed in balans aan, en je kan hem niet veel verwijten, zelfs niet op dynamisch vlak. En op dat vlak drijf je hem uiteindelijk toch niet te ver, om zo het comfort optimaal te benutten.

Benzine, diesel en plug-in

Onder de motorkap is er keuze uit drie opties, één voor elk aandrijftype. Zoals we in de C5 X ontdekten, doet de kleine 1.2 liter turbo benzinemotor met 130 pk en 230 Nm koppel zijn werk uitstekend. Verwacht geen enkele vorm van dynamiek met deze motor, maar hij is meer dan toereikend om de 1.4 ton van de auto te verplaatsen en van zijn keizerlijke comfort te genieten. Deze motor is de enige die met een handgeschakelde versnellingsbak verkrijgbaar is. Veelrijders zullen blij zijn te weten dat er nog steeds een dieselmotor beschikbaar is! Ook die levert 130 pk, maar wel 300 Nm koppel. Daarmee vormen lange afstanden geen probleem.





De C5 Aircross is ook verkrijgbaar in een plug-in hybride uitvoering. Die combineert een 1.6 liter turbo benzinemotor met 180 pk met een 110 pk sterke elektromotor en een batterijpakket met een capaciteit van 13.2 kW onder de achterbank. Het resultaat is een totaalvermogen van 225 pk en 360 Nm koppel. De enige verschillen met de andere aandrijvingen zijn de iets kleinere koffer en de multilink achterophanging om zijn 1.760 kg beter onder controle te houden en wat meer comfort te bieden. Met deze motor geeft dat de Franse auto dan ook het beste van zichzelf. Het moet gezegd dat hij, wat geluidscomfort betreft, het best presteer wanneer hij 100% elektrisch rijdt. Citroën geeft mee dat deze SUV tot 55 km puur elektrisch kan rijden. Ongeacht de gekozen motor biedt deze C5 Aircross uitsluitend voorwielaandrijving.





Hoeveel kost hij? 

De prijzen van de C5 Aircross beginnen bij €30.730 voor de meest eenvoudige uitvoering met benzinemotor en een handgeschakelde versnellingsbak. In hetzelfde uitrustingsniveau, 'Live', moet je rekenen op € 33.245 voor een diesel met automaat. Voor het niveau van comfort, modulariteit en interieurruimte die deze C5 Aircross biedt, is dat niet zo'n hoge prijs om te betalen!

Als je voor de plug-in hybride versie kiest, loopt de rekening wel op. De prijzen starten bij €42.930! Daar komt dan nog € 400 bij voor de 7.4 kW boordlader. Met deze enkel optioneel verkrijgbare lader kan je de oplaadtijd aan een Wallbox terugbrengen van 4 tot minder dan 2 uur, afhankelijk van de installatie. Afhankelijk van het uitrustingsniveau en de opties beschikt de plug-in hybride SUV een WLTP-gehomologeerde CO2-uitstoot van tussen de 31 en 33 g/km.

Ons verdict

De C5 Aircross is in lijn met de laatste modellen van Citroën: extreem comfortabel! Je brengt zonder problemen uren door aan het stuur! Met zijn praktische en moduleerbare interieur lijkt deze SUV de ideale gezinswagen. Kers op de taart zijn de redelijke prijzen voor de versies met een verbrandingsmotor! Jammer, zoals altijd, dat de plug-in hybride technologie financieel wat minder toegankelijk is...