OneAutomotive is een familiebedrijf van voormalige concessiehouders onder leiding van Ignace en Elvira Laenen, dat begint met de invoer van de merken DFSK en BAIC in België. Die twee Chinese constructeurs winnen steeds meer invloed in Europa via Duitsland en worden voortaan ook bij ons officieel verdeeld.
“Solide” groepen
De twee merken zijn aan deze kant van de wereld nobele onbekenden, maar dat betekent niet dat het om kleine garnalen gaat. Ze hebben gebruik gemaakt van de Chinese verplichting voor buitenlandse constructeurs om een joint-venture aan te gaan met een plaatselijk merk als ze toegang willen krijgen tot de lokale markt. BAIC Motors bouwt zou modellen van Hyundai en Mercedes voor de Chinese markt. DFSK van zijn kant ontstond in 2003 uit de samenwerking tussen de groepen Sokon en Dongfeng Motors. Die laatste is de partner van PSA en Honda in China.
25 verdelers in België?
Vandaag werkt OneAutomotive met een tiental concessies in België (te vinden in Geel, Temse, Tervuren, Weelde, Brakel, Andenne, Nijvel en Haccourt-Visé). Tegen het eind van dit jaar nog hoopt de groep dat aantal te kunnen vergroten tot 15 en voor eind 2021 mikt het zelfs op de kaap van de 25.
Elektrische vloedgolf
Vandaag begint het offensief van OneAutomotive met drie modellen met verbrandingsmotor: de DFSK Fengon (SUV-coupé), de DFSK Glory 580 (SUV met 7 plaatsen) en de BAIC X55 (middelgrote SUV).
Maar deze eerste golf zal heel snel worden gevolgd door een stortvloed aan elektrische modellen. Zo weten we al dat de elektrische SUV DFSK Seres 3, die wordt uitgerust met een zeer interessante lithium-ijzer-fosfaatbatterij van 54 kWh, over een paar dagen bij ons op de markt komt voor zo’n 31.000 euro. Maar, zo belooft OneAutomotive, dit is maar de eerste in een lange reeks Chinese elektrische modellen die voor onze markt bestemd zijn.
Kodiaq-formaat
We beginnen onze kennismaking met deze nieuwe spelers op de Belgische markt met de DFSK Glory 580. Dit model kwam op de markt in 2016 en is een SUV van 4,68 meter lang. Dat is ruwweg even groot als een Skoda Kodiaq. De Glory 580 is standaard uitgerust met drie stoelenrijen.
En hij moet even grote Europese zevenzits-SUV’s eerlijk gezegd maar weinig benijden qua moduleerbaarheid of binnenruimte. Dat is alvast fijn nieuws voor kroostrijke gezinnen.
Verzorgd maar niet origineel
Het andere goede nieuws zit hem in het design en de afwerking van het geheel. Als je Chinese auto’s nog associeert met een rommelige afwerking en slecht op elkaar afgestemde materialen, dan zal je toch je oordeel moeten herzien. Het cliché van Chinese constructeurs als ‘kopieermachines’ mag je echter wel nog behouden. Zo zien we op het dashboard flink wat details waarvoor veel ‘inspiratie’ is gevonden bij andere modellen. Zo doet het bedieningspaneel voor de klimaatregeling wel heel sterk denken aan dat van een Mercedes.
Maar goed, wie daarmee kan leven krijgt hier wel een mooi verzorgd geheel, dat enkel wat originaliteit mist.
Oog voor detail
Bij het gebruik moet je wel nog kunnen leven met een paar kleine ‘probleempjes’. De radio heeft geen DAB-ontvanger, bepaalde meldingen worden nog in het Chinees weergegeven – al kan het infotainmentsysteem ook in andere talen worden ingesteld – en je moet er niet op hopen dat je je smartphone even optimaal op het scherm kan dupliceren als in Europese modellen. Al is dat een voorlopige conclusie, want die ‘details’ moeten binnenkort worden aangepakt…
Overtuigend rijgedrag
De ophanging vormt een aangename verrassing. Tijdens onze korte kennismaking ontdekten we een efficiënte koetswerkondersteuning. Daar betaal je wel voor met een stugge maar daarom niet oncomfortabele schokdemping.
1.5 turbo
De mechaniek is wat minder overtuigend. Of toch op dit moment (er staat een plug-inhybride variant in de steigers), want er staat maar één aandrijflijn in de catalogus: een 1.5-turbobenzine van 146 pk die standaard aan een CVT-automaat is gekoppeld. Bij een rustige rijstijl werkt het duo vrij efficiënt. Maar het plezier vervaagt wanneer het tempo omhoog gaat, zoals zo vaak het geval is wanneer een continu variabele transmissie wordt gecombineerd met een relatief koppelarme motor (210 Nm).
Bovendien is het ook oppassen met het reële brandstofverbruik. Officieel verstookt hij 8,1 l/100 km aan benzine. In werkelijkheid ga je al snel richting 9 liter en wip je bij een veeleisende rijstijl over de 10 liter.
LPG of CNG
Om de gebruikskosten te drukken biedt OneAutomotive voor de Glory 580 een gasinstallatie aan. De klant kan kiezen tussen LPG of CNG. In beide gevallen behoud je 7 zitplaatsen en de ruime benzinetank van 60 liter. OneAutomotive belooft een totaal rijbereik van 1.200 kilometer op benzine en LPG en 900 kilometer op benzine en CNG.
All-in
Om de logistiek eenvoudig te houden laat de DFSK Glory 580 je enkel de lakkleur kiezen (7 verschillende tinten). Verder wordt de SUV all-in geleverd: schuifdak, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, 360-gradencamera, ledkoplampen, handenvrijsleutel, snelheidsregelaar, automatische airco enzovoort. Er zit zelfs een geïntegreerde dashcam in voor de liefhebbers. Daar staat tegenover dat de jongste elektronische veiligheidssystemen nog niet geïntegreerd zijn. Je moet dus genoegen nemen met frontale en zijdelingse airbags en de belofte dat hij bij de Chinese crashtests van C-NCAP vijf sterren haalt…
Hoeveel kost hij?
Nu komen we bij de grootste troef van de Glory 580: hij is bij ons verkrijgbaar vanaf 23.990 euro. Voor een ruime zevenzits-SUV met een automatische versnellingsbak en een genereuze standaarduitrusting is dat bijzonder competitief. Temeer omdat OneAutomotive aarzelende klanten over de schreef kan trekken met een garantie van vijf jaar zonder kilometerbeperking. De LPG-versie kost 26.440 euro, om op CNG te rijden betaal je 27.680 euro. Ter vergelijking: de Skoda Kodiaq waar we eerder naar verwezen kost minstens 37.485 euro met een 1.5 TSI DSG-7 en 7 zitplaatsen. Die biedt natuurlijk meer gebruiksplezier, maar het forse prijsverschil kan toch meer dan één gezin aan het twijfelen brengen… Toch een goede raad: informeer je goed rond het fiscale luik voor je deze DFSK Glory 580 bestelt: met een gehomologeerde CO2-uitstoot van meer dan 220 g/km zou dat namelijk weleens een bittere pil kunnen worden…
Ons verdict
We zouden de DFSK Glory 580 kunnen afserveren als een wat verouderde SUV, zonder ziel en met een licht drankprobleem. Maar je kan hem ook bekijken als een heel ruime auto met een interessante verhouding prijs-kwaliteit.