20200228094025fiat500etpandahybrid.jpg

De vergroening van het gamma van Fiat is niet gewoon een verplichting, het kan gewoon niet anders. En hoe begin je dan beter dan bij de meest populaire modellen? Want ja, de Panda en de 500 zijn duidelijk de twee ‘melkkoeien’ van het merk. De eerste viert dit jaar zijn 40ste verjaardag maar is nog steeds de bestverkochte auto van Italië. Beter nog: de 500 is zelfs het bestverkochte model van alle merken van de groep Fiat Chrysler Automobile.

20200228093212fiat500etpandahybrid.jpg

Met de grote trom?

Fiat is duidelijk trots op zijn keuzes en stelt de twee modellen voor met de slogan “de hybride volgens Fiat”. Verwacht nochtans geen technologisch wonderkind dat andere hybrides de broek afdoet met een mussendorst. De hybride “volgens Fiat” is gewoon een mildhybride van 12 volt.

20200228093213fiat500etpandahybrid.jpg

Gammalogica

Anderzijds past zo’n milde hybridisering perfect bij auto’s die in de basis betaalbaar moeten zijn en voor de stad zijn bedoeld. De technologie is namelijk relatief goedkoop en kan toch voordelen bieden. De introductie ervan gaat bovendien gepaard met een nieuwe zesversnellingsbak en een nieuwe motor. In zijn eerste atmosferische versie is het nieuwe modulaire Firefly-blok een driecilinder van 1,0 liter.

20200228093214fiat500etpandahybrid.jpg

Een beetje volstaat

Dit nieuwe torretje ontwikkelt in totaal 70 pk en 92 Nm aan koppel. In deze op zuinigheid afgestelde versie is hij gekoppeld aan een riemaangedreven alternator-starter van 3,6 kW. Het systeem van 12V tot slot wordt gevoed door een kleine lithium-ionbatterij die onder de bestuurdersstoel is opgesteld.

20200228093215fiat500etpandahybrid.jpg
20200228093216fiat500etpandahybrid.jpg

Indrukwekkende resultaten

Net zoals de andere modellen met een milde hybridisering recupereert het systeem van Fiat stroom tijdens vertragen en remmen om die dan te hergebruiken bij het vertrekken of hernemen. Dankzij hun extra batterij kunnen de hybride Fiats bovendien hun motor onder de 20 km/u het zwijgen opleggen, bijvoorbeeld bij het naderen van een rood verkeerslicht. Een en ander drukt uiteraard het verbruik en de CO2-uitstoot. Zo verlaagt de 500 zijn uitstoot met 19 procent (88 g/km) terwijl de Panda een veel drastischer reductie bereikt door van 130 naar 89 g/km te gaan (-31 procent).

20200228093702fiat500etpandahybrid.jpg

Meer comfort

Tijdens het rijden maakt deze nieuwe motorversie alleen maar betere auto’s van de Fiatjes. De kleine ‘duw in de rug’ bij het wegrijden is weliswaar onvoelbaar, maar vooral het stilleggen en weer opstarten van de motor is sterk verbeterd. Het comfort gaat er daarnaast nog op vooruit door de goede geluiddemping van de nieuwe driecilinder. Ons reële testverbruik tijdens een korte rit door de straten van Bologna, waar we werden gedwongen tot een ‘Italiaanse rijstijl’, klokte af op een gemiddelde van zo’n 5,0 l/100 km voor beide modellen. Respectabel.

20200228093921fiat500etpandahybrid.jpg
20200228094027fiat500etpandahybrid.jpg

Een "beetje" meer

De nieuwe motorversie met de naam Hybrid kost toch een stevige 1.000 euro meer dan de 1.2 van 69 pk. In de 500 is deze ‘groene’ versie verkrijgbaar met alle uitrustingsniveaus en kost hij minstens 13.334 euro. Maar de Panda pakt de zaken anders aan en reserveert de mildhybride motor voor de City Cross (12.174 euro).

20200228093922fiat500etpandahybrid.jpg

Ons verdict

Met zijn nieuwe mildhybride motor zet Fiat een stap in de goede richting. De 500 en Panda worden zuiniger en comfortabeler, zonder hun betaalbare aspect te verliezen.

20200228094026fiat500etpandahybrid.jpg