De Kuga was de pionier in het geëlektrificeerde aanbod van Ford, met voor zijn derde generatie zowel een Full Hybrid en een plug-inhybride PHEV, naast de varianten op benzine en diesel. Duidelijk een goede zet, want in zijn eerste twee volledige jaren op de markt (2021 en 2022) was de Kuga PHEV de meest populaire plug-inhybride in Europa! Na een korte eerste kennismaking in de lente van 2020 wilden we drie jaar later zijn praktische kwaliteiten nog eens van dichtbij bekijken.
Verschillende persoonlijkheden
Hoewel de eerste generatie nog 4,44 m lang was, heeft de Kuga zijn voetafdruk geleidelijk aan uitgebreid tot de 4,63 m die hij vandaag inneemt. Daarmee is het een van de grootste SUV's van zijn segment (de Volkswagen Tiguan en Citroën C5 Aircross zijn bijvoorbeeld ongeveer 4,50 m lang). En hoewel zijn schouders (van 1,84 m naar 1,88 m) en zijn wielbasis (van 2,69 naar 2,71 m) dezelfde tendens hebben gevolgd, is het plafond van de Kuga wel een beetje verlaagd (van 1,71 m naar 1,69 m) doorheen de tijd. Dat is zowel gunstig voor zijn aerodynamische efficiëntie als voor meer sportief ogende proporties.
Voor de rest kunnen klanten de persoonlijkheid van hun Kuga naar smaak aanpassen dankzij verschillende uitvoeringen met elk hun eigen cosmetische eigenaardigheden. Naast de speciale reeksen die af en toe het menu komen aanvullen, zoals de recente Graphite Tech Edition die zopas is gelanceerd, is de Kuga uit te voeren in de klassiek ogende Titanium-uitvoering, als sportieve ST-Line en ST-Line X of als topversie Vignale, met een verfijnde afwerking.
Deze versies kan je nog verder personaliseren dankzij optiepakketten. Ons testexemplaar, een ST-Line X, kreeg bijvoorbeeld het Black Package (2.470 euro) die zijn duistere allure nog versterkt met zwarte elementen (spiegelkappen, hemelbekleding, badges, enzovoort), terwijl hij ook grote 20-duims velgen krijgt (in het zwart, natuurlijk!) waartegen de rood gelakte remklauwen mooi contrasteren.
Op praktisch vlak is er de optie van 'wangen' die automatisch uitklappen bij het openen van de deuren, om zo de randen op een slimme manier te beschermen. Een detail dat ouders en gemakkelijk afgeleide mensen zullen appreciëren! In het geval van deze plug-inhybride versie zit de laadpoort tenslotte in de linkervoorvleugel verstopt.
Zelfs als Titanium vrij compleet
Bovenaan het dashboard van de Kuga zit standaard het aanraakgevoelige scherm van het Sync 3-infotainmentsysteem. Dat begint een beetje te verouderen ten opzichte van het recentere Sync 4-systeem dat ingeburgerd begint te raken bij de nieuwe modellen van Ford (en dat ook in de Kuga zal verschijnen ter gelegenheid van zijn facelift, zoals de recente update van de Amerikaanse tegenhanger Escape bewijst). Maar in afwachting van deze XXL-tablet van 13,2 inch op de Europese Kuga, stelt het huidige systeem met een scherm van 8 inch niet teleur. Sync 3 heeft standaard namelijk al een ingebouwde navigatie met realtime kaartgegevens, Bluetooth, WiFi, Apple CarPlay en Android Auto, net als de FordPass-app. Een handige app, vooral om het laden of de preklimatisatie van deze plug-inhybride in te stellen.
Monovolume-trekjes
Het ruime formaat van de Kuga is ongetwijfeld een pluspunt voor zijn praktische aspecten. De ruimte aan boord is comfortabel op elke plek en de koffer is enorm. Goed nieuws: de plug-inhybride Kuga verstopt zijn batterij volledig in de bodem, waardoor er niet wordt beknibbeld op de kofferruimte of op de modulariteit van het model. Zelfs als PHEV heb je nog steeds de verschuifbare achterzetels (1/3-2/3) en de instelbare hoek van de rugleuning. Handigheden die je maar zelden tegenkomt bij concurrerende SUV's, en die de Kuga meer dan geschikt maken als gezinswagen. Indien gewenst, kan je dus gemakkelijk het koffervolume van 385 tot 486 liter doen toenemen, terwijl er nog steeds 5 zitplaatsen aanwezig zijn. Gebruik je hem als verhuiswagen, dan slikt de Kuga PHEV tot 1.481 liter met enkel de voorzetels overeind.
Transparante werking
Op mechanisch vlak baseert de aandrijflijn van de Kuga plug-inhybride zich op een 2,5 liter-benzinemotor die draait volgens de Atkinson-cyclus om zijn dorst zoveel mogelijk te beperken. Het elektrische gedeelte wordt dan weer gevoed door een batterij van 14,4 kWh. Het geheel wordt samengebracht via een CVT-automaat, met een gecombineerd vermogen tot 225 pk. Paardenkrachten die exclusief aan de voorwielen worden overgedragen.
In gebruik schittert deze plug-inhybride aandrijflijn dankzij zijn souplesse en zijn stilte. Enkel bij stevige acceleraties, om in te halen of om in te voegen op de snelweg, laat de CVT-bak de grote viercilinder hoorbaar brommen. Maar gezien het beschikbare vermogen, zouden deze acceleraties niet al te lang moeten duren... De 0 tot 100 km/u is in 9,2 seconden afgerond, terwijl de Kuga PHEV een topsnelheid haalt van 200 km/u.
60 echte kilometers
We willen ook wijzen op de mooie elektrische autonomie van de Kuga in de praktijk. De WLTP-cijfers voorspellen 64 km. Tijdens onze test wisten we 60 km te halen naast de snelweg en bij droog weer. Bij minder gunstige omstandigheden konden we echter nog steeds rekenen op een rijbereik van ongeveer 50 km.
Met de batterij leeg rijdt de Kuga als een gewone hybride en blijft hij nog steeds vrij zuinig voor het segment. Dan kan je rekenen op een werkelijk verbruik van ongeveer 5 l/100 km in gemengde omstandigheden. Of nog minder, natuurlijk, als je de batterij regelmatig oplaadt.
Dynamisch, zeker als ST-Line
Zoals het een echte Ford betaamt, legt deze derde generatie Kuga de focus op het bieden van een eersteklas rijervaring voor de bestuurder. Zo kan je genieten van perfect afgestelde bedieningselementen en een precies weggedrag. Zeker als je kiest voor de ST-Line of ST-Line X, zoals bij deze testwagen. Dan wordt de Kuga uitgerust met een sportophanging, die iets lager op zijn pootjes staat en vooral wat stijver is. Dat versterkt de behendigheid van de Kuga nog een beetje, maar het brengt ook een iets stuggere demping met zich mee bij lage snelheden, die wat durft te stuiteren op ruwe wegen. Toch blijft het allemaal binnen de perken aan boord. Maar geniet je meer van comfort dan van dynamiek, dan kies je beter de Titanium of Vignale.
Prijs Ford Kuga PHEV
Ford biedt zijn Kuga PHEV aan vanaf 43.970 euro als Titanium. Voor dat geld krijg je al een behoorlijke standaarduitrusting. Naast het complete infotainmentsysteem dat we hierboven hebben vermeld, beschik je dan ook over keyless entry & go, automatische airco in twee zones, parkeersensoren voor- en achteraan, een achteruitrijcamera, cruise control en heel wat veiligheidssystemen (noodremhulp, rijstrookassistent, enzovoort).
De ST-Line/ST-Line X-versies kosten dan weer respectievelijk 45.670 en 48.570 euro. De Vignale staat bovenaan het gamma, met een vanafprijs van 51.370 euro.
Wat de aangeboden optiepacks betreft, is er het Driver Assistant Pack dat alle rijhulpsystemen verenigt voor 1.700 euro. Het Technology Pack (1.690 of 690 euro, afhankelijk van de gekozen uitvoering) brengt dan weer adaptieve LED-koplampen en een head-updisplay met zich mee.
Tenslotte heeft de Kuga PHEV een fiscaal interessante CO2-uitstoot van 22 tot 25 g/km. Maar, voor de liefhebbers, is hij ook nog steeds geschikt om een aanhangwagen te trekken tot 1.500 kilo (750 kilo ongeremd).
Notre verdict
Met de Kuga heeft Ford een SUV in handen die zowel aangenaam is om mee te rijden als om mee te leven. En dat dankzij zijn praktische moduleerbaarheid en zijn complete technologische uitrusting. De plug-inhybride voegt daar nog een geslaagde aandrijflijn aan toe (souplesse, veelzijdigheid, verbruik) tegen een competitieve prijs-uitrustingsverhouding voor het segment.