Gaat het om een nagelnieuwe hybride Mondeo? Niet helemaal: Ford verkoopt het model al enkele jaren in de Verenigde Staten. Alleen heet hij daar niet “Mondeo”, maar “Fusion”. Maar vergis je niet: het gaat min of meer om hetzelfde model. En aangezien het in de Verenigde Staten aanslaat, waarom zou het hier ook niet kunnen werken?
Niet echt op maat van de stad
De Mondeo “HEV” is alleen als vierdeurs te verkrijgen. Dat betekent dus een klassieke koffer, die weliswaar netjes in de lijn van de Mondeo geïntegreerd is, maar vanuit praktisch oogpunt niet kan wedijveren met een vijfdeursmodel.
Een ander probleem: een hybride is per definitie gericht op een stadsomgeving, waar hij het zuinigst is. Met zijn lengte van 4,87 meter heeft de Mondeo echter niet bepaald de afmetingen van een agiele stadsrakker.
Enkele cijfers
Er is maar één uitrustingsniveau beschikbaar en Ford zet zijn hybride in de catalogus voor € 32.710. Daarvoor krijg je een ruime berline die een benzinemotor (tweeliter viercilinder die volgens de Atkinsoncyclus werkt) combineert met een elektrische motor voor een totaal vermogen van 187 pk. De overbrenging gebeurt op de voorwielen via een continu variabele transmissie. Ford geeft een gemiddeld verbruik op van 4,2 l/100 km (goed voor 99 g CO2/km) en een 0-tot-100-tijd van 9,2 seconden.
Beperkte kofferruimte
De lithium-ionbatterij is niet oplaadbaar op het stroomnet (de Mondeo is geen plug-inhybride) en is weggestopt in de koffer. En dat is allicht het grootste minpunt van deze Mondeo: hij verliest beschikbare kofferruimte (er blijft 383 liter over) en aan gebruiksgemak, met een laadbodem die de helft hoger is.
Gezinsomgeving
Aan boord is er niet zoveel anders ten opzichte van een klassieke Mondeo, op het specifieke instrumentenpaneel na. Zo maakte de toerenteller plaats voor andere “ecologische” displays, die je allemaal zo zuinig mogelijk willen doen rijden. Voor de rest gaat het om de vertrouwde Mondeo, met zijn ruime interieur, volledige multimediasysteem en uitgebreide veiligheidsuitrusting.
Maar de minpuntjes van de Mondeo duiken ook hier op, met enkele kleine afwerkingsdetails, beperkte hoofdruimte achteraan en een complexe ergonomie van alles wat met infotainment te maken heeft.
Onderweg
Op de baan trekt de Mondeo HEV zich perfect uit de slag. Hij rijdt evenwichtig, levendig en stabiel, wat er nog eens op wijst dat de ingenieurs van de Blauwe Ovaal een onderstel kunnen ontwerpen. En dat is bij deze hybride niet anders. De continu variabele transmissie vlakt de acceleraties wat uit en laat de motor malen bij forse hernemingen, maar ondanks die eerste indrukken klimt de snelheidsmeter behoorlijk vlug! De 187 paarden staan dus allemaal paraat, hoewel je ze subjectief gezien niet allemaal voelt. Het comfort is dan weer op niveau, zowel qua schokdemping als qua geluiddemping.
Elektrisch?
De elektrische modus is perfect bruikbaar in de stad. Daar kun je alleen op de elektrische motor vertrekken – op voorwaarde dat je je rechtervoet onder controle hebt. Op de snelweg steekt die elektromotor een handje toe bij stevige hernemingen en kan hij ook alleen werken. Bijvoorbeeld tegen een constante snelheid en wanneer de wind meezit.
Verbruik
Doordat de elektrische motor slim wordt toegepast, kan het verbruik aanzienlijk worden gedrukt: wij tekenden een gemiddeld verbruik op van 5,8 l/100 km. Rij je vooral in de stad, dan is het perfect mogelijk om dat zelfs nog met 30% te doen dalen. Op de snelweg gaat het verbruik dan weer de hoogte in, en verbruik je gemiddeld tussen 6,5 en 7 l/100 km.
Besluit
Deze Mondeo HEV overtuigt meer dan de elektrische Focus, en toont daarmee aan dat Ford hybridetechnologie onder de knie heeft. Het koetswerk mag dan wel niet erg handig zijn, en er gaan misschien wat praktische aspecten verloren, maar het geheel overtuigt zowel qua rijplezier als qua verbruik. Wanneer volgt de break en de plug-inhybride?