Hoewel zijn bloedlijn terugloopt tot 1982, is het vooral tijdens zijn vorige generatie (die in 2011 werd gelanceerd en een facelift kreeg in 2016) dat de populariteit van de Ford Ranger explodeerde bij ons. Hij trad buiten de paden van een strikt bedrijfsvoertuig en verleidde daarmee ook avontuurlijke gezinnen die op zoek waren naar een veelzijdige, praktische auto die ook offroad kon. Met als resultaat dat de Ford Ranger al sinds 2015 de bestverkochte pick-up in Europa is! 

Zijn voorganger heeft de vlam in leven gehouden, onder meer met heel wat aantrekkelijke speciale reeksen, maar ook door met succes het segment van de 'sportieve pick-ups' naar Europa te brengen met de indrukwekkende Raptor. Het is dan ook net die Raptor-versie waarmee deze nieuwe generatie Ford Ranger werd gelanceerd bij ons, alvorens nu ook de Ranger Wildtrak en Ranger Platinum bij de dealers zijn verschenen. En voor de volledigheid: deze nieuwe Ford Ranger dient ook als technische basis voor de nieuwe generatie Volkswagen Amarok, de pick-up van het Duitse merk.

Verfijnde maatstaf

De Ranger 2023 is gebaseerd op een verbeterde versie van het ladderchassis van zijn voorganger, en krijgt daarmee ook een iets langere wielbasis (+ 50 mm). De voorwielen zitten iets verder naar voor, wat een betere oprijhoek oplevert tijdens het offroaden. Tegelijkertijd krijgt de Ranger ook een verbreed spoor (eveneens + 50 mm) om zijn rijgedrag te verbeteren op de weg, maar ook om de nuttige ruimte in zijn laadbak te vergroten. Deze nieuwe proporties leveren een gespierde algemene look op, die gebaseerd is op het globale design van de pick-ups van Ford, waaronder ook de iconische F-150. De nieuwe grille wordt omkaderd door C-vormige koplampen, die voor de eerste keer bij de Ranger ook met matrix-LED's kunnen worden uitgerust. Een van de vele details waarmee de Ranger een meer premium positie inneemt met zijn nieuwe gedaante.

Oog voor detail

Naast een verzorgde look, maakt de Ranger vooral gebruik van zijn vernieuwing om talloze kleine praktische details toe te voegen. Zo zit er een trapje achter de achterbanden om gemakkelijk in de laadbak te klimmen, terwijl je ook klemmen op de zijkanten kan zetten om hem te gebruiken als werkbank. Het is onmogelijk om hier alles op te noemen (zoals de 220 V- en 12 V-stekkers in de laadbak, de mogelijkheid om de laadruimte slim in te delen, zijn elektrische rolhoes voor de laadbak, enzovoort). Om maar te zeggen dat de Ranger 2023 duidelijk oog heeft voor detail om het leven van professionals gemakkelijker te maken.

Modern interieur

Kruip je aan boord, dan word je weggetoverd uit de wereld van de bedrijfswagens en kom je terecht in een interieur dat een moderne SUV waardig is. Natuurlijk zijn er nog steeds enkele harde plastics om beter bestand te zijn tegen een zwaar leven. Maar Ford geeft zijn nieuwe Ranger ook een moderne digitale cockpit en een groot centraal aanraakscherm (12 inch) waarin het nieuwste Sync 4-infotainmentsysteem zit ingebouwd. Dat omvat alle snufjes die je verwacht op een moderne personenwagen (draadloze Apple CarPlay en Android Auto, updates vanop afstand, navigatie, enzovoort), maar het heeft ook enkele praktische toepassingen. Bijvoorbeeld de zeer handige 360°-camera's om deze kolos van 5,35 m te manoeuvreren... Maar ook de exterieurverlichting die je kan bedienen via het aanraakscherm, waarmee je bepaalde zones rond de Ranger kan oplichten in het donker.



Dubbele cabine

Als dubbele cabine biedt de Ranger 2023 vijf ruime zitplaatsen en talloze opbergruimtes (met onder meer grote bakken onder de achterbank). De laadbak is groter en daarmee ook praktischer, bijvoorbeeld voor grote bouwplaten. De breedte is namelijk toegenomen tot 1.224 mm, waarmee je zelfs een europallet kan vervoeren tussen de wielkasten.



Verrassend comfort

Onderweg maakt de Ranger indruk met een verrassend rijcomfort voor een pick-up. Hoewel hij gemaakt is om zware lasten te dragen (tot 1.191 kg in de laadbak) of te slepen (tot 3.500 kg), blijft de demping van de nieuwe Ranger indrukwekkend soepel. Ook de relatieve precisie van de besturing - voor een offroader - kunnen we waarderen, net als de goede geluidsisolatie van zijn motoren. En over de motoren gesproken: Ford laat de keuze tussen een 2 liter-viercilinder diesel van 205 pk en een 3.0 V6 van 240 pk. In beide gevallen heb je de beschikking over een moderne 10-trapsautomaat en een hoogwaardige vierwielaandrijving, waarmee je ook op de weg in 4x4 kan rijden voor meer veiligheid. 

Met een al vrij royaal koppel van 500 Nm toont de viercilinder zich voldoende krachtig om de Ranger aan te drijven, terwijl het verbruik vrij dicht bij zijn WLTP-homologatie blijft (8,8 l/100 km). Met zijn 600 Nm en zijn extra soepele werking is de V6 echter nog wat meer 'zen' in alle situaties, zowel op de weg als ernaast, terwijl hij zijn bestuurder verblijdt met een aangenamer en discreter geluid.

Prijzen Ford Ranger 2023

De Ford Ranger Wildtrak laat de keuze tussen de 2.0 en de 3.0 met een vanafprijs van respectievelijk 44.750 euro en 47.950 euro exclusief BTW, zoals gebruikelijk in de wereld van de bedrijfsvoertuigen. Inclusief BTW mag je rekenen op 54.147,5 euro en 58.019,5 euro. De Platinum wordt enkel aangeboden met de 3.0 V6 voor 50.450 euro excl. BTW (61.044,5 euro incl. BTW). Maar in beide gevallen is de standaarduitrusting al zeer compleet. Al bij de Wildtrak krijg je bijvoorbeeld het Sync 4-systeem met navigatie, achteruitrijcamera, rijstrookassistent, automatische airco in twee zones, verwarmde voorzetels en dito stuurwiel, enzovoort. De sportieve Ranger Raptor heeft dan weer een vanafprijs van 56.050 euro excl. BTW (67.820,5 euro incl. BTW).



Ons verdict

Ford heeft op een slimme manier talloze handige details toegevoegd aan de Ranger om hem nog praktischer te maken in gebruik. Tegelijkertijd wint de pick-up ook aan raffinement, zowel qua uitrusting als qua rijcomfort. Met als resultaat een pak minder compromissen die je moet maken om dagelijks met een pick-up te rijden... Maar dat zonder in te boeten op zijn voorbeeldige laadvermogen of zijn offroadcapaciteiten.