Hoewel de volgende generatie van de Ranger al in de stellingen staat, maar niet voor 2023 bij ons op de weg te zien zal zijn, houdt niets klanten tegen om bij de dealer een ‘oud model’ te bestellen. Dat zou trouwens allesbehalve een straf zijn! Vergeet niet dat hij zich tijdens ons duel niet enkel de meerdere toonde van de Jeep Gladiator, maar dat de Ranger bijna één op de twee verkochte pick-ups in ons land vertegenwoordigt! Om dat marktaandeel te behouden, biedt Ford nu vier nieuwe versies aan. En hoewel sommige versies voornamelijk esthetische aanpassingen krijgen, gaan anderen voor een nieuwe aanpak.
Wolftrak
Gebaseerd op de middenmoot van het gamma, de XLT-versie, is de Wolftrak standaard uitgerust met de ‘kleine’ dieselmotor met 170 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak of een optionele automaat met 10 versnellingen. Maar de deze speciale editie is meer dan een eenvoudige XLT met wat extra opsmuk. Hij krijgt een aantal technische aanpassingen zoals een blokkeerbaar differentieel achteraan, terreinbanden en een stevigere bodembescherming. Combineer die elementen met korte versnellingsbakverhoudingen en niets houdt hem tegen!
Of je nu kiest voor een automaat of liever zelf de versnellingspook ter hand neemt, de Wolftrak herinnert ons eraan hoe efficiënt en aangenaam de Ranger wel is offroad. En Ford zorgde tijdens onze test voor een parcours waarop hij zichzelf kon bewijzen. Gek genoeg is dit het meest betaalbare model van de vier, met een meerprijs ten opzichte de XLT van € 1.650 (excl. BTW), maar zal het ongetwijfeld de minst bestelde worden. De XLT wordt maar in 3% van de gevallen gekozen bij de verkoop van een Ranger in België. Maar hoe dan ook, met dit soort prestaties belooft hij het beste voor de volgende generatie!
Stormtrak
De Stormtrak-uitvoering is een geraffineerd product. Gebaseerd op de al goed uitgeruste Wildtrak, biedt deze editie voornamelijk specifieke designelementen, maar niet enkel dat. Naast alle logo’s, details en ‘Lucid Red’ koetswerklak, krijgt hij ook een nieuwe laadbakafdekking met elektrische sluiting, die moet zorgen voor meer comfort voor zijn eigenaar.
Hoewel het gaat om een luxueuzere versie, vergeet deze Stormtrak niet dat hij eerst en vooral een Ranger is. Onder de motorkap zit de krachtige dieselmotor met 213 pk die gekoppeld wordt aan een 10-traps automaat. Hij heeft dus geen schrik om het asfalt te verlaten! Aan zijn stuur overwin je elk obstakel, en dat in een interieur dat beter afgewerkt is dan dat in de Wolftrak. Maar let toch op dat je de mooie rode lak niet beschadigt. Reken voor deze Stormtrak op € 2.300 extra (excl. BTW) ten opzichte van de Wildtrak. Al dat rood is nu eenmaal niet gratis!
Raptor SE
De aanpassingen van deze ‘Special Edition’ ten opzichte van de klassieke Raptor zijn puur esthetisch. Zwarte/rode strepen op de motorkap en de flanken, in combinatie met rode details, bezorgen de Raptor SE een… speciale look. Op het vlak van mechaniek of uitrusting verandert er niks. De 213 pk viercilinder met 500 Nm koppel, in combinatie met de 10-traps automaat en de offroad-aanpassingen tekenen nog altijd present.
De Raptor was al een ongelooflijk beest, misschien niet het best aangepast aan gebruik op het asfalt, maar hij is uniek in zijn genre. En dat is natuurlijk nog altijd het geval! Zijn Fox schokdempers absorberen perfect elke oneffenheid, hoe groot ook. De wielen terug op de grond zetten na een sprong doe je in zachtheid! Hij kost € 1.550 (excl. BTW) extra in vergelijking met de klassieke Raptor, goed voor een totale prijs van € 51.700 (excl. BTW). Dat is niet goedkoop, maar geef toe dat hij geen enkele concurrent heeft op de markt.
MS-RT
Het beste, of toch in elk geval het meest interessante, hebben we gehouden tot het laatst. De eerste drie speciale versies van de Ranger waren eerder toegespitst op gebruik offroad, terwijl dat helemaal niet het geval is met de MS-RT uitvoering. Met 40 jaar ervaring in de autosportwereld heeft de in het Verenigd Koninkrijk gebaseerde specialist de Ranger herwerkt om ervoor te zorgen dat hij zich beter thuis voelt op de weg. Onder de motorkap zit ook hier de zwaarste motor met 213 pk en 500 Nm koppel en de 10-traps automaat.
MS-RT paste de look aan, maar ook het onderstel werd onder handen genomen. Deze versie beschikt over een unieke koetswerkkit: andere bumpers vooraan, een specifiek radiatorrooster, sideskirts, en verbrede wielkasten. Het grootst verschil zit hem echter in de wielen: 20-duim grote OZ-velgen met daarrond banden voor gebruik op asfalt!
We moeten toegeven dat die laatste echt wel een verschil maken tijdens het rijden. De wegligging lijkt iets meer op dat van een klassiek voertuig en rij- en rolgeluiden zijn bijna afwezig. Maar het blijft wel een Ranger met bladveren achteraan. Met de hoge en rechte zithouding heb je een dominante positie op de weg en het comfort van de ophanging blijft eerder stevig.
Jammer genoeg zorgt de bandenkeuze niet enkel voor goeds. Aan het stuur van een normale Ranger heb je niet de neiging om je te laten gaan op plattelandswegen of in de bergen. Met de specifieke banden op de MS-RT krijg je wel zin om het ritme wat op te drijven, waarbij de automatische versnellingsbak zijn tekortkomingen blootgeeft. Hij verandert voortdurend van versnelling om het juiste toerental te vinden. Gelukkig heb je daar in de sportmodus minder last van, maar in dat geval gaat de motor hoger in de toeren. Niet ideaal voor het verbruik, noch voor het geluidsniveau. Hoewel de MS-RT dus sportiever gepositioneerd wordt, is hij toch niet zo sportief. En aan € 52.945 (Excl. BTW) is hij nog duurder dan de Raptor!
Ons verdict
Met deze 4 speciale versies zwaait de huidige Ranger waardig af. Terwijl sommige versies het houden op gewoon esthetische aanpassingen, gaat het bij anderen om echte verbeteringen. Offroad-liefhebbers kunnen zonder twijfelen gaan voor de Wolftrak, terwijl de MS-RT eerder een asfaltvreter is die uniek is in zijn soort. Maar welke speciale versie van de Ranger je ook kiest, stuk voor stuk herinneren ze eraan waarom dit de nummer 1 is onder de pick-ups!