Het minste wat je kan zeggen is dat de Ranger Raptor een apart beestje is in het Europese pick-up landschap. De vorige generatie was dan wel hoger, breder en gemener, maar hij werd aangedreven door dezelfde 213 pk sterke viercilinder dieselmotor als de rest van zijn soortgenoten. Jammer. Maar Ford focuste op dat kleine detail bij het opnieuw ontwerpen van het model. Het hart van het beest is voortaan een 3-liter V6 benzinemotor met dubbele turbo, die maar liefst 292 pk en 491 Nm koppel levert! Het is hetzelfde blok als in de Bronco Raptor! De V6 wordt gekoppeld aan de befaamde 10-versnellingsbak van het merk met het blauwe ovaal als logo, waarmee de pick-up in 7,9 seconden de 100 km/u kan bereiken en een topsnelheid van 180 km/u haalt. Hij moet nu eenmaal zijn 2.454 kg en zijn enorme terreinbanden verplaatsen! En dat zijn lang niet de enige extravagante eigenschappen...
Amerikaanse stijl
De Raptor is nog steeds (aanzienlijk) langer en breder dan andere Rangers. Dat komt door de meer uitgesproken wielkasten, de versterkte ophanging en de enorme Fox schokdempers! De Ranger Raptor is ook voorzien van een speciale grille, motorkap en bumpers, en niet meteen zichtbare verbeteringen zoals een versterkt chassis en een onderzijde die beschermd wordt door 2,3 mm dikke stalen platen. De Ranger Raptor ziet er goed uit en lijkt meer dan ooit op zijn grote broer aan de andere kant van de Atlantische Oceaan: de F-150.
Opmerkelijke evolutie!
Met uitzondering van wat er onder de motorkap gebeurt, is het waarschijnlijk het interieur van de Ranger dat het meest veranderd is. Hij heeft nu een volledig digitaal 12,4 inch instrumentenpaneel, maar nog belangrijker is een indrukwekkend 12 inch verticaal centraal infotainmentscherm! Dat is in grote lijnen gebaseerd op het systeem dat we voor het eerst konden ontdekken in de Mustang Mach-E, met één uitzondering... Terwijl de elektrische SUV geen fysieke knoppen heeft, beschikt de Ranger wel nog over echte bedieningsknoppen voor de klimaatcontrole. Praktisch!
Op de middenconsole zit de nieuwe elektronische bediende versnellingspook, en de knop om één van de 7 rijmodi te kiezen. Zetels met een betere steun, een sportiever stuur en oranje inzetstukken maken de look van het beest compleet. Samengevat: het is goed toeven in deze dinosaurus! Jammer dat een aantal kunststoffen op het dashboard nog steeds 'hard' zijn. Dat is het enige detail dat ons eraan herinnert dat we in een pick-up zitten.
Niets houdt hem tegen!
Met de Fox-ophanging, de rijmodi, de korte versnellingsbak en de differentiële voor- en achteraan is niets opgewassen tegen deze Raptor! En het is niet dat we niet geprobeerd hebben! Hellingen, rotsen, steile paden, hij gaat overal door, zelfs met één wiel in de lucht! En, als je dat wil, hoef je het gaspedaal niet eens aan te raken. Ford heeft zijn beest namelijk uitgerust met een functie die 'Trail control' heet. Dat is niets meer of minder dan een cruise control die speciaal ontwikkeld is voor terreinrijden. Het systeem kan worden geactiveerd bij snelheden tot 32 km/u en houdt een constante snelheid aan, of je nu bergop of bergaf gaat, en ongeacht de ondergrond. Je hoeft alleen nog maar te sturen om met onthutsend gemak elk obstakel te overwinnen. Dit alles in een respectabel comfort, rekening houdend met de dingen die je hem voor de wielen gooit. Met dank aan Fox-ophanging! En als je het rotsachtige terrein verlaat voor een snellere ondergrond, doet die ophanging zijn ding nog steeds, zelfs wanneer de 4 wielen van de grond komen! Nee, er is echt niet veel dat deze Raptor tegenhoudt... je krijgt gegarandeerd een grijns om de lippen!
Plezier zonder onderbreking!
Je hebt het al door: de Ranger Raptor een geboren offroader. Maar de toekomstige eigenaars zullen hun leven natuurlijk niet enkel buiten naast het asfalt doorbrengen. En ook daar is de Amerikaan niet uit zijn comfortzone. Bij lage snelheden blinken de Fox-veringen nog steeds uit door hun flexibiliteit. Kuilen en verkeersdrempels bestaan niet voor deze Raptor, die algemeen gesproken ook goed geïsoleerd is qua geluid. Anderzijds zijn de prestaties, gezien het gewicht van 2.454 kg op 26,5 cm van de grond, natuurlijk niet die van een sportwagen. Ondanks zijn 292 pk zijn de acceleraties van de Raptor niet bliksemsnel. De besturing is vaag, wat deels komt door de off-road banden die te weinig beet hebben op de weg. Voeg daar een lichte rolneiging aan toe en de bochtensnelheden zijn niet te vergelijken met die van een Puma ST, hoewel ze er waarschijnlijk niet zo ver vanaf liggen... En let ook op bij het remmen... Nee, de Raptor is geen sportieve auto, maar rekening houdend met de offroad-prestaties van de machine doet hij het toch opmerkelijk goed! Zijn weggedrag blijft gezond en evenwichtig, zelfs als hij wat uit zijn comfortzone wordt geduwd. Maar bovenal biedt hij je als chauffeur nog steeds veel plezier, mede dankzij zijn uitlaatsysteem!
Aangename melodie
De Ranger Raptor krijgt niet enkel een V6 onder de motorkap, die laat ook van zich horen dankzij een nieuw uitlaatsysteem met 4 profielen: Quiet, Normal, Sport en Baja. In die laatste stand krijgt het geluid van de 3 liter geluid de vrije loop! En hij kan mooi zingen zingen, zonder ooit te schreeuwen. De ingenieurs hebben geweldig werk geleverd!
Gepeperde rekening...
De Ranger Raptor kan echt alles, ook je portemonnee legen, want zijn startprijs België bedraagt €59.550... exclusief BTW! Gelukkig bevat de lijst met opties slechts enkele personalisatiedetails, het elektrische rolluik en een aerodynamische 'sportsbar'. Die worden samen geleverd, maar kosten nog steeds € 1.800 exclusief BTW. En na het kopen, moet je er ook nog mee rijden. Je geniet dan wel van lagere belastingen, maar deze Raptor is duur in het gebruik. Zijn gemiddelde verbruik is gehomologeerd op 13,6 l/100 km, maar hij zal ongetwijfeld dorstiger zijn, met dank aan het plezier dat hij je als bestuurder biedt...
Ons verdict
De Ranger Raptor is nog steeds een beest. En met zijn twin-turbo 3 liter V6 benzine is hij nu echt een dinosaurus in het Europese landschap. Maar wel één die in alle omstandigheden indrukwekkend en leuk is om mee te rijden! Jammer dat de eindfactuur zo hoog is, maar zonder enige vorm van concurrentie en met alle mogelijkheden die hij biedt, kan je hem dat nauwelijks kwalijk nemen. Afspraak volgend jaar om te zien of de rest van het Ranger-gamma net zo overtuigend (en duur) is als deze Raptor...