Zeldzaam
Hyundai is realistisch: in een segment waar voor 92 procent diesel wordt verbrand en waarin alles wat niet Duits is scheef bekeken wordt, kan een Koreaanse berline met uitsluitend een V6-benzinemotor niet meer dan een bescheiden carrière maken. Toch hoopt Hyundai tien tot vijftig exemplaren te verkopen van dit model op Belgische bodem. Maar verspreiding op grote schaal is niet het doel: Hyundai wil vooral bewijzen dat het kan wedijveren met premiummodellen en wil tegelijk zijn imago verbeteren. De Genesis moet je dus zien als een visitekaartje.
De cijfers
De Genesis valt met zijn lengte van 4,99 meter tussen twee segmenten: dat van de grote reiswagens (BMW 5, Audi A6, Mercedes E, …) en de limousines (Mercedes S, Audi A8, BMW 7, …). Hij is beschikbaar in één enkele variant en heeft geen enkele optie want alles is standaard. Er is ook maar één motor beschikbaar: een 3,8 liter V6 GDI benzine met een vermogen van 315 pk en een automaat met acht versnellingen. De transmissie gebeurt op de vier wielen. In de wandelgangen is sprake van een drieliter V6 diesel voor eind 2015, een motor afgeleid van de krachtbron uit de iX 55. De Genesis Coupé wordt niet langer verkocht, maar een nieuwe variant is gepland voor 2016.
Uitrusting helemaal compleet
Voor 64.999 euro biedt Hyundai een auto die zo goed is uitgerust als de villa van een stervoetballer: adaptieve snelheidsregelaar, head-up display, een multimedia-aanraakscherm van 9,2 duim (maar zonder internetverbinding), een stereo met zeventien luidsprekers, klimaatregeling met automatische afstelling van de CO2 in het interieur (ongezien), een automatisch parkeersysteem, bixenonkoplampen, multimedia-instellingen vanaf de achterste plaatsen, een open dak, rijstrookassistent, …
De enige mogelijkheden om te personaliseren zijn de tien metaalkleuren en de zeven interieurbekledingen (allemaal leder). En die kosten helemaal niets. Voor een auto met zo’n uitrusting vraagt de Duitse concurrentie tussen 76.000 en 80.000 euro. Precies daar ligt de sterkte van deze Koreaan.
Elegant
We moeten toegeven dat de grote Koreaanse berlines niet altijd symbool stonden voor elegantie. Deze Genesis zet één en ander recht met een bepaalde finesse in zijn stijl die herinnert aan Europese modellen. En dan is er nog het gevleugelde Genesis-label zoals de prestigewagens van Aston Martin en Bentley.
Salon
In het interieur is er geen gebrek aan ruimte en blijkt de afwerking het premiumsegment waard. Leder van hoge kwaliteit wordt gecombineerd met houten inzetstukken. Het enige verwijt is dat de boordplank misschien ook met leder gekleed mocht zijn. Maar dan zijn we aan het muggenziften. Op de achterste plaatsen hebben de passagiers heel wat eigen bedieningen, zodat deze auto ook aangenaam is als je een bestuurder laat rijden.
Achter het stuur
En wat denkt die bestuurder? De uitstekende rijpositie stelt personen van alle groottes tevreden. Uitstekend nieuws, want dit is zeldzaam op Aziatische auto’s met open dak. Het rijcomfort wordt verzekerd door de soepele ophanging die oneffenheden in het wegdek uitwist zonder de indruk te geven van een vliegend tapijt, zoals in een Mercedes S-Klasse bijvoorbeeld.
Klein gebrek
Door de soepele ophanging, uitstekende geluiddemping en zachte automaat, wordt het sportieve instinct van de bestuurder nooit geprikkeld. Gelukkig trouwens, want door de vage en rond het nulpunt onnauwkeurige stuurbekrachtiging en de erg soepele ophanging (zelfs in de sportmodus) schept een dynamische rijstijl weinig voldoening. De motor heeft directe injectie maar een turbo ontbreekt. Hij klinkt aangenaam maar mist pit bij lage toeren.
Conclusie
Met de Genesis zal Hyundai de Duitse concurrenten geen stokken in de wielen steken. Met zijn grote benzinemotor heeft hij weinig kans om door te breken in dit segment. Maar hij bewijst dat het merk meekan in het topgamma. Hoewel de Genesis nog niet helemaal het niveau haalt van de beste Duitsers, komt hij aardig in de buurt.