De Discovery Sport is het kleinste model in het Land Rover-gamma en is technisch verwant aan de Range Rover Evoque. Hij werd geïntroduceerd in 2015, in 2020 getrakteerd op een restyling en nog wat verder verfijnd voor de zomer van 2023. Deze plug-in hybride, die in het Discovery Sport-gamma een plaatsje krijgt naast de diesel en de varianten met benzinemotor, belooft een elektrisch rijbereik van 57 tot 61 kilometer zonder daarbij teveel afbreuk te doen aan de praktische aspecten van het model. Laten we dat eens ontdekken.
LED’s en zijskirts
Met de restyling kreeg de Discovery Sport ook een ander type verlichting: de lichtblokken wisselden hun halogeen- en xenonlampen in voor full LED-exemplaren. Land Rover maakte van de gelegenheid gebruik om ook een andere lichtsignatuur te introduceren en dynamische knipperlichten te monteren, zowel voor- als achteraan. De sideskirts werden verbreed en de Discovery Sport is nu ook beschikbaar in een ‘R Dynamic’ uitvoering met een sportieve look.
Het is aangenaam toeven in deze ‘British’ SUV: de sfeer in het interieur heeft van de eerder onderkoelde uitstraling van de Duitse garde. Land Rover zorgde voor een aangename, warme sfeer. Een beetje zoals in een Volvo XC60. Het hertekende dashboard is bekleed met kwalitatieve materialen. Het geheel doet chique aan, ook al is de middenconsole in zwarte ‘pianolak’ een vingerafdrukkenmagneet.
Digitale achteruitkijkspiegel en doorkijk-motorkap
Bij de meest recente update kreeg deze SUV een modern multimediasysteem met een 11,4 duim groot zwevend scherm, en uiteraard ook Android Auto en Apple CarPlay, zelfs draadloos. Net als de Range Rover Evoque kan je bij de Discovery Sport ook kiezen voor twee eerder innovatieve opties. Eerst en vooral is er de ‘Clearsight Ground View’-technologie, die de motorkap ‘doorzichtig’ maakt: een beeld dat door de vooraan op de auto geplaatste camera’s gemaakt wordt, wordt op het centrale scherm geprojecteerd en toont wat er onder de motor gebeurt, om op die manier tot op de centimeter precies te kunnen bepalen waar je de wielen plaatst. En dat is zowel in de stad als op het platteland praktisch, bijvoorbeeld om te vermijden dat je borduren raakt tijdens het manoeuvreren. Nog een interessante uitrusting: de ‘Clearsight Rear View’ achteruitkijkspiegel. Daarbij kan de centraal gemonteerde achteruitkijkspiegel een beeld tonen van de achter op de wagen geplaatste camera. Dat zorgt ervoor dat je in het oog kan houden wat er achter de auto gebeurt, zelfs wanneer de koffer tot aan het dak gevuld is.
Enkel als 5-zitter…
Vooraan zijn de zetels comfortabel en het ruimte-aanbod goed. Hetzelfde geldt achteraan, waar de beenruimte één van de grootste is in het segment. We kunnen ook de verschuifbare achterbank waarderen, en de neerklapbare rugleuning (40/20/40). Maar in tegenstelling tot de Discovery Sport met micro-hybride verbrandingsmotoren heeft deze plug-in geen recht op twee extra zitjes in de koffer. Er kunnen dus maar 5 inzittenden mee in plaats van 7. Het goede nieuws is wel dat de plug-in hybride niet aan kofferruimte inboet in vergelijking met de stekkerloze versies. De combinatie batterij/oplader krijgt immers een plaatsje onder de achterbank. Mooi opgelost!
Meer dan 300 pk
Net als de Range Rover Evoque P300e is deze plug-in hybride Discovery Sport uitgerust met een drukgevoede 1.5 liter driecilinder met 200 pk, die de voorwielen aandrijft via een achttraps automaat, bijgestaan door een 109 pk sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. In 100 % elektrische rijmodus is deze Land Rover dus achterwielaangedreven. De prestaties volstaan in dat geval, maar voorwerk geeft het niet. We waarderen vooral de zachtheid van deze elektrische modus. De overgang tussen de elektrische aandrijving en die door de verbrandingsmotor verloopt al even zacht. En wanneer de benzinemotor en de elektromotor samenwerken, heb je een totaalvermogen van 309 pk en vierwielaandrijving om mee te spelen. Hij sprint dan van 0 naar 100 km/u in 6,6 seconden.
Zowel op als naast het asfalt in zijn sas
De Discovery Sport plug-in hybride houdt er niet van om opgejaagd te worden: zijn wegligging mag dan wel altijd gezond blijven, zijn gewicht (2,2 ton) en koetswerkbewegingen zijn bij een dynamische rijstijl eerder vervelend. Om op het gemak van te genieten dus. En als je dat doet, zal je zijn zachte demping weten te appreciëren (hoewel de elektronisch gestuurde ophanging niet verkrijgbaar is op de plug-in), waarbij de grote veeruitslagen ook op onverharde wegen hun nut tonen. Daar kan deze Land Rover ook rekenen op zijn ruime bodemvrijheid (21,2 cm). De plug-in hybride kan daarentegen slechts 1,6 ton slepen, tegen 2,5 ton voor de 204 pk sterke diesel (D200).
Hoeveel kost de Land Rover Discovery Sport P300e
De prijzen van de Discovery Sport plug-in hybride starten rond de € 60.000, wat competitief is in vergelijking met de Duitse concurrentie (Audi Q5 50 TFSIe, BMW X3 30e, Mercedes GLC 300e/de). Maar de herverkoopwaarde is zonder twijfel ook minder hoog. De Land Rover is ook beter geprijsd dan een Volvo XC60 T6 Recharge.
Laten we ook eens het verbruik bekijken. Met een volle batterij (15 kWh bruto waarvan 12,17 kWh netto bruikbaar) beloven de Britten 57 tot 62 km. Reken in de praktijk eerder op 10 km minder. Als je tussen twee laadbeurten niet verder rijdt dan dat, verbruik je dus geen benzine. De batterij kan opgeladen worden met een AC-laadvermogen van maximaal 7 kW (2u15 voor een volledige lading), maar ook aan DC-snellaadpalen, waar amper 30 minuten volstaan om op te laden van 0 naar 80%.
Als de stroomreserve opgebruikt is, kan je niet meer volledig elektrisch rijden en gedraagt de auto zich dus als een ‘zelfopladende’ hybride. Daarbij lieten we een benzineverbruik van 10 l/100 km optekenen. Reken op 9 à 10 l/100 km op de snelweg, zo’n 8 liter in en rond de stad aan een gezapig tempo en ook makkelijk 11 l/100 km als je een zware voet hebt. En dat is een eerder stevig verbruik.
Ons verdict
Net als zijn broers met benzine- of dieselmotor weet deze Discovery Sport plug-in hybride te verleiden met zijn chique en warme karakter binnenin, zijn functionaliteit en zijn polyvalentie zowel op als naast het asfalt. Deze plug-in hybride is perfect voor de pendelaar die korte afstanden aflegt en de hippe thuiswerker die op het platteland woont, die beiden kunnen gebruikmaken van de 100 % elektrische modus om de dorst van de Brit te beperken. Maar de kilometervreters zullen eerder gebaat zijn met een dieselversie, want eens de batterij leeg is, ontpopt deze plug-in hybride zich tot een stevige drinker.