Het is met een fijn penseel dat Lexus zijn NX heeft hertekend voor de tweede generatie. Toch is alles nieuw: van zijn grille en zijn koplampen tot de lichtsignatuur, die zich nu over de hele achterzijde uitstrekt. Hij is ook iets groter geworden dan zijn voorganger, want voortaan meet hij 4,66 meter lang, 1,87 meter breed en 1,67 meter hoog. En we moeten toegeven dat de Japanse SUV beter dan ooit dynamiek en elegantie combineert. Hij is niet opzichtig, maar hij laat je ook niet onverschillig...
Technologisch paradepaardje
Eenmaal aan boord is het echter onmogelijk om beide generaties van de SUV met elkaar te verwarren. Een onderscheid dat vooral wordt vergemakkelijkt door het imposante centrale display van 14 inch in de tweede generatie NX. Opvallend is dat de weergave van de bediening van de klimaatcontrole zeer slim is geïntegreerd in het display. Het is de nieuwste generatie van het Lexus-infotainmentsysteem, met een zeer snel reagerend en gemakkelijk te gebruiken aanraakscherm. En als je liever Android Auto of Apple CarPlay hebt, dan heb je voor die laatste geen draad meer nodig om te verbinden, wat jammer genoeg niet het geval is voor Android-smartphones.
Maar dit grote scherm is niet het enige technologische hoogstandje in het interieur. De knoppen aan weerszijden van het stuur zijn multifunctioneel en maken het mogelijk om tal van verschillende functies te bedienen. Functies die direct worden getoond op het head-up display zodra je de touchpads aanraakt. De bestuurder hoeft zijn ogen dus nooit van de weg te halen. Praktisch!
Precies het juiste formaat
Dankzij zijn wielbasis van 2,69 meter is er voldoende plaats aan boord, ongeacht van waar je zit. De beenruimte achterin is meer dan voldoende, zonder daarbij te beknibbelen op de kofferruimte, die nog steeds een flinke 549 liter groot is. De voorzetels zijn echter vrij hoog gemonteerd. Een zitpositie die een aangenaam overzicht geeft op de weg, maar het kan minder aangenaam zijn voor grotere mensen.
Steeds efficiënte aandrijflijn
Wat echter aangenaam is voor iedereen, is de combinatie van motoren onder de motorkap. Op elektrisch vlak is de NX 450h+ uitgerust met een grote batterij van 18,1 kWh, waarmee hij een actieradius haalt van zo'n 70 kilometer. In de praktijk moet je echter een zeer lichte voet hebben om die cijfers te halen. Een vijftigtal kilometer afleggen enkel en alleen op de batterij is echter geen enkel probleem, zelfs met een stukje snelweg erbij! Is de batterij plat, dan heb je slechts 2,5 uur nodig om hem weer volledig bij te laden dankzij een maximaal laadvermogen van 6,6 kW.
Als verbrandingsmotor heeft de NX een 2,5 liter-viercilinder op benzine, die samen met de twee elektromotoren (eentje per as voor vierwielaandrijving) een gecombineerd vermogen van 309 pk ontwikkelt. Een flink vermogen, waarmee de Japanse SUV in slechts 6,3 seconden de 100 km/u bereikt. Zowel onderweg en aan de pomp blijkt het een efficiënte combinatie. Zelfs met een platte batterij blijft de benzinemotor zeer zuinig dankzij de hulp van het hybride gedeelte, met een verbruik van amper 4,8 liter/100 km! Op dat vlak merk je echt de expertise van de Japanse constructeur in hybride technologie.
Een comfortabele periode
Ook op het gebied van comfort beschikt Lexus over een schat aan ervaring en knowhow. Met materialen en een afwerking van een zeer hoge kwaliteit, voelt het interieur van de NX bijna aan als een klein rijdend salon. De schokdemping is ook onberispelijk. De SUV absorbeert feilloos alle imperfecties van het asfalt, hoe groot ze ook zijn, en dat ondanks zijn gewicht van 2 ton. We hebben ook niets op te merken over de geluidsisolatie aan boord. Er heerst een totale rust in de NX, zeker als je enkel op zijn elektromotoren rijdt, wat dus meestal het geval kan zijn. Die rust wordt in feite enkel verstoord door het rumoer van zijn viercilinder onder hevige belasting.
Ook efficiënt buiten zijn comfortzone
De wetten van de fysica kunnen niet genegeerd worden, waardoor de NX dus enigszins overhelt in de bochten, gezien de souplesse van zijn ophanging. Maar gelukkig blijft het onder controle, ondanks zijn lichte rolneiging, waardoor je zelfvertrouwen krijgt achter het stuur en een goede bochtensnelheid kan aanhouden. Voer je het tempo op, dan maakt de NX indruk met zijn hernemingen en zijn zeer lineaire acceleraties. Ook de tractie is uitstekend dankzij zijn vierwielaandrijving. De enige klacht die we hebben qua rijgedrag, is zijn nogal kunstmatig aanvoelende besturing.
Premiumprijs, maar nog steeds correct
Met een Belgische vanafprijs van 74.650 euro voor de plug-inhybride 450h+, is de NX duidelijk niet de goedkoopste gezins-SUV op de markt. Zeker als je voor de Privilege Line van deze test kiest, die 80.850 euro kost en bovenaan het gamma staat van de Japanse SUV. Maar we moeten toegeven dat hij voor die prijs tal van kwaliteiten kan voorleggen, zoals een zeer uitgebreide standaarduitrusting en vooral een nog maximale fiscale aftrekbaarheid als je hem voor 31 juni 2023 bestelt! Heb je interesse, dan zal je je moeten haasten. Vergeet ook niet dat Lexus tot 10 jaar garantie (of 200.000 km) biedt via zijn Lexus Relax-programma.
Ons verdict
Hoewel de nieuwe NX op een subtiele manier is geëvolueerd, vertegenwoordigt hij toch een revolutie voor Lexus! Vooral omdat de som van alle kleine verbeteringen voor een groot verschil zorgen, die de Japanse SUV comfortabeler en meer premium dan ooit maken. Maar vooral omdat hij voor de eerste keer een plug-inhybride aandrijflijn krijgt, die zijn kwaliteiten nog meer in de verf zet! Naast een laag verbruik (zelfs met een lege batterij), profiteert het model ook van de stilte van elektrisch rijden en van een mooie elektrische autonomie dankzij zijn batterij van 18,1 kWh. En dat alles in een sfeer die de naam Lexus waardig is, met andere woorden: van topkwaliteit.