De IS berline ziet er al dynamisch uit, maar de RC coupé doet er nog een paar containers wasabi bovenop. Hij maakt indruk met zijn brede voorvleugels, gesofisticeerde koplampen en vier uitlaatpijpen. En dan is er nog die opgeblazen motorkap die een ronkende mechaniek suggereert. Hij heeft ook een beweegbare achtervleugel. Het is trouwens niet allemaal voor de show, want de luchtinlaten moeten de stroomlijn verbeteren en de mechaniek koelen.

Goede oude V8

Lexus is grote voorstander van hybrides, maar weet ons te verrassen met deze RC-F die niets opoffert voor het verbruik. Onder de motorkap geen kleine krachtbron met een paar turbo’s, maar een goede oude atmosferische V8 van 5 liter. Iets voor Amerika, denk je? Dat is inderdaad bij uitstek de markt voor deze auto. De V8 overtreft zelfs zijn rivaal, de M4: 477 paarden bij 7.100 tr/min. Het indrukwekkende koppel bedraagt 530 Nm tussen 4.800 en 5.300 tr/min.

Achterwielaandrijving

De RC-F koelt zijn woede op de achterwielen via een automaat met acht versnellingen. Gezien de serieuze cavalerie, was Lexus zo wijs om standaard een mechanisch zelfblokkerend differentieel te monteren. Voor de meest veeleisende bestuurders, bieden de Japanners een elektronisch gestuurd systeem Torque Vectoring Differential (TVD).

In drie modi (Slalom, Standard en Track) geeft het differentieel meer of minder koppel aan de achterwielen. Je kiest dus zelf voor meer stabiliteit of wendbaarheid door de juiste modus te selecteren. Het werkt echt en het weggedrag is heel plezierig en snedig in de Slalom-stand.

Manga of PlayStation?

Het ‘Mangadesign’ wordt aangevuld met een interieur dat recht uit een videospelletje lijkt te komen: de digitale instrumenten variëren naargelang de rijmodus (Eco, Normal, Sport S en Sport S+) terwijl het typische multimediasysteem van Lexus bediend wordt met een touchpad in de vorm van een muis. Voeg daar nog een hele reeks knoppen met onduidelijke afkortingen bij en je begrijpt dat rijden met dit leuke speeltje een kwestie is van de juiste knoppen in te drukken. Zoals in de M4? Ja, maar de Japanner is nog wat straffer.

Even gas geven en alles vergeten

De V8 wordt wakker met een geluid dat veel vermogen suggereert, maar toch goed gedempt wordt. Geen overdreven demonstratie dus. Binnenin scoren de uitstekende zetels goede punten. Hoor je kritiek, dan komt die van de achterbank: daar is een gebrek aan ruimte. De ruimte achterin zit ergens tussen die van de Porsche 911 en de BMW M4 en om er te geraken moet je een acrobaat zijn.

Ontspannen

De RC-F is zeer homogeen en glijdt in stilte over het asfalt in de modus Normal. Het comfort is verbazingwekkend voor een auto met bijna 500 pk. Alleen het beheer van de versnellingsbak in automatische modus laat te wensen over. Hij wordt gehinderd door een trage reactiesnelheid. Er zit ook een ‘gat’ tussen de tweede en de derde versnelling. Jammer. Gelukkig maakt hij dat goed in de standen Sport S en Sport S+ maar dan moet je wel manueel schakelen. De V8 brult woest vanaf de grens van 3.600 tr/min, om kippenvel van te krijgen. Magisch. De duw in de rug lijkt nooit te stoppen …

Gemakkelijk

We hebben de RC-F getest op het mooie Ascari-circuit bij Malaga, in Spanje. Daar getuigde hij van een uitstekend evenwicht en verrassend rijgemak. Zelfs met alle rijhulpsystemen uitgeschakeld, wordt hij nooit verraderlijk. Het gewicht (toch 1,8 ton) voel je pas wanneer je het erg ver drijft. De RC-F rijdt minder speels en snedig dan een M4, maar maakt dat goed met zeer geleidelijke reacties. Twee kleine minpunten: een relatief kunstmatige stuurbekrachtiging en remmen die bijtkracht missen.

Prijs

Met een prijs van 85.910 euro lijkt de RC-F duur. Zelfs een M4 is bijna ‘goedkoop’. Maar zoals altijd is het een kwestie van uitrusting. De RC-F wordt geleverd met alle opties voor de meest veeleisende kopers (adaptieve snelheidsregelaar, automatisch noodrem, waarschuwing voor het afwijken van de rijstrook, …). En voor liefhebbers van de scherp gelijnde en nog exclusievere LFA is het een koopje. Tot slot nog iets over het verbruik. Dat klimt bij een actieve rijstijl boven 20 l/100 km, maar een snelwegparcours vroeg slechts 9,4 l/100 km.

Conclusie

Uit deze eerste test blijkt dat de RC-F sterke kaarten in handen heeft. Tegenover zijn voorouder, de IS-F met 423 pk, boekt hij op alle vlakken progressie. Puur op sportief vlak kan hij moeilijk concurreren met het Duitse geschut, maar dat maakt hij goed met zijn raffinement, homogeen geheel en rijgemak. Een exotisch model dat we graag op onze mindere Belgische wegen zouden testen om na te gaan of onze eerste indrukken worden bevestigd … of overtroffen.