20191218091630mazda-mx-30.jpg

Zoals zovele andere constructeurs moet Mazda wel elektrische auto’s gaan bouwen als het onder de Europese CO2-grenswaarden wil blijven. De ingenieurs van het merk hebben dus de mouwen opgestroopt om speciaal voor het Oude Continent deze nieuwe MX-30 te creëren, al zal hij ook elders verkrijgbaar zijn.

20191218091755mazda-mx-30.jpg

Nieuw gezicht

Uiterlijk lijkt de MX-30 op geen enkele andere Mazda, en dat is ook de bedoeling. Hij moet het gamma door elkaar komen schudden zoals de MX-5 dat 30 jaar geleden al deed. Zo vertoont hij meer hoekige vormen dan de jongste producten van Mazda. Hij oogt meer gedrongen en bekleedt heel het onderste deel van zijn koetswerk met ruwe zwarte kunststof. En je kan natuurlijk ook niet om de zelfmoorddeuren heen. Die zijn niet alleen praktisch maar knipogen ook naar het merkverleden.

20191218091958mazda-mx-30.jpg

Veganistisch en ecologisch

Wanneer je deze deuren opent, maken ze een grote opening vrij waardoor je gemakkelijk achterin kan instappen en ook zicht krijgt op het specifieke interieur van deze MX-30. Mazda heeft het milieu in het achterhoofd gehouden door hoofzakelijk gerecycleerde materialen te gebruiken. Zo zijn de deuren bekleed met een stof die volledig bestaat uit oude plasticflessen (PET) terwijl de stoelen kunnen worden bekleed met een volledig ‘vegan’ leerimitatie. Er is zelfs kurk gebruikt op de middenconsole. Die laatste benut de elektrische architectuur trouwens om een zwevende look te bieden. Verder staat er een specifieke versnellingspook en een aanraakscherm van 7 duim voor de bediening van de klimaatregeling.

20191218091631mazda-mx-30.jpg
20191218091844mazda-mx-30.jpg

Gedeelde technologie

Onder zijn specifieke kleedje staat de MX-30 op het nieuwe SkyActiv-platform dat eerder al werd ingewijd door de Mazda 3 en de CX-30. In tegenstelling tot die twee modellen wordt de vooras hier echter aangedreven door een nieuwe elektromotor van 105 kW (140 pk) en 265 Nm aan koppel. Die krijgt stroom van een batterij van 35,5 kWh, die onder de vloerplaat en onder de achterbank is geplaatst.

20191218091845mazda-mx-30.jpg

Intelligent formaat

Mazda rechtvaardigt het ‘conservatieve’ formaat van zijn batterij met het argument van de CO2-uitstoot. Een elektrische auto produceert namelijk ook CO2 tijdens zijn bouwfase. Een grotere batterij zou leiden tot een hogere uitstoot. Bovendien zou die ook het gewicht van de auto hebben verhoogd en dus het verbruik. Daarom neemt de MX-30 genoegen met 35,5 kWh en een rijbereik van ongeveer 200 kilometer.

20191218091633mazda-mx-30.jpg

Zoals gebruikelijk

Maar laat ons met het interessante deel beginnen: de test. We nemen plaats aan het stuur van een van de twee testprototypes gebaseerd op een CX-30. De elektrische techniek komt van de toekomstige MX-30, maar het koetswerk is dus van het model waarmee hij zijn platform deelt.

20191218091756mazda-mx-30.jpg

De eerste indruk is… merkwaardig vertrouwd. De ingenieurs uit Japan (en Duitsland, want een groot deel van de ontwikkeling is in Frankfurt gebeurd) zeggen veel werk te hebben gemaakt van de afstelling van de aandrijflijn, en dat voel je. In tegenstelling tot in de meeste elektrische auto’s wordt het motorvermogen tijdens de slag van het gaspedaal geleidelijk opgebouwd. Daardoor kan je soepeler, gemakkelijker en meer gecontroleerd rijden.

20191218091632mazda-mx-30.jpg

De kracht van klank

De vertrouwde rijbeleving gaat ook gepaard met een specifieke soundtrack. Die is ontwikkeld om het gevoel van beweging beter op de bestuurder over te brengen en als bonus de kleine parasietgeluiden te overstemmen die je beter zou horen door het gebrek aan motorgeluid. Anders gezegd is deze MX-30 de meest ‘normale’ van alle elektrische auto’s die we tot op heden hebben getest. Geen videogamegevoel, geen waanzinnig vermogen, geen explosieve acceleraties. Iedereen kan er mee rijden zonder zijn gewoontes aan te passen… zolang je niet vergeet om hem op tijd en stond aan de stekker te hangen in plaats van ermee te gaan tanken.

20191218092044mazda-mx-30.jpg

Ons verdict

Mazda’s eerste elektrische poging lijkt geslaagd. Onze korte test aan het stuur van een prototype bewijst alvast dat Mazda niet heeft geprobeerd om een flitsend snelle, krachtige en zware auto te bouwen. Neen, de Japanners hebben de elektromotor gewoon gebruikt om een betere auto te creëren.

20191218091957mazda-mx-30.jpg