Deze Duitse SUV heeft altijd al een Amerikaans randje gehad. Sinds zijn geboorte in 1997 (toen heette het model nog ML) is de GLE dan ook altijd geproduceerd in de Verenigde Staten, in de Tuscaloosa-fabriek in Alabama. Vandaag zit het model aan zijn 4e generatie, die in 2018 werd gelanceerd en lichtjes werd gefacelift voor modeljaar 2023. Hier hebben we het over de versies met verbrandingsmotor, maar de GLE is ook in twee plug-inhybride varianten te krijgen.
Gewoon of Coupé?
Voor deze nieuwste generatie heeft Mercedes de hoeken afgerond: de GLE heeft rondere lijnen gekregen. De Coupé onderscheidt zich met een schuin aflopend dak, die hem dynamischer doet ogen, op dezelfde manier als de BMW X6. Ondanks zijn aflopende achterzijde heeft de GLE Coupé een iets grotere koffer (+ 25 liter) onder de hoedeplank, toch met de achterbank rechtop. Maar je kan hem niet met 7 zitplaatsen krijgen, wat wel mogelijk is in de GLE SUV (maar ook de plug-inhybrides en de AMG GLE 63 S 4Matic+ zijn niet als zevenzitter beschikbaar). Bij de Coupé ontbreekt ook de verschuifbare achterbank. Hij offert dus wat praktische bruikbaarheid op ten faveure van zijn stijl...
Meer geconnecteerd dan ooit
Als je voorin gaat zitten, merk je onmiddellijk het grote digitale schermpaneel op de de helft van het dashboard inneemt. Deze twee displays van 12,3 inch zijn volledig te personaliseren. De GLE heeft ook een enorm head-up display (45x15 cm) dat voor de ogen van de bestuurder ‘zweeft’ op de voorruit. Bij zijn lancering kreeg de GLE ook het MBUX-multimediasysteem (Mercedes-Benz User Experience), met onder meer een uitgewerkte stemherkenning die natuurlijke commando’s verstaat van de inzittenden. Deze stembediening werd nog wat verbeterd voor de facelift van 2023, met nu ook over-the-air-updates. Ook de verbinding met Apple CarPlay en Android Auto werkt nu draadloos. De GPS beschikt daarnaast over een augmented reality-functie, waarbij de virtuele elementen worden geprojecteerd op het beeld van de camera vooraan, bijvoorbeeld in de vorm van pijlen die de richting van de navigatie aangeven, of door de huisnummers te weergeven. Handig, vooral in de stad.
Chic en ruim
Vooraan zitten de passagiers erg goed, met veel ruimte. De aankleding is verzorgd en de sfeer is erg chic, alhoewel er enkele plastics te zien zijn die niet thuishoren in deze klasse. Nu goed, ook op de tweede zitrij is de been- en schouderruimte erg goed voor elkaar, beter zelfs dan bij concurrent BMW X5. Maar de middelste passagier op de achterbank moet wel rekening houden met een vrij harde rugleuning. De GLE SUV (en dus niet de Coupé) krijgt een (elektrisch) verschuifbare en kantelbare achterbank, met ook nog eens de mogelijkheid om twee extra zitjes in de koffer te krijgen. Maar gezien de geringe hoofdruimte zijn deze plekken vooral bedoeld voor kinderen.
Milde hybrides voor iedereen
Naast de plug-inhybrides biedt het gamma aan benzine- en dieselmotoren van de GLE heel veel keus, met 4, 6 of 8 cilinders. Sinds modeljaar 2023 worden al deze motoren bijgestaan door een mild hybride systeem op basis van een starter-generator op 48 V, die remenergie terugwint en daarmee een boost kan geven aan de verbrandingsmotor onder zware belasting. De bedoeling daarvan is natuurlijk om de CO2-uitstoot wat te beperken.
Op benzine omvat het gamma de GLE 450 4Matic (3 liter-zescilinder van 381 pk, niet beschikbaar als Coupé), de AMG 53 4Matic (3 liter-zescilinder van 435 pk) en de AMG 63 S 4Matic (4 liter-V8 van 612 pk). Op diesel heb je de 300 d 4Matic (2 liter-viercilinder van 269 pk) en de 450d 4Matic (3 liter-zescilinder van 367 pk). De viercilinder diesel is al aangenaam in gebruik en voldoende krachtig, maar de zescilinders zijn romiger en stiller. De dikke V8 van AMG duwt nog wat harder en zijn geluid geeft zelfs kippenvel! Alle motoren zijn gekoppeld aan een 9-trapsautomaat.
Onderweg geeft de GLE voorrang aan comfort boven dynamiek. De SUV beschikt ook over Airmatic-luchtvering (optioneel op de goedkopere uitrustingsniveaus) die de passagiers op een vliegend tapijt legt. Alle motorisaties hebben vierwielaandrijving en de wegligging is overwegend efficiënt en stabiel, maar niet erg scherp. De meesturende achterwielen zouden voor wat extra dynamiek kunnen zorgen, maar Mercedes heeft ervoor gekozen om de nadruk te leggen op een soepel rijgedrag in plaats van op sportiviteit. Een goede keuze.
Prijs Mercedes GLE en GLE Coupé
Zoals je wel had verwacht, is een SUV die zo chic en hoogtechnologisch is, ook erg duur: van 80.500 tot bijna 155.000 euro exclusief opties. Voeg daar nog eens 3.000 euro aan toe voor de Coupé met een vergelijkbare uitrusting (de Coupé wordt pas aangeboden als AMG Line). Maar het is niet zeker dat deze grote SUV’s op lange termijn erg gewild zullen blijven op de markt, omdat ze het middelpunt vormen van kritiek en ook erg duur zijn in gebruik (belastingen, brandstofverbruik, snellere slijtage). Bovendien is de fiscale aftrekbaarheid voor zelfstandigen nu beperkt tot nog maar 50%, of zelfs 40% afhankelijk van de versie.
Ons verdict
Net als zijn rivalen BMW X5 en X6, schittert de Mercedes GLE met zijn comfort en zijn luxueuze uitrusting. Maar daar betaal je ook extra voor, wat de al forse basisprijs nog verder opkrikt. Dat gezegd zijnde, geldt hetzelfde ook voor BMW en de andere premiummerken...