Wie een beetje op de hoogte is van de modellen die Mercedes in zijn gamma heeft, ziet dat het niet om een volledig nieuw model gaat, maar om een grondige facelift van de vroegere GL-Klasse. Net zoals de hernoemde GLC en GLE de SUV-varianten van de C- en E-Klasse zijn, moet de GLS nu het offroad-alternatief vormen voor de S-Klasse.
Blok graniet
En dat klopt alvast qua afmetingen: deze imposante kolos is 5,13 meter lang, 1,93 meter breed en 1,85 meter hoog. Geen sinecure om deze blok graniet van 2,5 ton door smalle straten te loodsen, laat staan ergens te parkeren. Gelukkig voorziet Mercedes allerlei camera’s en sensoren, én zelfs een heuse parkeerhulp. Om het nieuwe model van zijn voorganger te onderscheiden, hertekenden de Duitsers de lichtblokken en de grille.
Salon
Ook binnenin doorstaat de GLS de vergelijking met de S-Klasse moeiteloos: een overdaad aan leder en hout, en het comfort van de zetels vooraan zorgen voor een echt salongevoel. Mercedes koos verrassend genoeg niet voor het instrumentenpaneel van de S-Klasse met de twee grote digitale schermen, maar voor dat van de GLE. Duik in de optielijst en je kunt nog allerlei snufjes aanduiden die het comfort aan boord op vorstelijke niveaus brengen, zoals veelvuldige elektrische verstelbaarheid van de voorzetels, massagefuncties, ionisering en parfumering van het interieur, enzovoort.
Ruim(te)
De andere passagiers hebben zeker ook niet te klagen: de tweede zitrij biedt drie volwaardige zitplaatsen, en daarboven zijn er nog twee zitjes op de derde rij. Ook daar kunnen twee volwassenen moeiteloos plaatsnemen. De kofferruimte is dan vanzelfsprekend beperkt. Laat je de derde rij neergeklapt, dan geraak je 680 liter bagage kwijt in de koffer. Klap je ook de tweede rij neer, dan neemt het koffervolume toe tot 2.300 liter! Dat kan optioneel bovendien volledig elektrisch. Een elektrische kofferklep is uiteraard standaard.
Ruw terrein
De GLS 350d krijgt van de Duitsers standaard de 4MATIC-vierwielaandrijving. Ook de Airmatic-luchtvering is volledig standaard, net als het Dynamic Select-systeem waarmee je bepaalde rij-instellingen kunt kiezen, inclusief een modus voor moeilijk terrein. In de optielijst is er nog een specifiek Offroad-techniekpakket, dat via de luchtvering de bodemvrijheid automatisch verhoogt en de onderkant beter beschermt tegen het ruwe terrein. Offroadcapaciteiten? Check!
Onder de kap
Mercedes stopt de 3.0 V6-dieselmotor onder de kap van zijn 350d. Die is goed voor 258 pk (bij 3.400 tpm) en een reusachtig koppel van 620 Nm (tussen 1.600 en 2.400 tpm). Dat wordt allemaal via de nieuwe negentrapsautomaat naar de vier wielen gestuurd. Cijfers: 0-100 km/u in 7,8 seconden en een topsnelheid van 222 km/u. De combinatie van motor en automaat werkt voortreffelijk. De motor spint zacht en komt bij elk terugschakelmanoeuvre romig en soepel voor de dag.
Zweven
Sportief rijden hoef je met deze GLS uiteraard niet te doen. Daarvoor is de 2,5 ton steeds voelbaar. Maar de briljante luchtvering zorgt er wel voor dat je over het wegdek zweeft. Die filtert zowat alle oneffenheden immers tot in de puntjes. Laat je de versnellingsbak in automatische stand en maak je gebruik van het royale koppel, dan laat je de omgeving in alle comfort zo voorbij je heen glijden. Wil je helemaal gek doen, bestel dan het Active Curve System. Dat houdt het koetswerk in bochten volledig onder controle. Een bevreemdend effect…
Prijs
Dan komen we bij het pijnpunt van de zaak, want aan al die luxe hangt uiteraard een prijskaartje. De Mercedes GLS 350d 4Matic kost € 72.116. Daarvoor krijg je weliswaar standaard vierwielaandrijving, de adaptieve demping en al heel wat uitrusting. Zo zijn onder meer een glazen schuifdak, automatische klimaatregeling, een elektrische kofferklep en elektrische zetelverstelling standaard. Ook veiligheidssnufjes zoals een vermoeidheidswaarschuwing, noodremhulp, bandendrukcontrole, een afdaalhulp en parkeerhulp zijn in de basisprijs inbegrepen. Maar duik je in de ellenlange optielijst en stip je nog wat leuke items aan, dan telt de totaalsom snel op. Onze testwagen kostte bijvoorbeeld bijna € 112.000!
Dat moet je natuurlijk in perspectief plaatsen. Kijk je naar die beroemde andere SUV met interieurruimte en terreincapaciteiten, de Range Rover, dan begin je met een basisprijs van € 98.200. Stip de lange wielbasis aan, en je begint al meteen vanaf € 114.100…
Maar ook aan de pomp is het met de Mercedes even slikken: De Duitsers geven een officieel verbruikscijfer op van 7,6 l/100 km, maar wij noteerden uiteindelijk 11,3 l/100 km. Al hoeft dat niet te verbazen, als je naar de afmetingen en het gewicht van deze kolos kijkt…
Besluit
Weet de GLS het comfort van de S-Klasse te koppelen aan de terreincapaciteiten van een SUV? Zeker en vast. De luxe en de ruimte zijn aanwezig, en de gigantische Mercedes trekt zich op zowat alle terrein uit de slag. De 3.0 V6-dieselmotor is de perfecte aanvulling voor deze Mercedes, al liggen zijn totaalprijs en verbruik aan de hoge kant. Maar we vermoeden dat klanten van de GLS daar niet echt wakker van liggen…