Zelden transformeert een facelift het imago van een auto zo ingrijpend. Ligt het aan de ingekorte naam van de Duitse SUV of aan het hertekende radiatorrooster? Moeilijk te zeggen, maar de Crossland lijkt in elk geval een volledig nieuw model te zijn geworden.
Toch zijn bij deze facelift geen tovertrucs toegepast. Achteraan is de lichtsignatuur subtiel hertekend, met verduisterde achterlichten, terwijl het stuk ertussen op de kofferklep zwart is gemaakt. Vooraan wijzigt vooral het radiatorrooster, dat tegenwoordig bijna de hele breedte van de auto inneemt. Ook de rest van de bumper is hertekend. Niets uitzonderlijk, maar alles bij elkaar frissen deze toetsen het design van de Crossland X op. Oei, dat moet eigenlijk gewoon Crossland zijn. De Duitse autobouwer heeft namelijk beslist om afstand te doen van die laatste letter, voor meer eenvoud.
Eenvoudig te begrijpen
In het interieur verandert niets. Hoewel je het dashboard kan opfleuren met een paar kleurrijke toetsen, straalt het geheel Duitse degelijkheid uit. Alle knoppen staan goed opgesteld op de juiste plaats. Want ja, er zijn (nog) knoppen. Net genoeg. Dat maakt de auto heel gemakkelijk te begrijpen. Je moet niet door een reeks menu’s bladeren om een functie in of uit te schakelen. De Crossland is uitgerust met Apple CarPlay en Android Auto, wat het gebruik nog vergemakkelijkt. Het hoge plafond geeft bovendien een gevoel van ruimte.
Te week?
Qua rijgedrag is deze SUV soepel en comfortabel. De ophanging gomt wegoneffenheden goed uit. Toch slaagt de Crossland erin om zich overeind te houden. Hij gaat niet te veel rollen in bochten en blijft geruststellend rijden, zelfs bij een hoger tempo. De versnellingsbakbediening is daarentegen week en de schakelwegen zijn lang.
Levendige motor
De kleine 1.2-turbodriecilinder van PSA bulkt van het karakter. Hij ontplooit zijn koppel snel en het blijft ook bij hogere toerentallen paraat. Je kan bijna niet geloven dat hij slechts 130 pk en 230 Nm aan koppel ontwikkelt. Op papier zijn de prestaties niet buitengewoon, met een sprint van 0 naar 100 km/u in 9,9 seconden en een topsnelheid van 201 km/u. Aan het stuur maken die cijfers echter weinig uit, want deze motor is vooral rond en fijn.
Luidruchtig
De kracht van deze Crossland is tegelijk een van zijn zwakke plekken. Zijn motor is namelijk sterk aanwezig in het interieur. Bij constante snelheden op de snelweg maakt zijn lawaai plaats voor stroomlijngeluiden. De geluiddemping is duidelijk niet het sterke punt van deze Opel. Al hoor je wel geen rolgeluiden in het interieur.
Verbruik moeilijk te beheersen
Opel kondigt een normverbruik aan van 4,7 l/100 km. Tijdens onze test slikte de kleine Duitse SUV 6,5 l/100 km. Je kan zijn dorst perfect temperen door de schakelindicator in het instrumentenbord precies te gehoorzamen, maar eenvoudig is dat niet. De driecilinder is namelijk zo prettig en zijn versnellingsbak zo vervelend dat je enkel zin hebt om zo weinig mogelijk te schakelen. Vaak merk je dat je pas bij 4.000 o/m opschakelt, veel hoger dan wat de boordcomputer vraagt.
Gemiddelde prijs
De ‘nieuwe’ Crossland begint bij 19.950 euro. Voor dat bedrag krijg je een mooi opgefriste SUV, maar wel een 1.2 zonder turbo en met slechts 83 pk. Als je hem wil uitrusten met de toffe 130 pk-versie van onze testwagen, dan moet je hogerop gaan winkelen en minstens 24.700 euro neertellen. Dat bedrag komt overeen met wat de concurrentie aanrekent, niet meer maar ook niet minder.
Ons verdict
De Crossland is een sterke kandidaat in het bijzonder competitieve segment van de kleine SUV’s, vooral met deze zeer geslaagde facelift, die de indruk geeft dat dit een nieuw model is. De geluiddemping en de versnellingsbak zijn duidelijk niet zijn sterkste punten, maar hij kan wel rekenen op een driecilinder vol levenslust, die hem prettig maakt om dagelijks mee te rijden, en op een aangename verhouding formaat-binnenruimte-koffer.