Qua uiterlijk en visuele identiteit heeft Peugeot de afgelopen jaren opmerkelijke inspanningen geleverd. En deze 408 vormt daarop geen uitzondering. Integendeel, hij gaat nog verder dan zijn collega's: scherpe lijnen, uitgesproken wielkasten en een aflopende daklijn... of je hem nu mooi vindt of niet, hij maakt in elk geval indruk! Het is echter niet de eerste keer dat we deze Fransoos te zien krijgen. Peugeot had ons in juni al uitgenodigd om hem uitgebreid te ontdekken. En niet enkel het koetswerk komt ons bekend voor...
Slechts één verschil, maar wel één van formaat!
Nee, we hebben ons niet vergist van model. Dit interieur is niet dat van de 308, maar dat van de 408! Het moet gezegd dat de twee modellen tot in het kleinste detail precies hetzelfde dashboard hebben! Alle elementen zijn aanwezig: van de schermen die je naar wens kan personaliseren tot de i-Toggles en dezelfde afwerkingen en materialen als in de 308. Op sommige plaatsen zouden sommige kunststoffen wel wat zachter mogen zijn...
Er is echter één verschil van formaat met zijn meer alledaagse broer, letterlijk. Met zijn 4,69 m (dus 5 cm meer dan de 308 SW) en zijn wielbasis van 2,79 m (ook 5 cm meer dan de 308 break) kan hij een bagageruimte bieden van 536 liter in de versie met verbrandingsmotor en 471 liter als hybride, maar vooral ook tot 188 mm knieruimte achterin! Dit is eindelijk een Peugeot waar volwassenen comfortabel plaats kunnen nemen op de tweede zetelrij! Deze extra ruimte maakt er echter nog geen limousine van. Twee grotere volwassenen die achter elkaar zitten, zullen altijd een compromis moeten vinden. Maar het is een duidelijke verbetering ten opzichte van de 308 en zelfs de 508, die niet de ruimste is achterin. Ondanks zijn 'sexy' SUV-coupé koetswerk maakt deze 408 indruk met zijn ruimte binnenin.
Een primeur voor Peugeot!
Niet alleen het interieur kenden we al, want de 408 zal ook voor zijn motorenpalet een beroep doen op de catalogus van de 308. Maar ook hier onderscheidt de SUV-coupé zich van de andere modellen van het merk. Het is eigenlijk de eerste Peugeot die geen dieselmotor onder de motorkap krijgt! Het gamma bestaat uit 3 motoren: een benzine en 2 plug-in hybrides. De eerste is een driecilinder met 130 pk en 230 Nm koppel, terwijl de twee plug-in hybrides een 1,6 liter viercilinder combineren met een batterij met een capaciteit van 12,4 kWh. Die laatste bezorgt ze een 100% elektrisch rijbereik van iets meer dan 60 km. Alleen het vermogen van de verbrandingsmotor varieert, wat zorgt voor een totaal van 180 pk of 225 pk. Let wel: de plug-in hybride versies zijn zo'n 300 kg zwaarder dan de benzine. Daarmee stijgt het gewicht van de Franse auto van 1,4 tot 1,7 ton. Tot slot wordt het vermogen, ongeacht de motor, in alle gevallen via een 8-traps automaat naar de vooras gestuurd. Je zal in de catalogus geen handgeschakelde versnellingsbak vinden.
Een comfortabel geheel, maar met dynamische accenten!
Eens onderweg vinden we snel onze draai. De 408 heeft immers precies dezelfde architectuur en ophanging als zijn broer, de 308. Hij is slechts 4 cm hoger dan de hatchback, vertoont nauwelijks meer rolneiging en gedraagt zich praktisch identiek: gezond en evenwichtig. Hij gaat als op rails door de bochten. Geen onderstuur bij het ingaan van de bocht en geen teken van overstuur wanneer je het gas lost. Voeg aan dat uitstekende weggedrag een levendige en precieze besturing toe, waarvan het dynamische gevoel nog wordt versterkt door het kleine formaat van het stuur, en je krijgt een auto die erg leuk is om mee te rijden!
Helaas is niet alles perfect. Hoewel hij een stevige dosis comfort kan combineren met zijn dynamische gedrag, is deze 408 stugger afgeveerd dan de 308. Enkele oneffenheden in het asfalt zijn voelbaar in het interieur, vooral in de GT-uitvoering. Wel was ons testexemplaar uitgerust met de optionele 20 duim grote velgen. Die hebben een mooi design, dat wel, maar ze bevorderen het comfort niet meteen. Maar eens op de snelweg, wanneer je het slechte wegdek achter je kan laten en goed beschermd bent tegen het geluid van de motor dankzij de uitstekende geluidsisolatie, moet zorgeloos kilometers malen geen enkel probleem zijn!
Van € 35.900 tot bijna € 50.000!
In België beginnen de prijzen van de 408 bij € 35.900 voor de 130 pk sterke benzine in 'Allure' uitvoering. Ditzelfde uitrustingsniveau kan ook worden voorzien van de kleinere 180 pk hybride voor een prijs vanaf € 43.800. Om de krachtige 225 pk motor te krijgen, moet je kiezen voor het 'Allure Pack' uitrustingsniveau en minstens €46.500 neertellen. Om de uitrusting te krijgen van de auto in deze test, in combinatie met de strafste plug-in hybride en de GT trim, moet je minstens € 49.300 betalen. Dat is gemiddeld €2.300 meer dan de 308 SW en €3.300 meer dan de klassieke 308 met dezelfde motor en in hetzelfde uitrustingsniveau.
Ons verdict
Met deze 408 schiet Peugeot recht in de roos. Hij heeft alles wat we waardeerden bij zijn broer, de 308. De SUV-coupé is echter iets steviger, vooral wanneer hij voorzien is van de 20 duim grote velgen met hun uitgesproken design. Anderzijds biedt hij nog steeds een indrukwekkend compromis tussen comfort en dynamiek, maar ook aanzienlijk meer ruimte achterin en een nog meer tot de verbeelding sprekende uitstraling dan de hatchback! Dat alles zorgt voor een meerkost van gemiddeld € 3.300 dan een 308. Aan jou om te beslissen of deze prijsstijging gerechtvaardigd is...