Na onze kennismaking met zijn imposante V8, is het nu tijd om de meest zuinige plug-inhybride versie van de Range Rover Sport te ontdekken. Op het eerste gezicht zijn de twee beestjes moeilijk te onderscheiden. Ze hebben allebei de look van een kleerkast, waarvan de hoeken lichtjes zijn afgerond in de windtunnel. Je herkent er direct een Range Rover in, maar hier is de look wat scherper gemaakt. Het enige uiterlijke verschil tussen de V8 en de geëlektrificeerde zescilinder: twee uitlaatpijpen minder op de PHEV-versie.



Luxedoosje

Ook aan boord krijgen we dezelfde indruk: de materialen zijn eersteklas, het leer is piekfijn en overal aanwezig, de afwerking is onberispelijk en de technologie zit overal. Het is onmogelijk om van het imposante, snelle en goed ingedeelde scherm van 13,1 inch te blijven, net als van de bedieningen die erin verwerkt zitten. Een goed personaliseerbaar digitaal tellerdisplay maakt het plaatje vooraan af.



Maar ook de achterste zitplaatsen van ons testexemplaar hebben recht op hun eigen schermen! En dankzij zijn lengte van 4,95 m, zijn wielbasis van 3 m en zijn koffer van 450 liter met de achterbank overeind (850 liter tot aan het dak) en 1.860 liter met de zitjes neergeklapt, is er op geen enkele manier gebrek aan ruimte. Kortom, ongeacht zijn motorisatie is de Range Rover Sport een luxedoosje waar je nooit plek in tekort komt.



Niet een, maar twee plug-inhybrides

Onder de motorkap van de plug-inhybride Range Rover Sport heeft het Britse merk een 6-cilinder-in-lijn geplaatst van 3 liter groot, die in twee vermogensniveaus beschikbaar is: 440 of 510 pk gecombineerd. Die eerste bereikt een topsnelheid van 225 km/u en breekt door de grens van 100 km/u in 5,8 seconden. De tweede doet amper 5,4 seconden over dezelfde oefening en blijft gaan tot 242 km/u. Snel zat. 

Onze testwagen beschikt over ‘slechts’ 440 pk. In beide gevallen wordt de stroom voorzien door een batterij van 38,2 kWh, waarvan 31,8 kWh bruikbaar. Grof geschut. De accu laat zich in 5 uur volladen met wisselstroom dankzij een boordlader van 7 kW, maar ook tot 80% in amper 40 minuten dankzij een snellaadfunctie op gelijkstroom tot 50 kW!

De batterij van een kleine EV

Om die cijfers wat context te geven: de indrukwekkende batterij van deze Britse hybride luxe-SUV is groter dan die van de volledig elektrische Dacia Spring! En dankzij die batterij kan Land Rover een elektrisch rijbereik tot 114 km beloven in stedelijk gebruik, met een reële gemengde range van 88 km. Een afstand die we wisten te evenaren tijdens een rit waarbij we stad, platteland en snelweg combineerden. Een mooie prestatie, hoewel de elektrische stadswagen van hierboven twee keer verder kan rijden met een kleinere batterij, al hebben ze natuurlijk lang niet hetzelfde formaat. Zodra de elektriciteit aan boord is opgebruikt, toont de 6-in-lijn zich vrij gulzig met een gemiddelde van 9,7 l/100 km op een snelwegrit, een van de favoriete speelterreinen van dit juweeltje.

Overal op zijn gemak

Eens de elektrische eigenschappen zijn verkend, ontdekken we hetzelfde weggedrag dat we eerder al vonden op de V8. De Sport is dynamischer dan een klassieke Range Rover, maar is daarmee ook niet meteen een volwaardige atleet. Ondanks zijn prestaties en zijn naam is hij eerder veelzijdig dan sportief. Zijn besturing is zwaarder, responsiever en preciezer, en hij helt ook minder over in de bochten. Hij lijkt het zelfs in zich te hebben om echte sportwagens te verslaan in de bochten, maar daar heeft hij nooit zin in. Het moet dan ook gezegd dat de Range Rover Sport hybride 2.735 kilo op de weegschaal legt! Een massa die moeilijk te verbergen valt, vooral bij het remmen, en dat ondanks de immense remklauwen en 380 mm grote schijven aan de voorkant. 

Hij is dynamischer dan zijn grote broer, maar ook een beetje minder comfortabel. Dat gezegd zijnde, blijft het een geweldige machine om kilometers af te haspelen aan een hoge kruissnelheid. Je wordt afgesloten van de buitenwereld met zijn uitstekende demping en geluidsisolatie, waardoor je je in business class waant op een langeafstandsvlucht. En vergeet niet dat de Range Rover Sport de indrukwekkende offroadcapaciteiten behoudt die zo dierbaar zijn voor Land Rover!

Een relatief kleiner prijskaartje... van 6 cijfers

De P440e-motorisatie van de Range Rover Sport is beschikbaar vanaf het uitrustingsniveau ‘S’, voor een instapprijs van 104.516 euro. 6 cijfers voor het ‘basismodel’, dat doet zeer... Om te genieten van de extra 70 pk van de P510e, moet je verplicht kiezen voor de luxeafwerking Autobiography, die 141.300 euro kost! Dat doet nog meer zeer. Maar alles is relatief, want met dezelfde motorisaties start grote broer Range Rover bij respectievelijk 140.589 euro en 157.599 euro. Lage prijzen zal je hier niet tegenkomen!



Ons verdict

Dankzij een batterij van 38,2 kWh, groter dan die van een compacte EV, is de Range Rover Sport P440e veelzijdiger dan ooit. Zijn haalbare rijbereik van 88 km in de elektrische modus, zijn businessclasscomfort en -binnenruimte, zijn aangenaam rijgedrag in alle omstandigheden en zijn offroadcapaciteiten maken hem tot een geducht wapen. Er is geen enkel gebied waarop de Range Rover Sport tekortschiet. Een vaststelling die logischerwijs gepaard gaat met een flinke prijs, hoewel die minder onbereikbaar is dan die van zijn legendarische grote broer...