Skoda is officieel partner van de Tour de France en gebruikt het evenement om zijn eerste elektrische SUV Enyaq voor te stellen. Op die manier was hij dus op televisieschermen in 190 landen te zien, een mooie manier om de auto aan een groot publiek te tonen. Wie hem wil kopen, moet echter nog wat geduld koesteren: de Enyaq kan vanaf november worden besteld, maar staat pas komende lente bij de dealer. Zijn prijs is nog niet gekend, maar zou rond de 40.000 euro moeten starten voor de basisversie met een batterij van 55 kWh, een motor van 148 pk en een officieel rijbereik van 340 kilometer. Er komt ook een batterij van 62 kWh (179 pk en 390 kilometer rijbereik) en een van 82 kWh (265 of 306 pk en 460 kilometer rijbereik, of 204 pk en 510 kilometer rijbereik). Er is kortom voor elke smaak een aanbod.
Controletoren
Deze heel bijzondere rode Enyaq iV is uitgerust met een dak dat boven de achterbank open kan zodat de Tourdirecteur Christian Prudhomme rechtop kan staan om een frisse neus te halen (wat blijkbaar niet heeft volstaan om een Covid-19-besmetting te voorkomen…) en naar achteren kan kijken om het peloton in de gaten te houden. Een ander specifiek detail is een radio met meerdere kanalen om te communiceren met de koerscommissarissen en de ploegen. Deze Enyaq is dus een rijdende controletoren met 6 antennes en een zwaailicht. De centrale plaats achterin is vervangen door een controlepaneel en er zit een champagnekoeler in voor VIP-genodigden…
Ruimte voor iedereen
De helft van de kofferruimte wordt hier ingenomen door de elektrische installatie van de communicatieapparatuur van de Tour. Die koffer is ruim, met 585 liter met de achterbank op haar plaats, tegenover 510 liter in de nochtans grotere BMW iX3 (4,73 meter, tegenover 4,65 meter voor de Enyaq). Helaas is de laadvloer niet perfect vlak wanneer je de achterbank neerklapt, en die laatste is bovendien niet verschuifbaar. Achterin is er indrukwekkend veel beenruimte. De buitenste plaatsen zijn mooi gewelfd en hun rugleuning staat voldoende schuin. De middelste plek konden we daarentegen niet uitproberen omdat daar de bedieningsconsole van de Tourdirecteur zit.
Leuke sfeer
Voorin hebben de passagiers veel elleboogruimte en de optionele sportstoelen zitten comfortabel. De cockpit is strak en modern, met een digitaal instrumentenbord (maar wel heel klein: 5,3 duim) en een groot centraal aanraakscherm van tot 13 duim. Dat laatste bedient een multimediasysteem van de jongste generatie, maar in dit prototype waren de meest functies uitgeschakeld. We moeten dus nog op de productieversie wachten voor we alles kunnen testen. Qua afwerking zijn de materialen goed geassembleerd: de bovenkant van het dashboard is bekleed met zachte kunststoffen en het kan zelfs met nepleder worden overtrokken. Op de minder zichtbare delen van het interieur kom je nog wel eens wat harde kunststof tegen, maar in grote lijnen geeft dit interieur meerwaarde en is het aangenaam om er te vertoeven.
Onderweg
Om de Tour de France te volgen heeft Skoda gekozen voor een Enyaq van 204 pk met het grootste rijbereik (510 kilometer volgens de WLTP-cyclus). Vanaf de eerste kilometers weten we de geluiddemping en het algemene comfort van deze Skoda-SUV op prijs te stellen. Windgeluiden worden goed onderdrukt en het comfort van de (optionele) gestuurde schokdemping is indrukwekkend, ondanks de enorme velgen van 21 duim onder onze testwagen (standaard staat het model op 18-duimers).
Goede punten zijn er ook voor het evenwichtige onderstel in bochten, waar deze dikke SUV zijn koetswerkbewegingen goed onderdrukt. De achterin geplaatste motor drijft de achterwielen aan en het ESP staat garant voor trekkracht onder alle omstandigheden. De twee krachtigste varianten genieten bovendien vierwielaandrijving dankzij een tweede elektromotor die de voorwielen aandrijft. De basisversie van de Enyaq is wat ‘nipt’ qua acceleraties (0 naar 100 km/u in 11,4 seconden), maar ons exemplaar van 204 pk is best pittig (0 naar 100 km/u in 8,5 seconden). Toch nodigt deze SUV vooral uit tot een zachte en ontspannen rijstijl.
400 kilometer per dag
In dit prototype waren bepaalde functies van de boordcomputer uitgeschakeld, zoals het gemiddelde verbruik of het resterende rijbereik. Temidden het coureurspeloton moet de bestuurder het rijbereik dus op het gevoel inschatten op basis van het laadpeil van de batterij. Je mag niet uit het oog verliezen dat de auto’s van de organisatie en van de teams gemiddeld 400 kilometer per dag rijden. Naast de etappes zijn er natuurlijk ook nog de ritten naar het hotel ’s avonds en naar de volgende vertrekstad de dag erop. De Enyaq wist elke dag door te komen op één lading, al moesten de bestuurders soms wel intensief met de energierecuperatiefunctie aan de slag, die wordt bediend met schakelhendels aan het stuur.
Opladen is complex tijdens de Tour
De batterij volledig opladen duurt tot 40 uur aan een gewoon huishoudstopcontact, 6 uur aan een openbaar laadpunt of een wallbox (11 kW) en minder dan een uur aan een snellaadpaal met een gelijkstroomspanning van tot 125 kW (optie). Tijdens de Tour gaf dat een probleem omdat snellaadpalen zeldzaam tot onbestaand zijn in de verste uithoeken van Frankrijk, wat de teams van Skoda een paar keer het koud zweet heeft bezorgd. Maar voor dagelijks gebruik is het rijbereik ruimschoots voldoende en deze eerste kennismaking liet bij ons de indruk na van een goed ontwikkelde en heel comfortabel rijdende auto. Nu is het alleen nog afwachten welk prijskaartje de Tsjechen op hun SUV en zijn opties zullen plakken, zeker nu Skoda al lang niet meer het budgetmerk is dat het ooit was.