Voordelen van aardgas
In vergelijking met brandstof zoals benzine of diesel, is aardgas (CNG) veel properder. De uitstoot is geurloos en veel minder schadelijk. Een goede zaak dus?
Distributienet groeit
De distributie van CNG blijft wel een probleem: CNG-stations zijn zeldzaam, vooral in Wallonië. Maar de situatie evolueert en het aantal pompen groeit geleidelijk, vooral dankzij het netwerk van DATS 24.
Een Octavia (bijna) zoals alle andere
De Octavia G-TEC, uitgerust met een 1.4 TSI, levert hier een vermogen van 110 pk en een koppel van 200 Nm. Laten we even dieper ingaan op deze motor, want hij werd specifiek aangepast. Aardgas smeert minder dan benzine, daarom werd de cilinderkop verstevigd. Deze mechaniek blijft in de basis een benzinemotor, maar is hier tweezijdig.
Met andere woorden: de motor kan werken op aardgas of benzine. De Octavia beschikt over een tank voor 50 liter benzine en twee tanken voor aardgas, in totaal 97 liter. Dat geeft een autonomie van ongeveer 600 km op benzine en 400 km op aardgas. Vreemd dat Skoda benzine nog altijd een groter stuk toebedeelt.
In gebruik
Of hij op benzine dan wel op CNG draait, de bestuurder merkt geen groot verschil. De 1.4 TSI blijft op de achtergrond: hij werkt stil en geeft het beste van zichzelf tussen 2.000 en 4.500 tr/min. Met 110 pk en 200 Nm koppel beleef je geen grootse sensaties, maar het volstaat voor dagelijks gebruik.
Praktische kant
De twee opslagtanks voor aardgas verminderen het koffervolume een beetje. Geen drama, want de Octavia had voldoende reserves: hij haalt nu nog 460 liter in de berline en 480 liter in de Combi.
Knalprijs aan de pomp
De brandstofprijs – wellicht het grootste voordeel in de ogen van de kopers – draait rond 0,80 à 0,90 euro per kilogram. Met een gemiddeld verbruik in het geval van deze Octavia van minder dan 5 kg/100 km (volgens onze eerste schatting), is de rekening snel gemaakt.
Tijd om te rekenen
De Octavia G-TEC kost 24.980 euro in de afwerking Ambition (berline) en 800 euro meer als Combi. Tegenover een klassieke benzineversie (1.4 TSI 140 met manuele zesbak) betekent dat 1.700 euro meer en een verlies van dertig paarden onder de motorkap. Vergelijken we met de Greenline diesel (ook 110 pk), dan vergt deze Octavia G-TEC een bijkomende inspanning van 800 euro. Aan jou om uit te rekenen of dit rendabel is in functie van jouw kilometeraantal. Vergeet ook niet te controleren of er in jouw buurt een tankstation is! De Octavia G-TEC is in ieder geval een propere en zuinige oplossing die de verdienste heeft de traditionele rijeigenschappen te behouden.