De Subaru Outback is een ware pionier binnen het segment van de terreinbreaks. Al in 1994 bracht het Japanse merk de verhoogde versie van de Outback uit, compleet met stoerdere bumpers en rally-elementen – Subaru was in die tijd dan ook volop actief in het wereldrallykampioenschap. Pas in 1997 volgde Volvo met de V70 XC, die later als XC70 door het leven zou gaan, en Audi kwam in 1999 met de A6 Allroad Quattro, die vandaag nog steeds in het gamma zit. Mercedes heeft tegenwoordig ook de E-Klasse All-Terrain, enkel BMW heeft zijn 5 Reeks Touring (nog) niet opgekrikt. Deze nieuwste generatie Outback kwam al in 2020 op de markt in de VS en arriveerde een jaartje later ook op Europese grond. Elders in de wereld is er zelfs al een faceliftversie uit, maar die verandert enkel op detailniveau (bumpers, USB C-poorten, ...).

Groter dan je zou denken

En hoewel deze generatie Outback heel wat stijlkenmerken overneemt van zijn voorganger, staat hij toch op een volledig nieuw platform dat stijver, lichter en sterker is, wat zowel de veiligheid, het comfort en het weggedrag zou moeten verbeteren. In het echt valt vooral op dat het geen kleine auto is: met een lengte van 4,87 m, een breedte van 1,88 m en een hoogte van 1,68 m zet hij menig SUV in zijn schaduw. Toch blijft het gewicht binnen de perken: met zijn leeggewicht van 1.643 kg is het haast een pluimpje vergeleken met de tweetonners die tegenwoordig massaal op onze wegen te vinden zijn.

Zeeën van binnenruimte

Dat forse formaat heeft een positieve impact op de binnenruimte: die is simpelweg enorm! Vooraan zit je op comfortabele fauteuils die uitgebreid instelbaar zijn (al zou de hoofdsteun nog iets zachter mogen), met achteraan meer dan voldoende ruimte voor lange volwassenen – zelfs als de bestuurder bovengemiddeld groot is. De achterbank is niet verschuifbaar, maar wel kantelbaar en biedt veel comfort. Centraal zit je wat hoger en krijg je te maken met de transmissietunnel, maar voor korte ritten is de vijfde zitplaats nog bruikbaar. Je krijgt er ook gordijntjes en zetelverwarming, al is het glazen zonnedak beperkt tot de voorzijde van de Outback. 

Het ruime interieur heeft gelukkig geen impact op de koffer, want ook die is groot en vooral zeer diep met een volume van 561 tot 1.822 liter. Als kers op de taart mag je ook nog eens tot 2 ton trekken met de Outback, voldoende voor de meeste aanhangwagens en caravans. 

Ouderwets ogend infotainment

Hoewel het algemene comfort zeer goed voor elkaar is, zijn er toch een aantal minpuntjes te vinden aan boord van de Outback. Ten eerste is de afwerking niet zo hoogwaardig als bij de Duitse merken, met hier en daar wat harde plastics, maar dat mag je ook niet verwachten op dit prijsniveau. Een grotere doorn in het oog is echter het infotainmentsysteem, dat wel groot is (een verticaal aanraakscherm van 11,6 inch), maar enorm verouderd oogt. 

Android Auto en Apple CarPlay zijn gelukkig aanwezig (maar enkel via de kabel) en qua reactiesnelheid en overzichtelijke menu’s zit het wel snor. De temperatuur en het volume kan je via de aparte knoppen instellen, voor de zetelverwarming vooraan en de ventilatie moet je helaas wel via het aanraakscherm. De tellers zijn nog ouderwetse analoge exemplaren met een klein schermpje in het midden, wat misschien niet zo modern is anno 2024, maar het heeft ons helemaal niet gestoord. De veiligheidsuitrusting is wel bijzonder compleet onder de EyeSight-noemer en wordt bovendien standaard meegeleverd.

Eén motor

Qua motorisaties mag je alles kiezen van Subaru, zolang het maar een atmosferische 2,5 liter-viercilinder boxer op benzine is van 124 kW (169 pk) en 252 Nm, gekoppeld aan een traploze CVT-automaat (die versnellingen simuleert om het motorgeluid minder constant te houden). Daarmee is de nieuwe Outback iets minder krachtig dan zijn voorganger om CO2-redenen, wat een 0-100 km/u oplevert in 10,2 seconden en een topsnelheid van 193 km/u. Qua verbruik belooft Subaru 8,6 l/100 km, een waarde die we zelfs iets wisten te verbeteren, met een CO2-uitstoot van 193 g/km. En daarmee heb je meteen de verklaring waarom je ze maar weinig ziet rijden, want de Europese concurrentie heeft veel kleinere turbomotoren die op papier én in de praktijk veel lagere verbruik- en uitstootcijfers kunnen voorleggen, wat flink scheelt qua wegenbelasting en fiscaal voordeel.  

Veel rust... in de stad

Onderweg rijdt de Subaru Outback net zo comfortabel als je zou hopen gezien zijn gastvrije interieur. Dankzij de hogere bodemvrijheid zijn putten en drempels kinderspel, en vooral in en rond de stad zorgt de CVT-automaat voor veel rust. Dankzij de (relatief) grote longinhoud van de motor kan je namelijk aan zo’n 1.000 toeren rondtuffen bij 30 tot 50 km/u, wat ook scheelt qua verbruik. Die rust verdwijnt echter als sneeuw voor de zon wanneer je de snelweg opzoekt. Niet alleen omdat de motor dan flink gaat zeuren wanneer je het gas intrapt (en het duurt even om op toeren te komen voor wat power), maar ook omdat er nogal wat windgeruis te horen is op hoge snelheden door het hoge koetswerk en de dakrails. Maar het heeft dan ook flink gewaaid tijdens onze testperiode.

Stabiel én terreinvaardig

Subaru belooft ook een grote sprong voorwaarts qua rijdynamiek met deze generatie Outback, en hoewel we geen opmerkingen hebben qua stuurgevoel en koetswerkbewegingen, is het ook geen scalpel in de bochten. De grote en hoge break blijft stabiel, maar kan geen enorme bochtensnelheden aan. Hij is er dan ook niet helemaal voor bedoeld. Wat hij wél kan, is stevig in zijn schoenen staan op het terrein dankzij de permanente vierwielaandrijving en de X-Mode-rijmodi die voor een optimale tractie zorgen op een losse ondergrond of bij steil klim- en afdaalwerk. Iets waar Subaru zich nog altijd mee onderscheidt van andere terreinbreaks en zelfs SUV’s.

Prijs Subaru Outback

De Subaru Outback is in België beschikbaar vanaf 42.595 euro als speciale 50 Years AWD-uitvoering, maar je kan hem ook krijgen als Sport (45.095 euro) of als compleet uitgeruste Premium (49.595 euro). Enkel een metaalkleur kost dan nog 600 euro extra, al de rest zit er al op, en Subaru geeft regelmatig kortingen om die prijs nog verder te drukken. Een weliswaar beter afgewerkte maar slechter uitgeruste Audi A6 Allroad kost minstens 65.680 euro, de Mercedes E-Klasse Break All-Terrain is pas beschikbaar vanaf – schrik niet – 79.436 euro. Maar de Subaru zal minder zijn waarde behouden op de tweedehandsmarkt, er zijn maar 12 dealers meer in België en je moet nog eens een dikke 3.000 euro betalen aan de staat (zowel in Vlaanderen als in Brussel/Wallonië) om hem in te schrijven. Qua betrouwbaarheid staat Subaru echter steevast in de top 10 en je krijgt 8 jaar garantie zónder kilometerbeperking.

Ons verdict

Moest de Subaru Outback een moderne turbomotor en een conventionele automaat hebben (we denken aan BMW als goed voorbeeld), zou het zowat de ideale auto zijn. Hij is comfortabel, zeer ruim, rijdt aangenaam en kan zelfs in het terrein uit de voeten. Hij is misschien niet zo modern of mooi afgewerkt als de Duitse concurrentie, maar hij is dan ook een pak goedkoper en biedt een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding. Alleen jammer dat Subaru maar blijft vasthouden aan de ouderwetse boxermotor met CVT (en hem steeds verder knijpt op zoek naar een lagere CO2-uitstoot), die hem fiscaal oninteressant maakt en waardoor je hem bijna nooit tegenkomt in België. Want hij verdient beter.