2017 was een jaar vol nieuws voor Subaru. Het Japanse merk onthulde zijn nieuwe modulaire platform en is onmiddellijk daarna begonnen met er allerlei modellen op te ontwikkelen. Als eerste kwam na vele jaren afwezigheid een nieuwe Impreza. Die werd al snel gevolgd door zijn traditionele crossoverafgeleide XV. En voor een hele reeks markten (maar niet in Europa) werd daar onlangs nog de Ascent aan toegevoegd, een kolossale SUV met plaats voor tot 8 passagiers.
Met al die nieuwe modellen dreigde het bestaande gamma van Subaru een beetje in de vergetelheid te geraken. Zeker in Europa, waar het merk sowieso al niet veel zichtbaarheid geniet – tenzij dan in streken met veel sneeuwval en zwaar weer, waar auto’s met een echte permanente vierwielaandrijving in de smaak vallen.
Daarom krijgen de Outback, de Levorg en de WRX STI voor modeljaar 2018 een opfrisbeurt. Voor die laatste is dat wat merkwaardig, aangezien hij deze zomer uit het aanbod verdwijnt, maar de Outback en de Levorg gaan nog even mee. Dus gingen we ze aan de tand voelen in een biotoop waar deze twee breaks zich zeer goed in hun sas voelen: het ijzig koude Finse Lapland.
Schijn bedriegt
Laat ons beginnen met de Levorg. Wanneer je hem naast de Impreza geparkeerd ziet staan, zou je denken dat hij gewoon een breakversie is van die laatste. Zeker nu hij uiterlijk is bijgewerkt, want hij krijgt voor modeljaar 2018 hetzelfde, zeshoekige radiatorrooster als de berline en dezelfde C-vormige dagrijlichten met automatische grootlichten en bochtverlichting.
Maar ondanks de sterke uiterlijke gelijkenissen verschillen de Levorg en de Impreza vrij sterk op technisch vlak. De Levorg staat namelijk nog niet op het nieuwe, ultrastijve en modulaire platform van Subaru. En in plaats van een onrechtstreeks ingespoten, atmosferische 1.6-viercilinderboxer heeft hij een even grote turbomotor met directe injectie.
Wereld van verschil
Dat maakt een wereld van verschil tijdens het rijden. Tegenover de wat amechtige 114 pk en – vooral – 150 Nm van de Impreza zet de Levorg een veel levenslustigere 170 pk en 250 Nm. Dat extra vermogen spreidt hij ook uiterlijk tentoon door de grote luchthapper op de motorkap, die er weliswaar zit om functionele redenen. De intercooler is namelijk horizontaal op de platte boxermotor geplaatst en krijgt dus liefst langs boven frisse lucht aangevoerd.
Bij deze facelift is de (standaard) CVT-automaat Lineartronic aangepast: de eindverhouding is verlengd, zodat het verbruik bij constante snelheden daalt. Ook de ophanging is aangepast voor meer rijcomfort zonder de dynamiek op te offeren. Dat laatste was lastig na te gaan op de besneeuwde en beijzelde wegen die je in Finland tegenkomt, dus voorlopig moeten we de mensen van Subaru daarin vooral op hun woord geloven.
Verder is de auto voortaan verkrijgbaar met een
Smart Rear View Mirror. Dat zijn dure woorden voor een binnenspiegel die
beelden van een camera achterin de auto kan projecteren na een druk op een
knop, zodat je een optimaal zicht naar achteren behoudt wanneer de koffer tot
het dak is volgestouwd. En aan de andere kant van de auto zit voortaan de Front
View Camera, een cameraatje in de neus dat je helpt 'om de hoek' te kijken op
een onoverzichtelijk kruispunt.
De volhardende pionier
Slechts weinigen weten het, maar de Subaru Outback is een pionier. In 1994, jaren voor de Volvo XC70 of de Audi A6 Allroad op de markt kwamen, had Subaru al zijn Legacy-break hoger op de poten gezet en een crossoverlook aangemeten. Die heette destijds nog Legacy Outback en werd pas recent een apart model, onafhankelijk van de Legacy-lijn.
De ruime en capabele cross-over is na de sportieve WRX STI en BRZ het oudste model van het Subaru-gamma, maar werd toch slechts zeer lichtjes aangepast, met minder chroom in het radiatorrooster. Never change a winning team, zullen we maar zeggen.
Hij werd wel technisch wat bijgewerkt: de dieselmotor is uit het aanbod verdwenen, net zoals in de Levorg is de eindverhouding van de standaard CVT-automaat aangepast en de actieve snelheidsregelaar Eyesight kan voortaan ook de auto binnen zijn rijstrook houden met actieve stuurcorrecties. Verder is het infotainmentsysteem tegenwoordig compatibel met Android Auto en Apple CarPlay, is de ergonomie van de middenconsole licht verbeterd en kan de auto nu met 360 graden-camera’s worden besteld.
Ons verdict
Een echte rijtest is dit niet geworden, daarvoor was het terrein – de bevroren meren en wegen van Finland – niet bepaald geschikt. Al willen we wel kwijt dat we werkelijk verbluft waren over hoeveel grip deze brave gezinswagens wisten te vinden, terwijl ze gewoon op winterbanden stonden in een streek waar bijna iedereen op spijkerbanden rijdt – met dank aan Subaru’s uitmuntende symmetrische vierwielaandrijving. De Outback en de Levorg zijn voor de rest mooi opgefrist om er nog een paar jaar tegen te kunnen. Al had Subaru daar nu ook weer niet zo veel werk aan: in de basis blijven dit zeer goede auto’s.