Deze vierde generatie heeft zich tot doel gesteld om zich op alle vlak te verbeteren. In tegenstelling tot de algemene trend dat auto’s bij elke generatiewissel groeien, slaagt de Swift in de krachttoer om één centimeter in te korten en toch meer binnen- en kofferruimte te bieden. Nog knapper is dat hij meer dan 100 kilo afslankt tot 840 kilo voor een 1.2 Dualjet! Een oordeelkundige keuze gezien de besparing aan de pomp en de winst in rijplezier.
Zonder het DNA van zijn voorganger te vergeten evolueert de stijl van deze nieuwe Swift op heel wat vlakken. Het profiel wordt mannelijker, met meer uitgesproken schouders en een design voor de C-stijl dat wat doet denken aan wat de DS3 doet met zijn B-stijl. Deze “rugvin” is uitgesneden in een zwarte achtergrond en laat in combinatie met de zwarte kleur van de andere stijlen het dak zweven.
Verzorgde stijl
En hoewel het driedeurskoetswerk voor deze jongste generatie geschrapt is, speelt de vijfdeurs het subtiel door de klinken van de achterdeuren te verbergen in de zwarte stijlen. Ook de proporties zijn veranderd en werden sportiever. Hij is één centimeter minder lang maar zijn wielbasis groeit wel met 20 millimeter, terwijl de nieuwe Swift 15 millimeter lager is en 40 millimeter breder. Dat levert onmiddellijk voordeel op voor de koffer, die met 54 liter groeit tot 265 liter, en voor de stroomlijn, die 8 procent gunstiger is.
Ook de neus wil meer uitgesproken zijn, met een nieuw radiatorrooster (dat wat aan bepaalde Hyundai-modellen doet denken) en koplampen met moderne technologie zoals ledlichten, uiteraard afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau. Ook in de achterlichten is ledtechnologie gebruikt, waardoor de lichthandtekening elegant oogt. Dankzij de zwevende look van het dak kan Suzuki tweekleurige koetswerken aanbieden, waarbij het dak een andere kleur krijgt dan de rest van de auto.
Vrijgevige uitrusting
Ook in het interieur gaat de Swift erop vooruit, met een passagiersruimte die aantrekkelijk oogt dankzij een paar gelakte of metalen details. De twee elegante en goed leesbare tellers staan aan weerszijden van een kleurenscherm waarop diverse rijgegevens kunnen worden weergegeven. Het kwaliteitsgevoel wordt nog versterkt door een paar details zoals de naar de bestuurder gerichte middenconsole. Natuurlijk zijn de kunststoffen nog steeds hard, maar ze zien er veel beter en rijkelijker uit dan voordien.
Het moderne zit hem verder nog in de middenconsole, met een usb-stekker die de 12V-stekker vervangt en een multimedia-aanraakscherm van zeven duim dat diverse functies bedient, waaronder de gps-navigatie en de smartphoneverbinding via MirrorLink, Apple CarPlay of Android Auto. De hertekende stoelen met verbeterde zijdelingse ondersteuning en het kleine stuurwiel met afgeplatte onderkant geven het geheel een welgekomen sportieve toets.
Ondanks het eerder op continuïteit afgestemde design staat de nieuwe Suzuki Swift wel op een volledig nieuw platform. Zijn chassisafstelling is op Europese wegen geijkt en verfijnd, wat zijn weggedrag sterk ten goede komt. Dit nieuwe “HEARTECH”-platform is stijver maar ook lichter en staat op een nieuwe ophanging, die preciezer werkt dankzij zijn grotere stijfheid en lagere gewicht. De nieuwe voortrein verkleint bovendien de draaistraal met 40 centimeter, die beperkt blijft tot 4,8 meter.
Twee benzinemotoren
Er staan twee motoren in het aanbod: de atmosferische 1.2-viercilinder met 90 pk, die is herwerkt voor een lager verbruik, en de briljante kleine turbodriecilinder van 1,0 liter, die 111 pk ontwikkelt voor een koppel van 170 Nm dat beschikbaar is tussen 2.000 en 3.500 o/m. De 1.2 kan worden gecombineerd met een CVT-automaat, terwijl de 1.0 recht heeft op een zestrapsautomaat, allebei ter vervanging van de standaard manuele vijfversnellingsbak.
Op de twee motorversies kan een compact hybride systeem met de naam SHVS worden besteld, maar vreemd genoeg enkel in combinatie met de manuele versnellingsbak. Het systeem omvat een alternator-starter die tegelijk werkt als een alternator en als een elektromotor. Die laatste haalt zijn energie uit een lithium-ionbatterij die wordt gevoed met energie gerecupereerd tijdens het remmen. Hij komt vooral tussenbeide bij het wegrijden en het optrekken, zodat hij het verbruik helpt drukken.
Uiteraard is de veiligheid niet vergeten, met een remhulp met dubbele sensorwerking. Die activeert de remhulp tijdens een brutale vertraging, maar kan ook automatisch remmen als een risico op een aanrijding wordt gedetecteerd. Ook een waarschuwing bij het overschrijden van de wegbelijning, een vermoeidheidsdetectie voor de bestuurder, automatische grootlichten en een adaptieve snelheidsregelaar staan op het programma.
In België worden vier uitrustingsniveaus aangeboden: GA, GL, GL+ en GLX. Het meest luxueuze daarvan (GLX) is enkel verkrijgbaar met ofwel het SHVS ofwel de automatische versnellingsbak, maar zowel met de 1.2 als met de 1.0. We vermelden ook nog dat de 1.2 recht heeft op een 4x4-versie in het uitrustingsniveau GL+.
Rijplezier
We konden slechts één versie testen, die werd aangedreven door de bruisende driecilinder met ondersteuning van het hybride systeem SHVS. Bij een eerste blik heeft de knap getekende Swift in de realiteit een leuke uitstraling, net zoals zijn interieur.
Nadat we hem stilstaand hebben bekeken, lieten de kleine baantjes in de omgeving van Nice ons toe om ook de dynamische kwaliteiten van de kleine Japanner naar waarde te schatten. Het chassis werkt erg goed en maakt de Swift tegelijk degelijk en plezierig. Daar is uiteraard zijn lage gewicht niet vreemd aan, dat ook het remmen verbetert, met een mooie bijtkracht en veel vertragingsvermogen dat gemakkelijk te controleren is.
De driecilinder blijkt dapper, maar zijn spontaniteit wordt in de kiem gesmoord door de te lange versnellingsbakverhoudingen, een probleem dat tegenwoordig bij alle constructeurs aanwezig is en dat helaas niet snel zal verdwijnen. Ook het comfort is een kwaliteit van de Swift, met een schokdemping die respectvol met je wervelkolom omgaat, behalve dan misschien bij lage snelheden, terwijl hij toch een reëel rijplezier behoudt.
Op een gemengd parcours van snelwegen, kleine baantjes en stadsfiles schommelde onze verbruiksmeter tussen de 5,4 en de 6,0 l/100 km. Dat moeten we uiteraard later eens nameten, maar deze waarden lijken ons realistisch en eerbaar.
Deze nieuwe Suzuki Swift bulkt van de positieve eigenschappen en heeft geen enkel groot gebrek, dus hij is veelbelovend. Het is alleen nog afwachten voor de prijzen, die vandaag nog niet gekend zijn. De mensen van Suzuki spreken over een stijging van 500 à 1.000 euro in vergelijking met de vorige generatie. De Swift 2017 staat vanaf volgende maand in de showrooms en kan vanaf mei worden geleverd.