Het Britse programma “Top Gear” maakte er een legendarische aflevering rond. Clarkson testte de stevigheid van het model in allerlei situaties die al even absurd als extreem waren. De Hilux doorstond de beproeving uiteraard met glans! Zijn betrouwbare reputatie werd voor de volgende generaties bevestigd.

De meest verkochte pick-up in Europa!

De Hilux werd gelanceerd in 1969, en is momenteel aan zijn achtste generatie toe. Met 18 miljoen verkochte exemplaren was hij de laatste 50 jaar zowat overal aanwezig: in Afrika uiteraard, waar zijn robuustheid van pas komt, maar ook in Europa, waar hij de meest verkochte pick-up is.

Prioriteit: betrouwbaarheid

Aan een succesverhaal verander je maar beter weinig. Toyota beklemtoont dus dat de nieuwkomer nog steviger is dan de vorige modellen. Een verstevigd chassis, meer laspunten en meer gebruik van staal met hoge trekweerstand hebben de stijfheid doen toenemen.

Heavy metal?

Denk echter niet dat Toyota een utilitair lastdier heeft gemaakt! De Hilux heeft zijn scherpe kantjes er meer dan ooit afgevijld. Hij lijkt ook steeds meer op een berline met zijn dynamischere look, ruimer en beter afgewerkt interieur, en veiligheidsuitrusting. De Japanse mastodont heeft bijvoorbeeld een automatisch remsysteem met voetgangerdetectie, vertrekhulp voor hellingen, afdaal hulp,… Bovendien is er nog het toegenomen comfort en de genereuze interieurruimte, inclusief de achterbank in de dubbele cabine (91% van de verkoop in België), waar zelfs basketbalspelers comfortabel kunnen zitten.

In de praktijk?

Dat lijkt allemaal mooi op papier, maar wat wil het concreet zeggen? Eerst en vooral: de Hilux kan tot 3,5 ton trekken, en de veerweg is toegenomen om beter om te kunnen gaan met moeilijk terrein. En dat hebben we kunnen proberen! Toyota belooft namelijk terreincapaciteiten die een Land Cruiser waardig zijn. Voer voor puristen, maar wat klopt ervan?

Rondleiding onder de motorkap

Het gedeelte over de motor is snel afgehandeld: Toyota biedt namelijk slechts één motor aan. Toch is hij het bespreken waard, want hij is volledig nieuw en hij belooft een laag verbruik. De 2,4 liter viercilinder produceert 150 pk bij 3.400 tpm en een koppel van 400 Nm tussen 1.600 en 2.000 tpm. Je hebt de keuze tussen een manuele of automatische zesversnellingsbak. Het verbruik ligt tussen 8 en 10 l/100 km.

De duinen in

Dit is een bijzondere rijtest. Toyota nodigde ons namelijk uit om deze kolos te testen in… Namibië. Een extreem en ruw land, dat voertuigen tot het uiterste drijft. Namibië heeft onder meer een majestueuze woestijn, waar zandduinen ons eerste speelterrein vormen.

Toyota heeft vertrouwen in zijn auto’s, en voorziet ze eerlijk van standaardbanden. Voor het werk in de duinen worden ze echter wat afgelaten. Maar toch zijn ze bijzonder efficiënt! Met zijn korte versnellingen en diesel die al van de lage toeren beschikbaar is, overmeestert de Hilux dit terrein moeiteloos. Met wat techniek en gezond verstand kan de achteras van deze grote pick-up met lange wielbasis zelfs wat glijden. Makkelijk te controleren, omdat de reacties geleidelijk zijn.

Nog steviger?

De volgende proef moet de kwaliteiten van de Toyota nog meer blootleggen: smalle en extreem rotsachtige wegen met indrukwekkende hoogteverschillen. Met zijn korte versnellingen klimt de Hilux erover, vooral omdat je het achterdifferentieel in extreme situaties kunt vergrendelen. Er is weinig dat de Hilux tegenhoudt, op zijn bodemvrijheid (onder het achterdifferentieel) en zijn indrukwekkende afmetingen na, die vooral in de bochten opvallen.

Japanse afwerking

Op de terugweg over Afrikaanse wegen doorheen de savanne met steile rotsen op de achtergrond, glijdt de Hilux tegen 100 km/h over gravelwegen, verbazingwekkend comfortabel en makkelijk te besturen. Wat nog meer verrast, is de afwerking: ondanks het zand, de sporen en de rotsen lijkt de Hilux nooit af te zien. De weliswaar harde plastics van de boordplank kraken niet. Vakwerk, temeer omdat de Toyota er chiquer wil uitzien, met een nieuw multimediasysteem, betere geluidsisolatie en een aangenamere sfeer.

Minpunten?

Ondanks het feit dat zijn rijgemak en uitrusting hem steeds nauwer doen aanleunen bij berlines, heeft de Hilux toch minpunten, die voor het grootste deel eigen zijn aan pick-ups: een achterophanging die wat springerig reageert wanneer de koffer leeg is, een ietwat vaag stuur en afmetingen die bij alledaags gebruik niet altijd handig zijn. De motor lijkt ook wat ingetoomd te worden door de automatische versnellingsbak, die de sensaties wat afremt. En hoewel hij bijzonder gedempt klinkt, klinkt hij nog steeds utilitair voor gevoelige oren…

Besluit

Onze gewone tests zijn meestal gebaseerd op een week testrijden. Het is dus moeilijk om de uithouding en stevigheid ervan te beoordelen. Maar door ons uit te nodigen naar de andere kant van Afrika om zijn standaardmodellen tot het uiterste te drijven, bewijst Toyota dat het vertrouwen heeft in zijn product. En de Hilux ontgoochelt niet, omdat de honderden kilometers van totale foltering de kwaliteit van het product nooit door de mand hebben doen vallen. Naast zijn uithouding onthouden we vooral het rijcomfort dat grotendeels verbeterd werd. Hij is misschien groot voor onze wegen en zijn automaat, die het weliswaar makkelijker maakt op ruw terrein, fnuikt de motor misschien. Maar dat is muggenziften vergeleken met de uitzonderlijke kwaliteit van dit product.