Deze intussen al 5de generatie van de RAV4 zag het licht in 2019 en krijgt binnenkort wellicht dus zijn obligate midlife-facelift. In afwachting daarvan trekt Toyota hem nu al een sportieve outfit aan, onder de naam GR Sport. Dat nieuwe, hoge uitrustingsniveau is beschikbaar op zowel de zelfopladende als de plug-in hybride versies, maar enkel met de AWD-i vierwielaandrijving. Aan de buitenkant herken je de RAV4 GR Sport aan de wielkastranden, drempels en honingraat-radiatorrooster die met zwarte (piano black) accenten worden afgewerkt. Daarbovenop krijgt deze sportieve RAV4 ook zwarte, 19-duimsvelgen met gepolijste accenten.


Nieuw multimediasysteem

Zoals elke RAV4 van jaargang 2023 (en de opgefriste Corolla en Corolla Cross), krijgt de GR Sport een nieuwe, 12,3'' grote digitale tellerpartij. De personaliseringsmogelijkheden blijven beperkt: zo kan je bijvoorbeeld niet de navigatiekaart in groot formaat achter het stuur bekijken. Via het 10,5'' grote centrale scherm bedien je dan weer een nieuw multimediasysteem. Dat voldoet, maar is niet van het modernste noch het meest gebruiksvriendelijke dat vandaag op de markt is. 

Mooie zetels! 

Binnenin onderscheidt de GR Sport zich vooral dankzij de elektrisch verstelbare voorzetels met geïntegreerde hoofdsteun. Die krijgen een specifieke bekleding in namaakleer en microvezels (die Alcantara nabootsen) met extra stiksels. De mooie zetels zijn comfortabel en bieden prima zijdelingse steun.


Kleinere koffer, maar toch voldoende ruim 

Achterin is het plaatsaanbod correct, zonder meer. Ook de koffer biedt voldoende ruimte, maar deze vierwielaangedreven versies verliezen wat inhoud door de tweede elektromotor die op de achteras gemonteerd zit. De plug-in uitvoering moet door zijn grotere batterij nog wat extra liters inleveren tegenover de klassieke hybride. Onthou ook dat de RAV4 nooit meer dan 5 zitplaatsen telt. Er is geen mogelijkheid om te kiezen voor 7 zitjes, in tegenstelling tot de Nissan X-Trail, Peugeot 5008, Seat Tarraco, Skoda Kodiaq of de VW Tiguan Allspace.

Zachte hybrides

Geen klassieke benzine- of dieselmotoren meer in het RAV4-gamma, maar twee hybride aandrijflijnen: een zelfopladende en een plug-in (oplaadbaar aan het stroomnet) die een 2.5 liter benzinemotor koppelen aan elektromotoren. Op dit moment zal vooral de plug-in hybride zelfstandigen en bedrijven weten te verleiden, dankzij de interessante fiscale aftrekbaarheid van 100% (maar 50% voor de benzinekosten) voor wie bestelt vóór 30 juni van dit jaar. Die versie is meteen ook heel wat krachtiger dan de 'gewone' AWD-i hybride (306 pk tegenover 222), maar aanzetten tot sportief rijden doet de RAV4 eigenlijk nooit. Dat komt eerst en vooral door de versnellingsbak en overbrenging die de motor hoog in toeren jagen bij sterk optrekken, en verder door de ophanging die duidelijk meer gericht is op gezinsvervoer dan op sportief rijden. De wegligging voelt altijd doeltreffend en veilig, maar speels wordt het nooit. Dat de vierwielaandrijving duidelijk voorrang geeft aan de voorste aangedreven wielen, bevestigt dat alleen maar. 


Deze GR Sport-versie krijgt verder ook strakker afgestelde veren en dempers (7% vooraan en 15% achteraan). Toyota beweert dat de rolneigingen daarmee onderdrukt worden. Dat willen we ook graag geloven, maar konden we zelf niet uitproberen. We konden de auto namelijk nog niet tot op de limiet rijden omdat we voor deze testrit verwacht werden in... Zweden, op een dik sneeuwtapijt! Nog even wachten tot we dat in België kunnen onderzoeken dus, maar wel alvast zeker is dat de stuggere ophanging het algemene comfort zeker niet in het gedrang brengt. Deze RAV4 hybrides blinken met name uit door hun zachtheid (de versnellingsbak en overbrenging bieden eenzelfde soort rijgevoel als een continu variabel transmissie) en hun stille werking in elektrische modus.

Hoeveel kost hij? 

Een RAV4 hybride met voorwielaandrijving vind je al voor € 44.450, maar deze GR Sport-versie (met vierwielaandrijving) kost € 57.450 als zelfopladende hybride en € 66.830 als plug-in. Dat zijn stevige tarieven, maar de uitrusting is dan wel navenant: tweekleurige lak, toegang en starten zonder sleutel, verwarmde voorzetels en stuur, navigatie, achteruitrijcamera, adaptatieve snelheidsregelaar enzovoort. De optielijst beperkt zich tot een panoramisch open dak en lederen zetelbekleding.
 Deze SUV verbruikt niet meer dan een diesel: tijdens onze nochtans veeleisende testrit hield de zelfopladende hybride het bij 7,1 l/100 km. De plug-in-versie kan theoretisch 75 km zuiver elektrisch afleggen, maar reken op een reële 60 km bij normale weersomstandigheden. Eens die opgebruikt, bleef het benzineverbruik ook hier rond de 7 l/100 km.


Ons verdict

De kleren maken niet altijd de man: deze GR Sport-versie maakt de RAV4 niet krachtiger dan anders en ook het rijgedrag wordt er niet fundamenteel speelser op. GR Sport staat hier dus vooral voor een sportievere uitstraling en een rijkere uitrusting. Particulieren bevelen we de zelfopladende hybride aan, want die kost zowat € 10.000 minder dan de stekkerhybride. Die laatste is enkel interessant voor zelfstandigen en bedrijven, met dank aan zijn maximale fiscale aftrekbaarheid.