Eén ding is zeker: deze nieuwe Amarok laat niemand onverschillig. Met de komst van de tweede generatie wisselt hij de look van een brave pick-up in voor een eerder ‘hippe’ stijl. En met een lengte van 5,35 meter, een breedte van 1,91 meter en een hoogte van 1,88 meter groeit hij met bijna 10 cm ten opzichte van de vorige generatie! Hij krijgt ook een scherpere en persoonlijke belijning, aangezien hij zijn technische basis deelt met de nieuwe Ford Ranger. Ze rollen trouwens ook uit dezelfde Zuid-Afrikaanse fabriek. Maar het moet gezegd dat Volkswagen goed werk heeft geleverd op designvlak. Hij lijkt dan ook helemaal niet op een Ranger met wat aanpassingen. En dat heeft hij grotendeels te danken aan zijn IQ.Light LED-Matrix koplampen en hun lichtsignatuur. Enkel zijn algemene vorm verraad hem, net als enkele details zoals de dubbele bult bovenop de motorkap van beide pick-ups.




2 x 12 duim

Ook binnenin doet de algemene look denken aan die van zijn Amerikaanse neef, met als belangrijkste elementen de twee grote schermen met elk een afmeting van 12 duim: een eerste horizontaal exemplaar dat de tellers vervangt en een tweede verticaal en midden op het dashboard geplaatst exemplaar voor het infotainmentsysteem. Het geheel is reactief en makkelijk te gebruiken, net als een smartphone. Het is trouwens mogelijk om het scherm van je smartphone draadloos weer te geven in de auto, of het nu gaat om een exemplaar met een appel op de achterkant of een Android-toestel. We appreciëren ook dat VW een stuur zonder aanraaktoetsen behouden heeft, en een draaiknop om het volume te regelen. Wel jammer dat er niet meer fysieke bedieningsknoppen zijn, bijvoorbeeld voor de klimaatregeling. Ook een aantal plastics stellen teleur, aangezien ze harder zijn dan gewoonlijk in een VW. Dat gezegd zijnde, je zou het misschien vergeten... maar dit is en blijft een bedrijfsvoertuig!



Een bedrijfsvoertuig, een echt

Neen, deze Amarok is niet ontwikkeld om mee te pronken, maar wel om mee te werken! Daarom beschikt hij over een dubbel handschoenkastje en best wat plaats achterin. Toch zitten de passagiers niet zo ruim als de buitenafmetingen van deze machine doen vermoeden. Het moet gezegd dat bij dit bedrijfsvoertuig, dat ook gemaakt is om op die manier gebruikt te worden. De focus ligt immers vooral op de laadbak. Die meet 1,54 meter in de lengte en 1,2 meter in de breedte op zijn smalste punt (tussen de wielkasten). Exact wat je nodig hebt voor een pallet, en dat mag goed geladen zijn, want de Amarok mag tot 1,16 ton vervoeren. En als al die ruimte nog niet volstaat, weet dan dat de Amarok ook 3,5 ton mag slepen. Dat heeft hij te danken aan de stevigheid van zijn ladderchassis en de de koppelrijke motor in ons testexemplaar!



Diesel only

Onder de motorkap van onze Amarok zit een 3 liter V6 diesel met 240 pk (177 kW) en 600 Nm koppel. Dat motorvermogen wordt naar de 4 wielen doorgesluisd via een zacht schakelende tientraps automaat, dezelfde als het exemplaar dat te vinden is in de Ford Ranger. Net als bij die laatste vind je ook in de Duitser een reductiebak en een sper op de achteras. Hij kan niet enkel zowat eender welke aanhangwagen slepen, deze motorisatie kan de 2,3 ton zware pick-up ook in 8,8 tellen naar 100 km/u laten accelereren en zorgen voor een top van 180 km/u. Hij heeft dus geen enkel probleem om de verkeersstroom te volgen. Weet dat de Amarok ook uitgerust kan worden met een 2 liter grote viercilinder diesel. Dat blok is 205 pk (151 kW) en 500 Nm sterk, en wordt eveneens geleverd met een tientraps automaat. Nog een detail dat het vermelden waard is: Volkswagen geeft mee dat zijn pick-up een statische dakbelasting van 350 kg accepteert. Praktisch als je op avontuur wil trekken met een tent op het dak. En op avontuur trekken, dat is exact waarvoor de Amarok voor gemaakt is. 



Juist, het is een bedrijfsvoertuig, we waren het weer vergeten...

Met zijn ladderchassis en bladveren is deze Amarok natuurlijk niet even soepel als een grote Touareg die voorzien is van een luchtdrukvering. Maar dat belet hem niet om comfortabel te zijn, misschien zelfs comfortabeler dan een Tiguan R-Line die op klassieke spiraalveren staat. Bovendien is de geluidsisolatie uitstekend. En de stevigheid van zijn technische basis zorgt ervoor dat er niet teveel flex in zit in de bochten. Anderzijds is het natuurlijk geen atleet waarmee je met het mes tussen de tanden de bochten aan elkaar rijgt. Zijn stuurinrichting is niet de meest communicatieve, ook al is hij precies en efficiënt genoeg om bestuurders geen schrik aan te jagen. Op het asfalt brengt de Amarok het er even goed (of zelfs beter) van af dan sommige SUV’s. Maar in tegenstelling tot die laatste, kan trekt hij zich zonder problemen ook ver buiten de platgetreden paden uit de slag dankzij uitstekende terreincapaciteiten. Maar waar hij ook rijdt, het is moeilijk te geloven dat de Amarok een bedrijfsvoertuig is! Alleen zijn imposante afmetingen herinneren ons eraan. Laat ons zeggen dat hij zich niet altijd even makkelijk laat manoeuvreren in ondergrondse parkings in onze hoofdstad...



€ 60.000 inclusief BTW

Op dit moment wordt de Amarok in ons land enkel aangeboden in dubbele cabine. In de ‘Style’ instapversie met viercilinder start de prijs vanaf € 59.344,45 inclusief BTW. ‘Onze’ V6 kost dan weer minimum € 60.796,45 inclusief BTW. De Aventura-uitvoering, met een iets meer uitgewerkte look en steeds uitgevoerd met een V6, is beschikbaar vanaf € 68.600,95 inclusief BTW. 

Ons verdict 

Hoewel hij heel wat elementen deelt met de nieuwste Ford Ranger, lijkt de Amarok niet meteen een herwerkte versie van de Amerikaanse pick-up. VW heeft goed werk geleverd om hem zijn eigen visuele identiteit te geven. En dankzij het partnership met het merk met het blauwe ovaal als logo, beschikt hij over opmerkelijke capaciteiten, zowel op als naast het asfalt! Hij voelt eerder aan als een grote SUV dan een bedrijfsvoertuig. Maar aangezien hij dat toch is, gaat het hier ongetwijfeld over één van de meest premium voertuigen in zijn categorie.