Nadat Toyota eerder een weinig succesvolle poging ondernam met de Urban Cruiser lanceert het zich eindelijk weer in de lucratieve markt van de compacte cross-overs met een SUV-afgeleide van de Yaris. Maar Toyota neemt geen genoegen met een paar eenvoudige extra koetswerkbeschermingselementen op zijn hybride stadswagen om deze Cross-versie af te leiden. De technische basis blijft weliswaar identiek, maar de aanpassingen die zijn aangebracht om van het ene model het andere te maken zijn veel diepgaander. Als Cross groeit de Yaris trouwens meer dan 20 centimeter in de lengte dankzij grotere overhangen.
Met zijn lengte van 4,17 meter lijnt de Yaris Cross zich af op het formaat van de Hyundai Kona Hybrid. Al zag die laatste bij zijn facelift zijn lengte toenemen van 4,17 naar 4,21 meter door de nieuwe bumpers, die niet alleen gladder ogen maar ook wat dikker zijn.
Afwerking & uitrusting: gelijkspel
Aan de buitenkant vertonen de twee modellen een sterk gezicht, maar in het interieur moet je met een veel klassiekere look genoegen nemen. In het geval van de Hyundai Kona mogen we het zelfs somber noemen.
In beide gevallen kunnen de gebruikte materialen echter toch overtuigen, met uitzondering van een paar minder flatterende details links en rechts.
In het gebruik blijkt het aanraakscherm van de Kona (10,25 duim) wat verleidelijker en sneller te reageren dan dat van de Yaris Cross (9 duim). Al moeten we wel benadrukken dat ze allebei geconnecteerd zijn en dat ze sterk vergelijkbare diensten aanbieden.
Tot slot melden we nog dat de uitrusting in beide gevallen vrijgevig is en bij het beste van het segment hoort. Gelijkspel, dus.
Comfort: punt voor Hyundai
Op praktisch vlak kunnen we echter helemaal niet van een gelijkspel spreken. De Hyundai Kona onderscheidt zich door zijn veel ruimere zitplaatsen achterin. Je komt er in de eerste plaats dankzij deuren die veel verder openen. Die zijn achterin de Yaris Cross namelijk verrassend smal, wat de instap niet bepaald vergemakkelijkt.
Ook de knieruimte is vrijgeviger achterin de Hyundai dankzij de grotere wielbasis (2,6 tegenover 2,56 meter).
De koffer is daarentegen behoorlijk vergelijkbaar in beide gevallen. Op papier heeft de Kona Hybrid nochtans de grootste laadruimte met 374 liter, tegenover 320 liter voor de Yaris Cross die we ter beschikking gesteld kregen. Maar die laatste was te zijner verdediging uitgerust met de optionele vierwielaandrijving (niet verkrijgbaar in de hybride Kona), die gebruik maakt van een tweede elektromotor om de achterwielen aan te drijven. Met enkel voorwielaandrijving groeit de koffer van de Yaris Cross tot liefst 397 liter.
Qua comfort onderscheidt de Hyundai zich door een wat voorkomender wegcontact, maar ook door een geluiddemping die in het algemeen meer verzorgd is, vooral onder sterke acceleraties. De driecilinder van de Yaris heeft namelijk de neiging om onder druk luider te brommen dan de vierpitter van de Hyundai.
Motor: punt voor Hyundai
Hoewel Toyota zich opwerpt als de hybride specialist – en dat de jongste generatie van zijn compacte hybride aandrijflijn die we hebben leren kennen onder de motorkap van de vierde Yaris-uitgave zeer efficiënt blijkt – geniet ook Hyundai een mooie expertise in dit domein.
De hybride aandrijflijn onderging geen update bij de facelift. De bruisende cross-over van Hyundai koppelt nog steeds een 1.6 GDi (atmosferische benzineviercilinder met directe injectie) van 105 pk aan een elektromotor van 32 kW (43,5 pk) en 170 Nm aan koppel. Die laatste wordt gevoed door een lithium-ionpolymeerbatterij van 1,56 kWh. Het gecombineerde vermogen van de Hyundai Kona Hybrid piekt op 141 pk en 256 Nm aan koppel.
Het geheel toont zich aangenaam in het gebruik, zowel in de stad als op grotere verkeersassen. De DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling (6 verhoudingen) die hier is toegepast maakt dat je bij krachtiger optrekken een zeker rijplezier behoudt. De prestaties blijven in het algemeen echter vrij matig, met een 0 naar 100 km/u in 11,0 seconden en een topsnelheid van 160 km/u.
De hybride aandrijflijn die Toyota gebruikt om de Yaris Cross aan te drijven bestaat uit een driecilinder van 1,5 liter en 92 pk gekoppeld aan twee elektromotoren. De krachtigste van die twee ontwikkelt 59 kW (80 pk) en 141 Nm. Het geheel komt aan een vermogen van 116 pk, dat wordt doorgegeven door de ‘versnellingsbakbrug’ die zo typisch is voor de hybride aandrijflijnen van Toyota en Lexus. De lithium-ionbatterij kan hier slechts 0,8 kWh opslaan.
Wie dat wil kan zoals we al schreven in de Yaris Cross een extra elektromotor krijgen om de achterwielen aan te drijven en zo vierwielaandrijving te genieten met de naam AWD-i. Een zeldzaam detail in dit segment.
Onderweg laat de hybride oplossing van Toyota zich vooral op prijs stellen bij een rustige rijstijl in de stad. Je geniet dan een soepele en comfortabele aandrijflijn. Bij een meer dynamisch rijstijl duikt het “koffiemoleneffect” van de grommende driecilinder met zijn kenmerkende stem in het interieur meer uitgesproken op dan in de klassieke Yaris, die minder weegt. Dat voel je trouwens ook in de algemene prestaties, met een sprint van 0 naar 100 km/u die in dit geval naar 11,8 seconden stijgt voor de AWD-i, tegenover 9,7 seconden voor de ‘gewone’ hybride Yaris.
Aan het eind van de rekening gaat de Hyundai aan de haal met de winst voor “Motor” dankzij het meer uitgesproken elektrische deel. De grotere batterij maakt namelijk dat hij langer elektrisch kan rijden. Bovendien bieden de hendels aan het stuur meerdere recuperatieniveaus in de elektrische modus. De Yaris Cross van zijn kant neemt genoegen met enkel een B-stand, die zich laat inleggen via de versnellingspook.
Wegligging: punt voor Toyota
Bij een dynamische rijstijl herpakt de Yaris Cross zich. Hij onderscheidt zich vooral van de Kona Hybrid door zijn meer precieze en minder kunstmatige stuur. De Koreaan blijkt namelijk minder communicatief wanneer het tempo omhoog gaat. Hij weet ook koetswerkbewegingen wat minder efficiënt af te remmen.
Voor de volledigheid stippen we wel aan dat de hybride Yaris zijn klassieke torsiestang achteraan inruilt voor dubbele driehoeken als je zoals hier kiest voor de vierwielaangedreven variant.
Budget: punt voor Hyundai
De Hyundai Kona Hybrid is bij ons verkrijgbaar vanaf 27.599 euro, in de instapversie Twist, en gaat tot 32.999 euro voor de topversie Sky. Toyota biedt een bredere prijsvork: de Yaris Cross Hybrid, met tweewielaandrijving, begint namelijk bij 25.430 euro (Cross) en gaat tot 35.360 euro in de rijkelijk uitgerust lanceringsversie Premiere.
Als hart van het gamma biedt de Hyundai toch een straffere prijs: 27.790 euro (Twist), tegenover 32.080 euro voor bijvoorbeeld de Yaris Cross Adventure. Wie in de Toyota vierwielaandrijving wil genieten ziet de prijs dan in de Adventure naar de grens van de 35.000 euro (34.680 euro) gaan.
In beide gevallen noteerden we na onze gemeenschappelijke trip een reëel gemiddeld verbruik van zo’n 5 l/100 km, met een licht voordeel (0,5 l/100 km) voor de Hyundai. Dat kan echter ook worden verklaard door zijn twee aangedreven wielen. Het gemiddeld WLTP-verbruik van de Yaris Cross stijgt trouwens van 4,4 l/100 in de basisversie naar 5,1 l/100 km in de AWD-i-variant.
Besluit: overwinning voor Hyundai
De Hyundai wint onze confrontatie. De praktische kant is meer verzorgd en hij kan onder de streep aanspraak maken op een meer veelzijdige hybride aandrijflijn. De Yaris Cross herpakt zich echter, niet alleen met zijn sympathiekere smoeltje maar vooral door zijn fijner dynamisch rijplezier en een transparante hybride aandrijflijn in de stad. Vergeet ook niet dat hij kan worden besteld met een ‘intelligente’ vierwielaandrijving wanneer de grip vermindert.
Wil je steeds de laatste autotests ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je onze recentste autotests meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: