Beide zijn weliswaar plug-inhybrides, maar ze zijn niet helemaal gelijk: BMW koppelt een tweeliter viercilinder turbobenzine aan een elektromotor, Audi kiest voor een V6 turbodiesel in combinatie met een elektromotor. In beide gevallen zijn de cijfers op papier veelbelovend, vooral voor Audi: 313 pk, 3,3 l/100 km en een uitstoot van 77 g CO2/km voor de BMW en 373 pk, 1,7 l/100 km en 48 g CO2/km voor de rivaal met de vier ringen.
Stijl
In beide gevallen hebben we te maken met mastodonten op onze kleine wegen: de agressiever ogende BMW X5 is 4,89 m lang, 1,94 m breed en 1,76 m hoog. De Audi is nog massiever, met een lengte van 5,05 m, een breedte van 1,97 m en een hoogte van 1,74 m. Met een gewicht van 2,2 ton is de BMW… 200 kg lichter dan zijn rivaal. Alleen maar grote cijfers in deze test dus.
Interieurruimte: punt voor Audi
We stappen in de X5. De ruimte vooraan is uiteraard royaal, maar de passagiers achteraan zitten minder comfortabel dan verwacht, vooral qua beenruimte. De batterijen nemen alle hoop op een derde zitrij weg en knabbelen aan de koffer: het volume bedraagt 500 liter en de drempel is bijzonder hoog.
Aan boord van de Audi zijn er vijf royale zitplaatsen. Ook hier is er geen spoor van een derde zitrij… De koffer bevestigt het voordeel voor Audi: 650 liter en een comfortabelere laaddrempel.
Afwerking en uitrusting: punt voor Audi
In de BMW hangt een klassieke sfeer, met een stijl die identiek is aan de andere modellen van het merk. De afwerking is bijzonder geslaagd, maar op dit prijsniveau hadden we meer inspanningen verwacht op vlak van enkele plastics. De Audi heeft hier uiteraard geen lessen te leren: de afwerking is onberispelijk, en ook het voorkomen is top, met kwalitatieve materialen.
Qua uitrusting zijn beide modellen aan elkaar gewaagd: de hele waaier aan rijhulp is uiteraard aanwezig en de infotainmentsystemen horen bij de beste van dit moment: volledige connectiviteit, internetverbinding, smartphone-apps met voorverwarmingsmogelijkheden,… In beide gevallen kan je de systemen bedienen met je stem, via een draaiknop of een touchpad.
Comfort: gelijkspel
Zijn agressieve snuit suggereert misschien een chassis dat te hard is voor kleine banen, maar de BMW is veel soepeler gedempt dan je denkt. Goed nieuws voor het comfort, dat gepaard gaat met een uitstekende geluiddemping. Zelfde vaststelling bij de Audi, al is de demping hier iets stugger. Aan comfort boet je echter niet in.
Rijdynamiek: punt voor Audi
De BMW kan het tempo van de Audi niet volgen. Ondanks het voordeel van 200 kg wegen de 313 pk en 450 Nm niet helemaal op tegenover de 373 pk en 700 Nm van de Audi. Bovendien profiteert de Q7 zelfs als diesel van de klank, romigheid en zachtheid van een V6, terwijl de X5 slechts een banale viercilinderklank heeft. De cijfers? 0-100 km/u in 6,8 seconden voor de BMW en in 6,2 seconden voor de Audi.
De plaatsing van de batterijen zorgen ervoor dat de Q7 E-tron geen vierwielsturing heeft. Dat laat zich voelen in de dynamiek, net als zijn hoge gewicht. Maar hij is niet minder stevig en goed opgehangen. De X5 40e voelt zwaarder aan dan de andere X5-varianten.
Zuinigheid: punt voor Audi
Met oplaadbare batterijen hebben beide rivalen een groter elektrisch rijbereik dan klassieke hybrides. Audi komt ook hier als winnaar uit de bus: de constructeur geeft meer dan 50 km elektrisch rijbereik op, tegenover iets meer dan 30 km voor de BMW. In de praktijk moet je er in beide gevallen ongeveer tien kilometer afdoen, wat betekent dat de Audi dubbel zo ver geraakt als de BMW zonder een druppel brandstof te verbruiken.
Dat laat zich voelen in het algemene verbruik, zeker omdat de V6-diesel van de Audi natuurlijk zuiniger is dan de viercilinder benzine van de BMW. Met de Audi zou je 6 l/100 km moeten kunnen verbruiken, maar met de BMW zal je moeilijk onder 8 l/100 km geraken. In “normale” omstandigheden moet je op ongeveer 7,5 l/100 km en 10,7 l/100 km rekenen.
Prijs: punt voor BMW
De Q7 is met zijn V6-diesel natuurlijk duurder dan de viercilinder benzine van de BMW. En geen beetje: de basisprijs van de X5 xDrive 40e bedraagt € 71.950, die van de Q7 E-tron… € 82.910. De meerprijs van een X5 xDrive 40e is verwaarloosbaar vergeleken met een even krachtige dieselversie (minder dan € 1.000 extra vergeleken met de xDrive 40d), maar de Q7 e-tron kost meer dan € 20.000 extra vergeleken met een TDI van 272 pk. Het vermogen is uiteraard niet hetzelfde, maar desondanks…
Besluit: winst voor Audi
Aan het einde van de wedstrijd en met alle punten opgeteld is de winst duidelijk voor Audi. Hij lijkt inderdaad geslaagder, met een beter en langer gebruik van zijn elektrische rijmodus. Zijn prestaties, interieurruimte en afwerking zijn troeven die hem op het hoogste schavot zetten. De BMW delft dus het onderspit, maar kan wel uitpakken met een realistischere prijs. Maar laat ons eerlijk zijn: in beide gevallen gaat het om “fiscale” modellen, die op maat gemaakt zijn van de premies die de landen beloven waarin ze worden verkocht. De meerprijs vergeleken met de klassieke versies betaalt zich namelijk nooit terug aan de pomp. Vooral niet wanneer je langere trajecten doet!