Vaarwel klassieke monovolume. Ook de Peugeot 5008 surft voortaan mee op de SUV-golf. Gezien het succes van zijn kleine broer, de duidelijk verwant ogende 3008, is het een berekende zet. Vooral in een tijd waarin de verkoop van klassieke monovolumes blijft afnemen. De Grand Scénic deed hetzelfde, maar was zijn concurrent iets voor. Zijn voornaamste esthetische kenmerk zijn, net als de gewone Scénic, de grote maar smalle 20-duimsvelgen.
Afwerking en uitrusting: gelijkspel
Aangename verrassing in beide gevallen: aan boord van de 5008 en de Grand Scénic vind je dezelfde dashboardinrichting als bij de 3008 en Scénic. Dat betekent dus in beide gevallen een uitstekende afwerking en een presentatie die het een niveau hoger lijkt te zoeken. De Peugeot 5008 neemt wat voorsprong door een configureerbaar digitaal instrumentenpaneel aan te bieden (je kunt bijvoorbeeld de navigatiekaart weergeven in plaats van de snelheidsmeter). Als je fan bent van het kleine Peugeot-stuur, is de presentatie van het 5008-dashboard eveneens iets origineler.
De Renault onderscheidt zich dan weer door zijn praktischere en meer gezinsgerichte kenmerken, zoals zijn opbergvakken, en door een beter zicht. De uitrusting is in beide gevallen compleet, vooral wanneer je naar de hogere uitrustingsversies gaat.
Comfort: punt voor Peugeot
Toen we de Peugeot 3008 uitspeelden tegen de Renault Scénic, ging Renault met dit punt lopen. Met de 5008 neemt Peugeot revanche. Waarom? Deze keer had ons testmodel een klassieke afwerking, en was het geen GT-Line-variant met minder overtuigende demping. Peugeot wint nu wel het punt, vooral dankzij een grotere interieurruimte en gezinsgerichtere moduleerbaarheid.
Op de tweede zitrij vinden we er drie onafhankelijk verplaatsbare zetels, terwijl de Grand Scénic voortaan in een 2+1-opstelling beschikbaar is. Achteraan in de Peugeot beschik je ook over meer beenruimte. De twee noodzitjes in de koffer zijn ook comfortabeler bij de Peugeot. En dan kan je ze zelfs nog uit de auto halen als je de kofferruimte nodig hebt, in tegenstelling tot die van de Renault. De koffervloer is dan niet makkelijk bruikbaar, maar je hebt wel twee keer 39 liter meer laadruimte.
Motor: punt voor Peugeot
Dieselmotoren zijn nog steeds populair bij dit soort auto’s. Als je een 5008 bestelt, heb je de keuze tussen de 1.6 BlueHDi 100 (met manuele vijfversnellingsbak) en 115 (met manuele of automatische zesversnellingsbak). Er is ook nog een 2.0 BlueHDi 150 (manuele zesversnellingsbak) en 180 (zestrapsautomaat). In tegenstelling tot de kleinere 3008 komt er bij de 5008 geen plug-inhybride.
De Grand Scénic is op zijn beurt verkrijgbaar als 1.5 dCi 110 (manuele zesversnellingsbak of dubbele koppeling met zeven verzetten) of 1.6 dCi 130 (manuele zesversnellingsbak) en 160 (dubbele koppeling met zes verzetten). Renault heeft ook een “mild hybrid” op zijn 1.5 dCi 110. Een kleine elektromotor ondersteunt daar de verbrandingsmotor bij het accelereren. Naast meer koppel onderin de toeren zorgt het ook voor een lagere CO2-uitstoot en iets minder verbruik.
Tussen de 1.6 BlueHDi 115 en 1.6 dCi 130 van onze testmodellen is het de Peugeot die het meest overtuigt. Hij is weliswaar iets minder krachtig, maar soepeler en beter gedempt.
Weggedrag: punt voor Peugeot
De 5008 neemt ook hier de maat van zijn landgenoot. De Peugeot rijdt zonder twijfel beter. Zijn lagere gewicht en snedigere vooras versterken zijn dynamische weggedrag. Bovendien is de schokdemping bijzonder efficiënt. De Grand Scénic zet meer in op rijcomfort en houdt van een meer ontspannen tempo. Hij brengt het er zeker niet slecht vanaf op bochtige wegen, maar reageert iets lauwer en minder snediger dan de 5008.
Prijs: gelijkspel
We hadden gedacht dat de Grand Scénic hier revanche zou nemen. Hoger in het gamma zou je denken dat de Peugeot 5008 zijn prijzen zou optrekken. Maar uiteindelijk liggen de prijzen van de 5008 en die van de Grand Scénic met gelijkaardige motor op dezelfde lijn. Reken op € 30.650 voor de Grand Scénic 1.6 dCi 130 in de Intens Collection-uitvoering, tegenover € 30.386 voor de 5008 1.6 BlueHDi 115 in de Allure-uitvoering. Wil je een rijkelijker uitgeruste auto? Reken dan op € 32.853 voor de GT-Line bij Peugeot en € 32.200 voor de Bose Edition bij Renailt.
Besluit: winst voor Peugeot
Vergis je niet: de Renault Grand Scénic heeft heel wat kwaliteiten. Maar hij maakte geen schijn van kans tegen een concurrent van formaat. Letterlijk zelfs, want onder meer zijn ruimere interieur bezorgde de 5008 de overwinning. Hij is eveneens geschikter voor gezinsgebruik (met drie afzonderlijke zetels achteraan en een wegneembare derde zitrij,…), en is bovendien aangenamer om te rijden. De kers op de taart voor vaders en moeders die graag de bochtige weg terug naar huis nemen als het kroost aan de schoolpoort is afgezet!