Pierre-Benoit Sepulchre

1 MRT 2024

Apple Car: techreus gooit de handdoek in de ring

Er zou meer dan 10 miljard dollar geïnvesteerd zijn in het project!

Apple zou al bijna 10 jaar werken aan de ontwikkeling van een elektrische wagen die revolutionair zou geweest zijn. Maar Tim Cook, de CEO van Apple, heeft net de stekker uit het project getrokken. Een beslissing die insloeg als een bom en die inhoudt dat de miljarden dollars die in het project zijn geïnvesteerd, voor niets zijn geweest.

Het idee om een eigen elektrische wagen te bouwen ontsprong bij Apple in 2014. Een project dat steeds in het grootste geheim heeft plaatsgevonden en dat op geen enkel moment gepaard ging met een publieke aankondiging. Volgens nieuwsagentschap Bloomberg zouden er maar liefst 2.000 Apple-medewerkers met het project zijn betrokken, dat intern bekend stond als 'Titan'.

Waarom stoppen?

Alles wees erop dat Apple het succesverhaal van Tesla wou evenaren. Met dit doel voor ogen werden er tal van experts ingehuurd van bij de grootste constructeurs, waaronder BMW, Porsche en zelfs Aston Martin, met als doel een autonome elektrische wagen te creëren die deels via stembediening bestuurd kon worden. Een soort iPhone op vier wielen, dus. Maar het bleek al snel dat het concreet maken van dit ambitieuze plan gepaard gaat met tal van struikelblokken. Maar liefst vijf directeurs in amper zeven jaar tijd hebben hun tanden stukgebeten op het Titan-project! Het bewijs dat een auto op grote schaal produceren geen gemakkelijke uitdaging is, zelfs als je ettelijke miljarden ter beschikking hebt.

Wat nu?

Verschillende bronnen bevestigen dat Tim Cook de belissing genomen zou hebben om Apple meer te richten op artificiële intelligentie, en meer bepaald om AI beter te integreren in het Apple-ecosysteem. Heel wat werknemers die aan de Apple Car werkten, zouden dan ook zijn overgeplaatst naar dit nieuwe project. Daarmee treedt Apple in de voetsporen van Google, Microsoft en Meta, die allemaal in een verwoede race zitten om AI verder te ontwikkelen tot bruikbare tools.

Deze grote ommekeer is waarschijnlijk te wijten aan een daling van de verkopen van het Californische bedrijf, waardoor aandeelhouders veel minder geneigd zijn om aan boord te blijven voor titanenprojecten met een onzekere uitkomst. De concurrentie binnen de sector van elektrische wagens is namelijk moordend, met steeds agressievere Chinese groepen die de noodzakelijke investeringen om mee te kunnen steeds groter maken. En dat met winstmarges die veel lager liggen dan die van smartphones of andere IT-producten. Dit alles vormt dan ook een waarschijnlijke verklaring voor de beslissing van Tim Cook om de stekker uit de Apple Car te trekken.

?

Advertentie
Advertentie
Advertentie