Arnaud Henckaerts

19 APR 2022

Audi Urbansphere concept: Ingolstadt waagt zich aan de monovolume

De MPV is de derde visie van Audi op de toekomst, na de Skysphere en de Grandsphere.

De Audi Urbansphere zou voorgesteld worden op het Autosalon van Peking, maar dat werd uitgesteld omwille van de inmiddels gekende reden. Terwijl de Skysphere een elektrische rijmachine was, en de Grandsphere een statige elektrische limousine, werd de Urbansphere op maat gemaakt voor de Chinese grootsteden, waar persoonlijke ruimte beperkt is. Hij werd ook ontworpen met input van Chinese gebruikers.


Dat die steden ook bijzonder druk verkeer hebben, was blijkbaar minder van belang bij de buitenafmetingen, want de Urbansphere meet maar liefst 5,51 meter in de lengte en 2 meter in de breedte. Fluks tussen het verkeer door laveren behoorde dus niet tot de prioriteiten, ook al heeft de concept car meesturende achterwielen, comfort des te meer. Audi zegt immers dat het de Urbansphere “van binnen naar buiten” ontworpen heeft, als “lounge op wielen en mobiel kantoor, waarbij hij dienstdoet als derde leefruimte in de tijd die doorgebracht wordt in het verkeer.”

Rode loper

Het merk uit Ingolstadt ziet blijkbaar brood in een luxueuze monovolume, met comfort en persoonlijke ruimte als grootste troeven. De Urbansphere heeft de grootste binnenruimte ooit in een Audi, dankzij zijn enorme afmetingen, maar ook door zijn wielbasis van 3,4 meter en omdat hij optimaal gebruik maakt van het elektrische platform, waarbij minder plaats moet voorbehouden worden voor mechanische onderdelen. De toegang tot dat interieur word verzekerd door een brede deuropening, dankzij tegengesteld openende deuren en het ontbreken van een B-stijl. Het grappige is dat hij het openen van de deuren, een projectie zorgt voor een ‘rode loper’… VIP toegang dus.

Rust en moderne luxe

Binnenin biedt de Urbansphere vier onafhankelijke zetels, al lijkt het op de foto’s alsof er nog een derde zetelrij is. Misschien iets voor een eventuele productieversie? De focus ligt in elk geval op de twee zetelrij, met een ‘first class’ gevoel: verschillende posities voor de zetels die ook naar elkaar toe kunnen draaien, een soort privacyscherm in de hoofdsteunen die bovendien een eigen geluidszone vormen, een transparant OLED-scherm voor multimedia en om de voorste zetelrij af te schermen van die van de passagiers, aanraakgevoelige oppervlakken voor de bediening van dat alles, een waterdispenser… noem maar op. Stress is uit den boze, dus is er stemanalyse om stress te detecteren en de mood aan te passen.


Ook de kleuren en materialen moeten bijdragen aan de rust aan boord: hout, wol, hoogwaardig aanvoelende en ecologisch verantwoorde synthetische materialen… en dat alles in zachte beige- en grijstonen die donkerder worden naar boven toe.


Toch nog iets over de bestuurderspost: daar wordt alles digitaal geprojecteerd en het stuur kan verdwijnen voor Level 4 autonoom rijden – zonder tussenkomst van de bestuurder dus.

Koetswerkdesign

Terwijl er over het interieurdesign veel te vertellen valt, is het koetswerkdesign minder gedetailleerd uitgewerkt. Een monovolumevorm met alle Audi-designaccenten, inclusief een imposante interpretatie van de Singleframe neus. Om je een idee te geven van de afmetingen: de wielen zijn maar liefst 24 duim groot! Met hun dubbelspaakdesign moeten ze je volgens Audi doen denken aan de Avus concept car uit de jaren ‘90.


Audi besteedde wel heel wat aandacht aan de verlichting, met een neus die vrijwel volledig uit LED’s bestaat, het ‘Audi Light Canvas’, daarmee kan de wagen onder andere signalen geven aan andere weggebruikers.


PPE-platform

De Audi Urbansphere staat net als de andere twee ‘Sphere’ concepts op het elektrische PPE onderstel. Dat bevat onder de vloer een batterij met een capaciteit van 120 kWh, die een rijbereik tot 750 km biedt. Dankzij een 800V systeem en een laadvermogen van 270 kW kan er in 10 minuten 300 km extra rijbereik bijgeladen worden, of 5 tot 80 % in minder dan 25 minuten. Voor de aandrijving zorgen twee elektromotoren, één voor en één achteraan, die samen een vermogen van 295 kilowatt leveren en een koppel van 690 Nm. Prestatiecijfers geeft Audi niet vrij. Een uitgekiende ophanging en adaptieve luchtvering moeten het comfort in alle omstandigheden garanderen.


?

Advertentie
Advertentie
Advertentie