Arnaud Henckaerts

4 MEI 2022

BMW en Mercedes verkopen Share Now aan Stellantis

De ‘free-floating’ autodeeldienst zal toegevoegd worden aan het aanbod van Stellantis-dochter Free2Move.

Het businessmodel rond ‘free-floating’ autodiensten zoals Share Now is een moeilijk verhaal. Op zich is het idee nobel: je pikt een auto eender waar in de stad op en laat hem eender waar in dezelfde stad achter en betaalt per gebruikte minuut. Een handige ‘last-mile’ aanvulling op het openbaar vervoer of voor stadsbewoners die sporadisch een auto nodig hebben. Maar de operationele kosten voor de uitbaters de liggen hoog. Het in 2008 door Mercedes opgerichte Car2Go en het in 2011 door BMW opgerichte DriveNow fuseerden daarom in 2019 tot Share Now. Het aantal steden waarin de dienst aangeboden werd, werd beperkt en de Noord-Amerikaanse tak werd opgedoekt.

Ami to the rescue?

Nu wordt de resterende Europese operatie dus verkocht aan Stellantis. De Frans-Italiaans-Amerikaanse autogroep werkt aan een uitbreiding van zijn Free2Move mobiliteitsplatform en voegt met de overname 14 grote Europese steden en 10.000 voertuigen toe aan de bestaande Free2move-autodeelvloot van 2.500 voertuigen. De uitbreiding moet bijdragen aan de groei van Free2Move (dat ook huur- en leasewagens en oplaadoplossingen aanbiedt), met als doel 15 miljoen actieve gebruikers en een netto-omzet van € 2,8 miljard tegen 2030.

Hoe Free2Move de dienstverlening op een financieel haalbare manier wil aanbieden is nog niet helemaal duidelijk. Misschien is de Citroën Ami (of de Opel-kloon), die samen met de Fiat 500 gebruikt wordt op de foto bij het persbericht over de overname, een sleutel tot de haalbaarheid. Het kleine elektrische wagentje heeft een top van amper 45 kilometer per uur, maar dat is in de stad zelden een probleem, en de beperkte afmetingen zijn er ook een troef tijdens verplaatsingen en bij het parkeren. Bovendien liggen de operationele kosten zoals elektriciteitsverbruik, onderhoud en herstellingen een stuk lager, waardoor het financiële kostenplaatje misschien draaglijker is dan voor BMW en Mercedes. De Ami wordt door Free2Move trouwens al ingezet in onder andere Parijs en een aantal Amerikaanse steden.

Niet in België

In Belgische steden is op dit moment noch Share Now, noch de free-floating autodeeldienst van Free2Move beschikbaar. In Antwerpen en Brussel biedt onder andere Poppy een alternatief, of Cambio, dat in meerdere steden opereert met vaste standplaatsen in plaats van een free-floating systeem.


?

Advertentie
Advertentie
Advertentie