Jean-Francois Christiaens

5 JUL 2021

De 5 geheimen van de Renault 8, kampioenenschool

In het collectieve bewustzijn is een Renault 8 blauw met 2 witte strepen. Toch was deze Gordini-versie maar goed voor een heel klein percentage van de totale productie (meer dan 1,3 miljoen exemplaren). Een terugblik op de recepten van het mooie succes van deze Renault.

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën TractionPeugeot 205Renault 5Lada NivaMercedes 190Fiat PandaRenault 4CV , Volvo 240BMW M1Ford T, Alfa Romeo Giulietta, Peugeot 203Mazda MX-5Renault EspaceFord FiestaRenault DauphineMGBPeugeot 404De Tomaso Pantera en de Citroën BX zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Renault 8.

20210705075806ren1.jpg

1. De laatste met deze architectuur tot de Twingo 3

Toen hij in 1962 op de markt kwam brak de Renault 8 radicaal met de Dauphine die hij kwam aflossen. Gedaan met de zachte rondingen: de R8 kondigde luid en duidelijk de stijltrends voor het komende decennium aan, met scherpe hoeken en een profiel als een schoendoos.

Wat daarentegen niet veranderde, was de architectuur met de motor achterin en achterwielaandrijving. Die structuur heeft zeker voordelen (minder motorlawaai voor de passagiers voorin, een vlakke vloerplaat, een lichte besturing), maar ze doet wel af aan de stabiliteit. Talrijke bestuurders lieten zich trouwens verrassen door het overstuurde temperament van deze schoonheid. Na dit model stapte Renault over op voorwielaandrijving. Het zou nog duren tot 2014 met de derde generatie van de Twingo voor Renault nog eens voor zijn oude architectuur koos.

2. 42 jaar

De R8 introduceerde een gloednieuwe motor, de Sierra, beter gekend onder zijn bijnaam “Cléon-fonte”. De viercilinder had een zeer klassieke architectuur (gietijzeren blok, zijdelingse nokkenassen), maar door zijn robuuste bouw en lage productiekost genoot hij een uitzonderlijk lange levensduur: hij bleef 42 jaar in productie en er zijn er meer dan 27 miljoen van gemaakt.

3. Toptechnologie voor de remmen

Begin de jaren ’60 begonnen schijven stilaan op te komen in remsystemen. In de overgrote meerderheid van de gevallen werden ze echter alleen maar op de voorwielen gemonteerd. Ondanks zijn status van betaalbare auto koos de R8 echter voor schijven op de vier wielen.

4. Gordini, het begin van menig legende

20210705075806r8gord.jpg

De Gordini is een mythe op zich. De legende van de tovenaar die de Cléon-fonte eigenhandig heeft herwerkt, de iconische witte strepen en het beeld van de grote slippartijen met huilende Devil-uitlaat… Als je er meer over wil weten, verwijzen we je graag door naar dit artikel. Wat minder geweten is, is dat de R8 Gordini vooral een fabelachtige machine was om talent boven water te brengen: Darniche, Jabouille, Ragnotti en Thérier zagen hun carrière dankzij hem opbloeien.

5. R8S, mini-Gordini

Voor wie (destijds of vandaag) niet het budget had voor een Gordini, was er nog een alternatief: de R8S. De tot 53 pk opgevoerde motor maakte er geen vermogensmonster van zoals de Gordini, maar hij gaf wel de nodige kicks, met hogere toerentallen, een tof geronk en een sportieve afwerking van het interieur.

20210705075807r8s.jpg

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Advertentie
Advertentie
Advertentie