Arnaud Henckaerts

24 OKT 2022

De elektrische Mercedes C‑Klasse wordt een mini‑EQXX

Hij zal qua afmetingen tussen de huidige CLA/A-Klasse Berline en C-Klasse vallen en wordt gelanceerd in 2024.

Mercedes gaat de zaken anders aanpakken in de toekomst. Met de traditionele compacte modellen valt volgens het merk niet genoeg te verdienen, en dus focust het zich op luxueuzere modellen, waarbij een deel van het A-Klasse gamma zal verdwijnen. Het elektrische EQ-gamma zal wel uitgebreid worden met een model dat qua afmetingen het midden houdt tussen een A-Klasse berline en een C-Klasse, met een lengte van zo’n 4,7 meter.

Geïnspireerd door de EQXX

Dat model krijgt bovendien heel wat snufjes van de Vision EQXX, weten de collega’s van het Britse magazine Autocar, die spraken met Mercedes-designdirecteur Robert Lesnik. De Vision EQXX is het elektrische manifest van Mercedes, een conceptmodel waarbij de focus ligt op aerodynamica en technologie ten dienste van een lager verbruik, met tijdens praktijktests een elektrische honger die amper hoger lag dan 8 kWh/100 km.

Het productiemodel moet volgens Mercedes dan ook één van de meest efficiënte elektrische voertuigen op de markt worden. Dat belooft! Natuurlijk gaat de Vision EQXX niet één op één in productie. Het gaat om de basisprincipes van het manifest die vertaald zullen worden naar een productiemodel, zoals een doorgedreven aerodynamica, een lichter koetswerk, een batterijpakket met hoge energiedensiteit, efficiëntere elektromotoren en een slim thermisch en energetisch beheer.

Ook als AMG

Het nieuwe model zal het eerste zijn dat op het nieuw ontwikkelde elektrische MMA-platform van Mercedes staat. Voor wie vreest dat het een saaie auto wordt die enkel gefocust is op een laag verbruik, bevestigde Lesnik al een AMG-versie die een jaar later op de markt komt, in 2025. Die krijgt een greep uit de trukendoos met actieve aerodynamica van de EQXX, zoals een beweegbare diffuser en een actieve spoiler.

Advertentie
Advertentie
Advertentie