Jean-Francois Christiaens

28 APR 2021

Geflopt model: Smart Crossblade, collector’s item dat niemand moest hebben

Veel excentrieker worden ze niet. De Crossblade is een Smart van de eerste generatie waar al het overbodige van is verwijderd… en zelfs een beetje van het noodzakelijke. Geen dak, geen stoffen kap, geen deuren… en zelfs geen voorruit.

20210428082856sm2.jpg

Met zijn tot 2.000 exemplaren beperkte productie was de Smart Crossblade bedoeld voor een publiek van fanatiekelingen. Omdat Mercedes de touwtjes in handen had bij Smart, was het in 2002 gelanceerde model degelijk ontwikkeld: de materialen van het interieur waren weersbestendig gemaakt. Technisch gezien was de kleine driecilinder van 0,6 liter opgevoerd tot 71 pk. Dat lijkt lachwekkend weinig, maar die cavalerie moet ook maar 740 kilo meezeulen.

20210428082855sm3.jpg

Zelfs geen 2.000

Ondanks de zeldzaamheidswaarde en de unieke positie op de markt slaagde Smart er niet in om alle 2.000 exemplaren te slijten. Na 4 lange jaren zijn er uiteindelijk 1.983 van verkocht.

Aan het stuur zit je echt in een unieke omgeving, sterk blootgesteld aan de elementen, en je moet bovendien knokken met een van de slechtste versnellingsbakken van de voorbije 30 jaar: een tergend trage gerobotiseerde zesversnellingsbak. Naast de windstoten was er dan ook nog eens de prijs (meer dan 25.000 euro) om de laatste enthousiastelingen af te schrikken.

20210428082856sm4.jpg

5 dingen die je moet weten:

  • Reken vandaag op minstens 15.000 euro voor een model in goede staat
  • De meeste exemplaren hebben heel weinig gereden (en daar zijn goede redenen voor)
  • Specifieke wisselstukken zijn een nachtmerrie om te vinden.
  • Het is warm aanbevolen om een helm te dragen
  • Het onderhoud uitvoeren vergt magische vingers, want de mechaniek is heel moeilijk bereikbaar
20210428082855sm1.jpg

Advertentie
Advertentie
Advertentie