{"intro": "

\r\n

Dit is het kleinste model in het ‘traditionele’ Land Rover-gamma. De Discovery Sport kwam in 2015 op de markt en is de technische neef van de Range Rover Evoque. Hij is dus al op leeftijd, maar een facelift in 2020 en nog een update in de zomer van 2023 houden het model jong. Zijn motorengamma is vrij compleet, met zelfs een plug-inhybride variant. Maar in dit geval richten we onze aandacht op de verbrandingsmotoren op benzine en diesel.

\r\n

\r\n

Chique en ontspannen sfeer

\r\n

De ‘Sport’ verbergt zijn familietrekken met zijn grote broer, de ‘gewone’ Discovery, niet. Doorheen de facelifts zijn de lichtblokken hun halogeen- en xenonlampen verloren ten faveure van full-LED-verlichting, met dynamische knipperlichten voor- en achteraan. Een look die nog steeds bij de tijd is. 

\r\n

\r\n

En het is ook aangenaam vertoeven aan boort van deze Britse SUV: hij schuwt de kilte van de Duitse interieurs en kiest voor een gezellige en warme sfeer, die enigszins doet denken aan die van de Volvo XC60. Het dashboard van deze Land Rover is ook bedekt met kwaliteitsvolle materialen. Ook de vele opbergvakken zijn een pluspunt.

\r\n

\r\n

Elektronische gadgets

\r\n

Sinds de facelift van 2023 is het infotainment ook weer up-to-date, met een zwevend aanraakscherm van 11,4 inch dat natuurlijk ook Apple CarPlay en Android Auto ondersteunt, nu zelfs draadloos. Net als de Range Rover Evoque kan je de Discovery Sport uitrusten met een aantal originele gadgets: de ‘transparante’ motorkap (Clearsight Ground View), waarbij er een beeld van de voorste camera’s op het infotainmentscherm wordt geprojecteerd, waarop je kan zien wat er onder de motorruimte afspeelt om bijvoorbeeld grote stenen te vermijden tijdens het terreinrijden. In dezelfde lijn ligt de digitale middenspiegel (Clearsight Rear View), waarbij de binnenspiegel een scherm wordt waarop het beeld van de achteruitrijcamera wordt geprojecteerd, om het zicht naar achteren te behouden als de koffer of de achterzetels gevuld zijn.

\r\n

\r\n

5 of 7 zitplaatsen

\r\n

Hoewel hij relatief compact is langs de buitenkant (4,60 m lang), is de Land Rover Discovery Sport best groot langs de binnenkant, met een uitstekende verhouding formaat/binnenruimte. Vooraan zit je goed, dankzij de comfortabele zetels. En ook achterin is er een royale beenruimte voor de passagiers. De verschuifbare achterbank mét kantelbare rugleuning is erg praktisch en kan in drie delen worden neergeklapt (40/20/40), waardoor je de binnenruimte modulair kan invullen.

\r\n

\r\n

De versies met een verbrandingsmotor (en dus niet de plug-inhybride) zijn ook beschikbaar met 7 zitplaatsen, waarbij je twee klapstoelen krijgt in de koffer. Die zijn echter voorbehouden aan kinderen of niet al te grote volwassenen. De zetels verdwijnen weer in de bodem wanneer je ze niet nodig hebt. Naast de Mercedes GLB is de Discovery Sport daarmee een van de enige compacte premium-SUV’s met 7 zitplaatsen.

\r\n

\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n

\r\n

Let op het verbruik!

\r\n

Qua verbrandingsmotoren is de Discovery Sport enkel te krijgen met 2 liter-viercilinders op benzine (200 of 249 pk) of diesel (165 of 200 pk). Deze motoren worden steeds bijgestaan door een milde hybridisering (waarbij remenergie wordt teruggewonnen om een extra boost te geven bij het accelereren, om de verbrandingsmotor te sparen en zo het verbruik te beperken). Maar zelfs met dit elektrische hulpje heeft deze Land Rover een grote dorst. Verwacht bij normaal rijgedrag al snel een verbruik van 9 l/100 km voor de diesels en zelfs 11 l/100 km voor de varianten op benzine.

\r\n

Ook de CO2-uitstoot op papier is vrij hoog (172 tot 188 g/km op diesel en meer dan 200 g/km op benzine!), wat een negatieve impact heeft op de taksen, vooral in Vlaanderen. De prestaties zijn ook niet om over naar huis te schrijven, met een 0-100 km/u in 10 of 9 seconden in het geval van de diesels, en 9 of 8 seconden voor de benzinemotoren. Een manuele versnellingsbak kan je niet meer krijgen: alle motoren zijn tegenwoordig standaard gekoppeld aan een 9-trapsautomaat van ZF.

\r\n

\r\n

Een echte alleskunner

\r\n

Vroeger kon je de Discovery Sport nog krijgen met enkel voorwielaandrijving (in een poging het verbruik wat te verlagen), maar tegenwoordig zijn alle versies voorzien van vierwielaandrijving met een gestuurde koppeling, die het vermogen naar de achteras stuurt wanneer de voorwielen hun grip verliezen. Dat zorgt voor een goede tractie, maar deze Land Rover houdt er niet van om hard aangepakt te worden: zijn wegligging blijft steeds stabiel, maar zijn gewicht (ongeveer 2 ton) en zijn koetswerkbewegingen zorgen voor problemen bij een dynamische rijstijl. Het is een model dat liever rustig gereden wordt. Dan kan je genieten van zijn zachte demping, waarvan de grote slag ook van pas komt in het terrein. Daar kan deze Land Rover nog rekenen op een grote bodemvrijheid (21,2 cm). Een ideaal werktuig voor op het platteland. De versies met verbrandingsmotor kunnen ook tot 2,5 ton trekken (toch in het geval van de diesels).

\r\n

\r\n

Prijs Land Rover Discovery Sport

\r\n

De instapversie op diesel (163 pk met 4x4) heeft een Belgische vanafprijs van 54.300 euro, tegenover 57.380 euro voor de D200 met 200 pk. Op benzine beginnen de prijzen bij 55.500 euro voor de P200, of 65.530 euro voor de P250 Dynamic SE, die nog beter is uitgerust dan standaard. De twee noodzitjes in de koffer kosten 1.515 euro. Prijzen die zowat in het gemiddelde van het premium SUV-segment liggen. Maar de hoge CO2-uitstoot heeft een negatieve impact op de fiscale aftrekbaarheid en op de wegenbelasting in Vlaanderen.

\r\n

\r\n

Ons verdict

\r\n

Ondanks zijn gezegende leeftijd blijft de Land Rover Discovery Sport een zeer aangename gezins-SUV, zowel om mee te leven als om mee te rijden. Hij verleidt met zijn chique en warme sfeer, zijn praktische functionaliteit en zijn veelzijdigheid op of naast de gebaande paden. Een model dat overal op zijn gemak is, zonder morren. Een echte Land Rover vol Britse klasse.

\r\n

\r\n

Advertentie
Advertentie