François Piette

6 OKT 2008

Lexus IS 250C : een cabrio voor Parijs

 

Ter gelegenheid van het autosalon van Parijs krijgt de Lexus IS 250 een cabrio versie. Net zoals zijn rivaal, de BMW 3 Reeks, maakt hij gebruik van een driedelig hard dak (in aluminium) dat in 20 seconden open of toe plooit.

Verfijnd

Bij Lexus gaat het ombouwen van een berline tot een cabrio niet alleen om het vast dak te vervangen door een plooibaar dak. De metamorfose gebeurde op een minutieuze manier om de geluidsisolatie en starheid te bewaren. Lexus laat weten dat het geluidsniveau binnenin de cabrio, met gesloten dak, van hetzelfde niveau is dan de berline. Ze nemen ook de motor van de berline over, een V6 benzinemotor van 2.5 liter en 208 pk, gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met zes versnellingen. Deze motor is een juweeltje van verfijning en stilte onder de motorkap van de berline, we gaan er van uit dat dit ook van toepassing zal zijn voor de cabrio.

Vloeiende lijn

Om de aerodynamica te optimaliseren heeft Lexus bijzonder veel aandacht besteed aan de luchtstromen rondom dit nieuw model. Dat laat niet alleen toe om minder te verbruiken en CO2 uit te stoten, maar ook om de turbulenties met open dak in bedwang te houden. De lijn is elegant en aantrekkelijk, vooral vooraan. Wat de achterkant betreft, valt de kofferhoogte een beetje tegen, maar dat blijkt karakteristiek te zijn voor alle coupé-cabrio’s.

Ruim interieur ?

Een van de grote nadelen van de coupé-cabrio’s is de ruimte binnenin. Lexus kondigt aan dat er voldoende ruimte is voor vier personen. Om dat klaar te krijgen heeft Lexus op de plaatsing van de zetels gewerkt, en de toegang tot die zetels. Uiteraard hebben ze ook de Mark Levinson geluidsinstallatie en de airco aangepast voor de cabrio.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie