François Piette

21 APR 2009

Mercedes Classe S AMG : Ministriële dragster

 AMG, het sportdepartement van Mercedes, heeft enkele details van de S63 en S65 bijgewerkt. Mechanisch veranderde er niet zoveel en zijn het eerder enkele cosmetische aanpassingen die de aandacht trekken. De commercialisering is voor de maand juni voorzien.

Sport in de lucht…

Mercedes wil zijn AMG-modellen nog meer van de reguliere koetswerken laten afwijken en de nieuwe aanpassingen zorgen dan ook ervoor dat de auto er nog sportiever uitziet. Zo laten de “6.3 AMG” en “V12 biturbo”-logo's geen twijfel bestaan over de pretenties van de wagen. Vooraan krijgen de herziene bumpers LED's ingebouwd terwijl achteraan een nieuwe diffuser de lucht beter moet geleiden. Bovendien wordt het centrale gedeelte van deze laatste in de kleur van de carrosserie uitgevoerd. De specifieke uitlaten kregen als taak voorbijgangers van de kracht van deze AMG te overtuigen en dat doen ze erg goed. Hoewel dat beter lukt bij de V8 die heel wat “ludieker” klinkt als de V12. De achterlichten zijn volledig nieuw waarbij de LED's een dubbele omgedraaide C vormen.

Veiligheidsuitrusting

De AMG S-klasse krijgt als eerste enkele aktieve en passieve veiligheidsuitrustingen mee. Laterale wind-stabilisatie, geavanceerde remkrachtverdeling, het PRE-SAFE systeem dat het risico op aanrijdingen herkent en tenslotte nog een onuitgegeven remsysteem: een dubbel vlottende rembeugel vooraan.

Even opfrissen …

Onder de kap van de S63 AMG grolt een V8 van 6,2 liter die een kollossale 525 pk bij 630 Nm levert waardoor hij in 4,6 seconden naar 100 km/u sprint. Indien dit nog niet snel genoeg is kan je nog altijd de S65 AMG bestellen, die dankzij een V12 biturbo van 612 pk en 1000 NM koppel nog twee tienden van die tijd afknijpt. De boordcomputer kreeg een chronometer mee die je tijd op het circuit kan berekenen. Tegennatuurlijk zei je !

Advertentie
Advertentie
Advertentie