Jean-Francois Christiaens

7 SEP 2022

Oude glorie: Ford Capri RS2600, een waanzinnige V6!

De in 1964 gelanceerde Ford Mustang werd al snel een wereldwijd fenomeen. Het verbazingwekkende succes van het model bracht Ford al snel op nieuwe ideeën. Waarom het kunstje niet herhalen in Europa?

Dat was de oorsprong van de Capri, die het recept van zijn Amerikaanse zusje overnam aan deze kant van de oceaan: een knappe lijn, een uitgebreid motorengamma en veel keuze qua uitrusting... Maar dat was nog niet alles: de RS2600 werd al snel het hoogtepunt van het spektakel!

Het moet gezegd zijn dat de Capri, met een maximale cilinderinhoud van 2 liter bij zijn presentatie, leed aan een minderwaardigheidscomplex, vooral vergeleken met de Mustang, wiens cilinderinhoud soms op 2 handen werd geteld! Kortom, om het elan te evenaren, moest Ford een meer potente versie opdienen. In 1970 kwam Ford dan met een veel pittigere variant: de RS2600 met een 150 pk sterke V6 met injectie. Het recept? Een opzwepende motor, een aangepaste ophanging en een vermageringskuur om de auto onder de 1000 kilo te krijgen.

De RS2600, die aanvankelijk in kleine oplage werd gebouwd voor de gelukkige racerij en voor homologatiedoeleinden, ging eind 1971 in serieproductie. Gezien de eisen van massaproductie, besloot Ford het model te vergemakkelijken, waardoor het in gewicht toenam en nu zo’n 1,1 ton woog. De prestaties waren echter nog steeds eersteklas: de Capri RS2600 ging sneller dan 200 km/u, een zeer symbolische grens in die tijd, en hij slaagde er zelfs in enkele van de belangrijkste namen van het moment te verslaan bij verschillende stoplichtsprintjes, met de Porsche 911 op kop!

Een enorm succes

Met zijn racy look met 4 ronde koplampen, zijn topprestaties, zijn behouden bruikbaarheid en vooral zijn lagere prijs werd de Capri RS2600 een enorm succes. De overwinningen die hij in de racerij bleef binnenhalen, droegen bij tot zijn bekendheid en het gezegde “win on Sunday, sell on Monday” ging nog steeds op. Na verloop van tijd kreeg de Capri RS2600 zelfs nog een gespierder uiterlijk, met matzwart in plaats van chroom. Een GT-versie met carburator, die minder krachtig was en wat ‘braver’, werd ook aangeboden.

Brutaal einde

Helaas luidde de oliecrisis van 1973 het einde van het feest in: Ford herzag het model van top tot teen en de RS2600 werd niet vernieuwd, maar wel vervangen door een RS3100 met een identiek vermogen, maar met een nog kleinere productie (250 exemplaren). Er kwamen nog sportieve versies van de Capri, maar geen enkele bereikte het niveau van het oorspronkelijke model. In totaal werden er iets meer dan 3.500 gebouwd. Vandaag de dag zijn er nog maar weinig RS2600’s in originele staat...

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Advertentie
Advertentie
Advertentie