Zoals de Kangoo
Net als grootste concurrent Renault de Kangoo op het platform van de Scenic bouwt, krijgen de Partner en de Berlingo het platform van de Picasso als basis. Hierdoor krijgt de ophanging eerder een personenwagenlay-out, met aparte afstellingen voor beide versies.
En ludospace genaamd Tepee
De familiale versie wordt tegenwoordig “Tepee” genoemd en naast een goed bestudeerde modulariteit biedt hij ook nog een gezellig en ruim interieur. Dankzij de grotere afmetingen (4,38 m lang, 1,81m breed en 1,8 meter hoog) kan je in de Partner zelfs dubbele meters makkelijk kwijt. Naar goede gewoonte zijn er erg veel bergruimtes voorzien en die hebben allemaal samen een inhoud van 90 liter. En dan kan je nog voor de “Zenith” optie kiezen waardoor je onder het dak nog eens 170 liter extra ter beschikking krijgt.
De drie-persoonsachterbank kan in 1/3-2/3 verhouding neergelegd én zelfs volledig weggenomen worden. In optie kan je die achterbank ook als drie aparte zitjes bestellen. De bagageruimte telt 505 liter onder de afdekking en groeit tot … 3000 liter met alles stoelen weg. Naargelang de versie telt de Partner één of twee schuifdeuren.
Voor de avonturiers is er nog de “Outdoor” die met zijn plastic opzetstukken, carterbescherming, speciale banden en een 10 mm grotere bodemvrijheid heel wat stoerder overkomt.
De Partner lichte vracht
Voor zelfstandigen en KMO’s voorziet Peugeot een lichte vracht. Je hebt dan de keuze tussen twee verschillende wielbasissen wat de Partner respectievelijk 4m38 of 4m63 lang maakt. De eerste biedt daardoor een koffervolume van 3,3 tot 3,7 m³ en een belading van 550 tot 775 kg, terwijl de laadvloer van 1,80 m tot 3 m kan variëren. In de lange versie groeien deze waardes tot 3,7/ 4,1 m³, 675 kg en 2m05/3m25. In deze laatste versie krijg je ook de Multi-Flex voorbank waardoor je drie zitplaatsen hebt. Maar daar houdt het niet bij op. Je kan de bank ook samenvouwen waardoor een klein bureautje ontstaat of het passagiersgedeelte helemaal wegbergen waardoor de laadvloer nog langer wordt.
Motorisaties
Momenteel zijn er drie motoren beschikbaar. Een 1.6 benzine van 90 pk en 132 Nm koppel en twee 1.6 diesels van respectievelijk 90 pk en 215 Nm of 110 pk en 240/260 Nm koppel bieden. Deze laatste is trouwens met een partikelfilter uitgerust.
Op weg
Aan het stuur valt dadelijk de uitstekende ergonomie en de presentatie van de bedieningen op. De afwerking heeft ook een serieuze sprong voorwaarts gemaakt, net als de uitrusting die nu naast een dualzone airco, CD-lader, boordcomputer en een GPS ook een snelheidsregelaar bevat. De zitruimte is zowel vooraan als achteraan werkelijk verrassend groot, terwijl de rijpositie erg comfortabel is.
Sommigen zullen misschien de afwezigheid van een automaat betreuren, maar anderen zullen zeker de souplesse, zuinigheid en werkingsstilte van de diesel loven. Enkel de benzineversie ontgoochelt een beetje en komt duidelijk koppel tekort om een vlotte rit te waarborgen. Het weggedrag ligt erg dicht bij dat van een berline en is dan ook erg gezond en veilig. De comfortabele Partner kan nu zelfs zonder problemen lange autoritten aan, zonder daarbij zijn inzittenden door lawaai of slecht comfort te vermoeien. Ons gemiddeld verbruik beperkte zich tot 7 liter per honderd.